/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Dårlig skærm?
Fra : Desmersnaps
Vist : 427 gange
200 point
Dato : 24-10-07 22:54

Hej alle
Jeg har for 4-5 dage siden købt en bærbar computer. Alt ved den er i mine øjne perfekt, med undtagelse af en enkelt, desværre ret afgørende, detalje. Når jeg ser serier/film på den er billedet utroligt pixelleret der hvor billedet er mørkt/sort. Resten af billedet er pænt og skarpt. Jeg har prøvet at hente en trailer i HD for at være sikker på det ikke var videoens kvalitet den var galt med, men med samme resultat. Kan dette skyldes drivere, eller har det noget at gøre med skærmen/grafikkortet? Det er ret irriterende, da jeg ser meget video.
Hvis det, som jeg formoder, er noget med hardwaren, er jeg interesseret i at høre hvordan det lige er købeloven er på dette område. Kan jeg bare marchere ned og få pengene tilbage, fordi der ikke er gået 14 dage? Eller hvordan er det det er?
Mvh Kasper

PS: Det drejer sig om denne pc, hvis det interesserer nogen
http://www.fona.dk/default.aspx?m=2&i=81&itemnumber=4400910070

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 24-10-07 23:20

Du vil altid kunne se pixeler i det sorte. Jo bedre og skarpere skærmen er, jo mere tydeligt ser du det. Du ser dem især tydeligt, hvis du sidder tæt på skærmen. Hvis du rykker lidt væk, vil du ikke lægge så meget mærke til dem.

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 24-10-07 23:51

Det er ret slemt. Dvs hvis man gerne vil se film skal man få fat i noget med en dårlig/uskarp skærm? Seriøst? For det her er bare ikke godt nok til video. Kan man få software der hjælper på problemet? Det hjælper ikke at skrue ned for sharpness... (ps: kan man ikke indsætte screenshots i disse indlæg?)

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 25-10-07 00:15

Du kan uploade screenies her http://upit.jtw.dk/

Har du tjekket skærmindstillinger. Opløsning, farver, opdateringshastighed ?

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 25-10-07 00:56

3 billeder der viser hvor dårligt mørke farver virker:

http://upit.jtw.dk/dl/jcb/

http://upit.jtw.dk/dl/4cc/

http://upit.jtw.dk/dl/hwc/

1 screenshot af lyse farver:

http://upit.jtw.dk/dl/ffm/

Skærmopløsningen er 1280x800, 32 bit farver..

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 25-10-07 01:03

Tjaeh, ser ikke for godt ud . Har du mulighed for at sammenligne med en anden maskine ?

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 25-10-07 03:09

Har tjekket den på en anden bærbar og her så det lige så slemt ud. Hmmm.....har dog stadig de andre videofiler som jeg stadig ikke er tilfreds med. De mørke passager ser _langt_ bedre ud på min gamle crt-skærm. Prøver lige at tjekke dem på den anden bærbare i morgen, måske er deres skærme bare _så_ meget dårligere på det punkt? Synes nu det er meget....

Accepteret svar
Fra : stl_s

Modtaget 200 point
Dato : 25-10-07 09:04

CRT skærme har jo ikke pixelering. LCD skærme består jo af flydende krystaller, og det kan altså ses, desværre. Nyt er ikke altid bedre

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-10-07 14:40

Det har ikke noget med skærmen eller dens opløsning at gøre.
Det er bare dårlige billeder som er komprimeret alt for meget. De fylde jo også under 100 kB

Dine film er sikkert også noget du downloader fra et sted hvor de er hårdt komprimeret, for ikke at fylde for meget.

Prøv at sætte en god købe dvd i computeren og afspil den på skærmen. Så er der sikkert ikke noget i vejen

Kommentar
Fra : Desmersnaps

Dato : 25-10-07 17:32

Det er rigtigt. Det er film jeg har downloadet, men de har bare altid været fine på crt skærmen. På min bærbare er de ret grimme, men stl_s har nok ret. Troede bare ikke forskellen var så stor.

(ps: problemet er ikke komprimeringen af billederne, de gengiver pixelleringen ret godt).

Godkendelse af svar
Fra : Desmersnaps

Dato : 25-10-07 17:33

Tak for svaret stl_s.