/ Forside/ Teknologi / Udvikling / Andet udvikling / Spørgsmål
10  pallebhan.. 320
Excel! Kopi'er værdier
Fra : alfabeta
Vist : 810 gange
120 point
Dato : 24-10-07 10:59

Hej med Jer

I excel skal jeg bruge hjælp til følgende:
Jeg har nogle tal-værdier, i dette tilfælde er det km-tal, som på nuværende tidspunkt står i en række. Det kunne være række 1, kolonne A til E.
Disse km-tal vil jeg gerne kopi'er over i en kolonne. Det kunne være kolonne A, række 10 til 15.
Dog skal de ikke bare kopi'eres, men derimod opdateres når km-tallene ændres i den oprindelig række. Altså hvis jeg engang imellem ændre km-tallet i cellen A1, så skulle cellen A10 ændres samtidig.
VIGTIG. Jeg kan ikke bruge forslag som '=A1'. Det skyldes at skemaet er mega stort. For øjeblikket er der km-tal ud til kolonne CW og række 586. Så der er tale om et meget sort regneark. Jeg er derfor nødtil, at kunne automatisere dette, lidt mere end bare formel '=A1'.

Har tidligere forespurgt på ovenstående, men i omvendt konstellation. Her var formelen, FORSKYDNING. Men jeg magter åbenbart ikke, at løse opgaven med denne formel til netop ovenstående problem

Kan DU hjælpe?

Mvh. Alfabeta

Kommentar
Fra : Jaakko

Dato : 28-10-07 12:59

Dette skal løses ved brug af ""Transpose" (eng., ved ikke hvad den hedder i DK Excel. "Omflytte" kunne være et gæt). Funktionen findes i flere "afskygninger". "Transpose" "vender" i al sin enkelthed kolonner til rækker, eller omvendt.

1) Kan du leve med at vi laver det hele om én gang for alle, sådan at du fremover skal taste "km nedad" fremfor "henad", så er problemet hurtigt løst. Det er i øvrigt altid en god regel at have de data "der kommer til" nedad i Excel. Sådan kan du 'en gang for alle på "byttet" rækker til kolonner:

A) Markér alle dine nuværende data
B) Gå til nyt ark og stil dig i celle A1
C) Fra menupkt. "