/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
regnvandsafledning
Fra : Rosalill
Vist : 12621 gange
200 point
Dato : 24-10-07 19:43

Jeg skal have lavet afløb fra mine 2 tagrender og have dem tilsluttet til et drænafløb der er i forbindelse med afløbet kældernedgangen.

De 3 gamle tagrendeafløb går bare direkte i jorden og der står vand omkring hushjørnerne hvor afløbene befinder sig. Jeg har tænkt mig at lukke for det ene afløb og bibeholde de to andre.

Men jeg ved ikke præcist hvordan afløbene i jorden skal laves rigtigt og hvilke materialer der skal bruges. Skal der være en brønd ved nedløbsrørene og hvilken slags hvis der skal osv osv
Jeg er ikke sikker på om det er betonrør eller om det er pvcrør der er brugt til drænafløbet.

Måske er der nogen af jer som kan hjælpe mig i min uviden?

Mvh Rosalill

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-10-07 20:07

Det bedste ville være om du kunne få dem koblet på et offentligt afløbssystem. så har du ikke flere trængsler.

Hvis du ikke kan det ( og jeg går udfra at du ikke har stor grund med egen sø) så må du have lavet en faskine.
Her er der store chancer for at blive uenig med andre. Men min ide er, at det er næsten ligegyldigt hvor stor en plasikkasse man sætter etablerer som reservoir, så vil den når det virkelig regner meget over længere tid vise sig at være for lille. Det det gælder derfor kun om er at lave et system som kan føre vandet ud i jorden, ligeså hurtigt, som det kommer til.
Det er såledesr mere overfladen end rumfanget af faskinen , som det kommer an på.

Grav 10 m lange smalle render , fyl op med sten og dæk tæt med plastplader så der ikke kommer jord ned. Dæk igen med jord og så græs eller plant smukke blomster. Afløbene skal ned i rensebrønde og herfra til faskine(rne).

Uden viden om tagstørrelse eller jordens beskaffenhed, kan jeg ikke komme dimensioneringen nærmere.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 24-10-07 21:23

Tak for dit svar.

Det afløb rørene skal tilsluttes er et offentligt afløbssystem, tror jeg. Det er i hvert fald tilsluttet et drænafløb, som kommer oppe fra marken der ligger op til skoven på den anden side. Det 150mm drænrør løb tidligere et lille stykke inde under mit hus, derfor ved jeg at det er der og hvor det er. Afløbet på min kældernedgang er tilsluttet dette drænafløb.

Det er ikke drænafløb omkring huset jeg her taler om, det har jeg opgivet da jeg har en høj kælder og tilbudsprisen var på 80000kr. Derfor er det kun afløbene fra taget der her er tale om.

Der er ca 30m2 tagflade til begge sider på 45° og der er lerjord omkring huset.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-10-07 08:18

Da du skal på det offentlige system, skal du have en samlebrønd med vandlås og sandfang, eller en brønd med samme under hvert afløb, og når det er sagt skal du have en autoriseret kloakmester til at godkende tilslutningen overfor kommunen.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 25-10-07 13:57

Lyder umiddelbart som om du skulle droppe ideen om tilslutning til kloaknet og så etablere faskiner med brønde ved afløb med sandfang.

En sådanne løsning kan laves for væsentligt under 80 000 og behøver ingen kloakmester.

Er du sikker på at det er dræn fra marken ???

At ordentligt etablerede faskiner ikke skulle være i stand til at tage imod et ordentligt regnskyl er ikke min erfaring, heller ikke i våde perioder og det er et relativt lille tag du har så det skulle ikke være det store grave arbejde.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-10-07 14:17

Faskine skal også anmeldes til kommunen. det er kun ganske få som får lov at lede regnvand, -også, til nedsivning, og hvis det er fra et asbestholdigt tag, er det helt udelukket.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 25-10-07 14:28

Og husk lige at kontrollere om du MÅ lave en faskine. Spørg på teknisk forvaltning, ikke alle kommuner tillader dette.
Et drænrør fra en mark, er ikke offentlig system. Bor du på landet??

Men faskinen er en god ide, som beskrevet af transor.

Jeg har selv engang etableret en faskine til afvanding af et noget større areal, end det du har.

Der lavede Jeg en kasse ca. en halv meter nede og en halv meter dyb, 1 m. bred og 5 m. lang, fyldt med sten på størrelse med en knyttede barnehånd. Derover lagde jeg ikke plastik, men fibertex, du ved en slags filtdug, hvor regnvand kan løbe igennem. Oven på, jord og græs, da den blev lavet i en græsplæne.
Oven på stene og under fiberdugen havde jeg lagt et 110 mm. kloakrør hvor jeg havde boret 3 rækker huller med ca. 20 cm. mellemrum, forskudt i de tre rækker, i hele rørets længde.
På dette rør havde Jeg tilsluttet regnvandet.
Det virkede perfekt, uden problemer i de 6 år Jeg boede der.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 25-10-07 14:36

Du skal grave væsenligt mindre hvis du bruger plastik kasser i stedet for sten i det det skaber det større hulrum pr kubikmeter. Du kan enten bruge mælkekasser eller købe kasser der er forberedt til formålet.

Men igen 80 kilo er meget for meget.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 25-10-07 15:30

Tusind tak for jeres besvarelser.

De 80000 dækker dræn rundt om huset med en høj kælder, altså ned i 3 meters dybde, udskiftning af jorden, ny kælderskakt, behandling af fundamentet, nye brønde med tilslutning til nedløbsrør og afledning samt tilslutning til drænrøret der kommer fra marken. Så det er vel ikke for meget?

Men jeg har valgt en billigere løsning, kun at lave et afløb fra nedløbsrørene med tilslutning til det drænrør der er ligger der i forvejen.

Jeg håber undervejs at finde den brønd som må være på grunden, jeg har endnu ikke set den, måske fordi den efterhånedn er blevet dækket til gennem årene.

Ja jeg bor på landet. Og ja jeg er sikker på det er dræn fra marken, da det var en kyndig autoriseret kloakmester, som fortalte mig det. Den selv samme som omlagde det så det nu ligger rundt om huset istedet for under huset.

Jeg tænkte i første omgang på at lave to forskellige faskiner da nedløbsrørene ligger i hver sit hjørne af huset, eller et med en samkøring under det ene nedløb, men dette nedløb ligger lige ved siden af afløbet fra kældertrappen, derfor min nuværende tanke med projektet. Ellers skal jeg derfra foretage et ret omfattende gravearbejde, fordi det er lige ind til naboen og grunden falder desværre i den retning. Og i den anden retning ligger det er stort betonfundament til garage og i den tredie retning stiger grunden.

Det jeg nu har forstået er, at jeg under hvert nedløbsrør skal have en brønd med vandlås og sandfang. [U]Eller[/U] kun under det ene med en samling fra det andet nedløbsrør og at der skal en autoriseret kloakmester til at godkende tilslutning overfor kommunen.

Jeg har kikket efter brønde på nettet, men der er jo forskellige slags og de skal vel også bruges til forskellige ting. Jeg ved ikke hvad det er jeg skal bestille og i hvilke dimensioner jeg skal bestille det.

Gravearbejdet og bestilling af materialer kan jeg jo selv klare, for at spare lidt på udgifterne.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-10-07 16:10

Den mest almindeligt brugte, hvis du vil sætte en brønd ved hvert nedløb er en ø 20 cm m. sandfang, hvis du vil samle dem i een brønd kan du bruge en ø 315, og det er så PVC materialer vi taler om.
Hvis du ikke kobler på offentlig kloak, så kan jeg ikke se at du skal bruge vandlås, vandlåsen er for at holde stanken nede i kloaksystemet, og rent vand vil jo ikke stinke.
Men jeg syntes det lyder lidt som noget "godt nok", når man kobler det på en markdræn.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 25-10-07 17:28

stilkene,
ja du har ret, det er vel kun "godt nok" når det bedste samtidigt er, at få lavet dræn og skiftet jord og behandlet fundament. Man kan måske også sige det er noget midlertidigt, til der kommer bedre tider.

Men du har måske en yderligere kommentar jeg kan bruge, til min "godt nok" løsning. Jeg tager gerne imod alt hvad jeg kan få af oplysninger, for jeg ved ikke ret meget om alterneativer og gode argumenter for andet.

Forøvrigt må man vel ikke tilslutte regnvandsafledningen til en offentlig spildvandskloakering, vel?

Jeg tænker at en vandlås er ok, stillestående vand lugter jo også?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-10-07 18:07

Det som jeg definerer med "godt nok", er kun det at tilslutte til en ekst. drænledning.
Har du offentlig kloak/vandafledning, (vandafledningsafgift) skal du koble derpå. Nogle steder er kloakledningerne separeret, dog hvor jeg bor, er de samlet og går til offentlig separationstankanlæg.
Dog er mit vand separeret på min egen grund, men bliver via samlebrønd ledt videre til offentlig en-strenget ledning.
Hvis du vil være sikker, -du kunne jo vil sælge om en tid-, så syntes jeg at du skulle kontakte TEKNISK FORVALTNING i din kommune, og de har sikkert/måske også tegninger over hvor dine brønde og kloakker ligger på din egen grund.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 25-10-07 18:39

Jeg har været i kontakt med Teknisk forvaltning, men der findes ingen tegninger eller oplysninger af nogen art. De ved end ikke hvilken offentlig ledning jeg er tilkoblet.

Jeg har ikke på grunden kunne finde nogen brønddæksler, men der må jo være et, et sted. Jeg ved hvor naboens er og det ligger i forlængelse af drænafledningen fra marken. Så kunne det jo tyde på at det er enstrenget. Jeg har tænkt mig at få skrællet det øverste lag jord af grunden foran huset, således at der bliver lavet et lavere jævnt platau foran huset, på den side hvor nedløbsrøret skal kobles på drænafløbet. Og håber derved også at finde brønddækslet.

I tilfælde af at jeg finder dækslet og brønden, er der så nogen forskel i hvordan det skal laves omkring nedløbsrørene?
Hvori består forskellen på at koble afløbene på brønden eller koble dem på drænafledningen. I tilfælde af at det er et enstrenget system?

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 200 point
Dato : 25-10-07 19:46

Hvad er det for en brønd du forventer at finde. Er det en brønd med sandfang og dykrør, så kan du umiddelbart tilkoble den uden sandfangsbrønde udfor dine tagnedløb, så kan du koble afløbsledningerne direkte ind på denne. Er det en samlebrønd kun med bundløb og banket, forholder det sig som det andet system. Det er også vigtigt at finde ud af hvad du tilslutter,- også for at vide hvor dybt du kan tillade dig at ligge de nye ledninger.
Bor du så langt ude at det er uden for landets lov og ret? I min kommune tror jeg det forholder sig anderledes. Jeg bor i et hus fra 1969, og kommunen har alle tegninger over min grund. Og jeg bor i en landsbyudstykning fra midt i tresserne.
For mange år siden da der blev taget hånd om rensning af spildevand,(ca. starten af 70-erne) var jeg til nogle møder, og da gik det ud på at det måske kunne dispenseres for ejendomme der lagde ude på "Lars tyndskids marker", og så skulle det være sikkert at eventuelle nedsivningsanlæg ikke kunne forurene nogle drikkevandsresuare. Alt spildevand fra oplandet bliver pumpet til renseanlægget, og for mit vedkommende er det 7½ km., landsbyen 3 km. længer væk end vores bliver pumpet forbi vores bebyggelse, og vores bliver pumpet ind på samme pumpeledning efter det er separeret i vores lokale trickstanke.
Men hvis kommunen ikke interesserer sig for det, så ville jeg da også gøre det nemmest muligt.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 25-10-07 19:53

at koble regnvandet på drænet er en god idé, men hvorfor er det lige du mener at der er en brønd på din grund?

hvis du vil vide om/hvor den i givet fald er, så skal du tale med de bønder der har jorden omkring dig. de har et drænkort, og på det er rensebrønde HELT sikkert tegnet ind.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 25-10-07 22:26

Stilkene

Jeg forventer at finde spildevandsbrønden fra badeværelset. Der vil jeg måske kunne se om det er et enstrenget system. Jeg ved hvor den gamle spildevandsbrønd fra køkkenet er.

Jeg forstår ikke hvad du mener med at skrive: "Det er også vigtigt at finde ud af hvad du tilslutter,- også for at vide hvor dybt du kan tillade dig at ligge de nye ledninger."

Hvad mener du er den nemmeste løsning?
Nu har jeg kigget lidt på de der brønde med sandfang, hvordan vurdere man hvor stort sandfanget skal være? Og hvad skal det sidde i toppen af sådan en brønd. Og skal man have en eller to tilslutninger på brønden eller skal man koble dem sammen ovenover brønden?????

Ja jeg bor uden for lands lov og ret. Og den hjælp jeg fik da jeg henvendte mig til kommunen, før den blev lagt sammen, var da også så mangelfuld at jeg tror de har opgivet at finde ud af noget som helst.

EXTERMINATOR
Jeg ved at der er offentlige kloakledninger, så derfor regner jeg med at der er tilsluttet en sådan.

Det er da en brilliant ide at henvende sig til bonden. Så vil jeg kunne høre om det er en rense brønd der ligge inde hos naboen.

Jeg er sgu' ved at finde ud af hvad det er det går ud på I er bare nogle guttermænd

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 25-10-07 23:12

Altså Nu bliver jeg altså NØD til at blande mig.... Da jeg som kloakmester kan se at der er nogle som ikke lige helt ved hvad de "rådgiver" om! Ingen nævnt, ingen glemt... I følge auturiseringsloven så er det ENESTE man må lave som privat mand Regnvands afledning til faskiner!!!!!!! Dræn høre også under aut.kloakmester arbejde... Så skal du selv lave dette skal du holde dig til at lave faskiner! Disse skal hvis der er af plast typpen laves efter reglen om EN kassette pr. 25m2, der udover skal du føre en udluftning(!) I en 50mm pel-slange, tilbage til sandfanget som du placere før faskinen, dette gør du fordi at der med den intesitet der er kommet i regnvejret, sker det at luften ikke kan komme ud af faskinen hurtigt nok..... Det hele dækkes med fibertex! Det areal du beregner udfra er det VANDRETTE tagareal, d.v.s. Målet på langs af huset og fra tagrende til tagrende på tværs! Og så runder du op af i antal. Brønden du skal bruge skal være en "tagbrønd ø200/110" i pvc, Denner er med vandlås, af to årsager; 1. stopper lugt og den frie adgang for skidt til faskinen og 2. Det er sandfanget der stopper sand og skidt fra taget så det ikke stopper faskinen...

Venlig Hilsen en ERFAREN KLOAKMESTER

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 26-10-07 07:41

Express 105. - Ang faskine så skal der også være en tilladelse til at etablere denne. Der var megen polemik, som tidligere skrevet, - Hvis et tag indeholdende asbest skal vandet føres over offentligt renseanlæg, og det har vi ikke fået oplyst endnu, -og jeg regner med det er generelt over hele landet.
Og Rosalill ang. jeg skriver at det er vigtigt at vide hvilken brønd du tilkobler: --- Hvis i har to-strenget system, så skal den ikke kobles på spildevand, og også om der skulle være etableret en samlebrønd med med sandfang og dykrør - og dernæst er det også vigtigt at vide hvilken dybde du skal tilkoble, så ikke du risikerer at skal til at pumpe regnvand op i højere nivo

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 26-10-07 22:19

Stilkene: Øh.. Den med asbest er da hvis noget egens bestemt, har aldrig hørt det krav før... HVor er det et krav?? Og er et dykrør slagn for en vandlås?? Men alt det med hvilke brønde skal kloakmestern jo finde ud af og han kender også reglerne på det på gældende sted..

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 26-10-07 22:24

Ekspress 105
Må man heller ikke selv sørge for udgravningen? Jeg forestiller mig reglerne gælder på samme måde som ved elektriske installationer.

Din forklaring til etablering af faskinen, er rigtig god.
Måler man ikke arealet af tagfladen, sådan helt almindeligt ved formlen: a*b? Jeg kommer helt i tvivl, når jeg læser din forklaring. Men du kan nok en anden udregning end den jeg bruger. Jeg brugte pytagoras for at finde hypotenusen altså, a.

stilkene
hvordan skal jeg forholde mig til dybden? I fald jeg finde en samle brønd og i fald jeg tilkobler det eksisterende drænrør. Skal bunden af sandfanget ligge lidt under indføringsstedet, og hvor meget er det så?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-10-07 08:00

Hvis du finder en brønd med evt. sandfang, skal du holde dig ca. 10 cm. over vandspejl.

Og Ekspress 105 : Nu har jeg mest lavet kloak, hvor det det er projecteret af ingeniørfirmaer., -og dykrør i en brønd, ja det virker som vandlås, og blive først stoppet når brønden er fuld at sand/skidt.
Ang. det med asbest, fremkommer i forbindelse med de før omtalte møder, -hvor vi foreslog at lave faskiner fra tagvand, i stedet for to-strenge, men det blev begrundet utilsigtet ved asbestholdige tage, da det var en forurenende faktor. Og den diskussion var endda før det var offentlig kendt at asbesten var skadelig. Men myndighederne har vidst det, i endda mange år inden du fik det at vide.
Jeg er pattet op med kloakering, fra vi brugte hamp og asfalt, og endda ler til at lukke muffesamlinger, og husker også da pvc kom på markedet. Det var så forholdsvis dyrt, at vi brugte det kun under huse, for der var det økonomi i forhold til de glaserede rør. Det var da timelønnen lagde omkrind de 6 kr.
Undskyld bare et nostalgisk sidespring.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 27-10-07 10:40

stilkene

jamen er vandspejlet ikke afhængigt af hvormeget regn der er faldet? Den sidste kloak jeg så ned i havde intet vandspejl den var tør.

Eller mener du grundvandets højde? Kan huske jeg også spurgte om det på kommunekontoret, det kunne han heller ikke svare på. Men han kunne da henvise til en anden, men dengang gjorde jeg ikke mere ved det.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 27-10-07 12:19

@stilkene At du er gammel i gårde gør det ikke mere sandt at man ikke må aflede asbest tage til faskiner.

Lokalt har man forbudt at vande grøntsager med vand fra asbest tage men heller ikke mere end det.

Ville jo også være dybt godnat hvis man ikke kunne få lov til at aflede til faskine hvad ville en erfaren mand som du så mene man skulle gøre alle de steder der ikke er tilslutning til offentlig kloakereing og hvad hjælper det i øvrigt at sende asbest igennem offentligt kloakering og siden sprede det som slam på markerne og endelig hvilken skade gør asbest i en faskine.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 27-10-07 12:55

Rosalill> Jo a*b Men det er de vandrette mål, Forklaring; Det regn modtagne(Vandrette) areal er det sammen uanset om opsamlingsfladen er skrå og større i kvadratmeter.. Og jo du må gerne selv grave og lave rør/faskine! Men skal det kobles til dræn eller klaok må du også grave selv men det skal være en aut. kloakmester der ligger rørene.. -ss-

Stilkene> Hehe Ja kender godt tingene fra den gang i gamle dage... Laver ikke andet en at reparere på den slags..

Det med asbesten tror jeg er meget lokal, Der er jo sådan at asbest kun er farlig i tør form, og kun når det komme i lungerne... Men det er sådan at hvis man renover tag med højtryk må man ikke lede vandet i afløbet, det skal opsamles men ellers har jeg aldrig hørt om begrænsning på den måde..

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 27-10-07 13:02

Dengang møde, var med dengang ingeniører i Hobro Kommune.
Rosalil: enten er din brønd skide utæt, eller også er det en gennemløbsbrønd du har kigget i, men jeg kan forstå at du ikke selv skal begynde på at lave din kloakafledning.

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 27-10-07 14:49

Hehe KA se nogen har hørt efter....

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 28-10-07 19:38

Stilkene

Så har det nok været en gennemløbsbrønd jeg kiggede i.

Jeg vil takke for alle svarene, jeg er blevet meget klogere.
Uanset hvem der skal gøre hvad, så er det vigtigt som forbruger at forstå hvad det er der skal ske og hvad der skal bruges. Der er stadig metoder til at spare på regningerne. Selv om der er flere penge til forbrug i dag end der var tidligere, så er der altså stadig nogen af os, som skal vende femørerne for at finde mulighederne.

Rosalill

Godkendelse af svar
Fra : Rosalill

Dato : 28-10-07 19:39

Tak for svaret stilkene.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 28-10-07 20:57

Jeg be`r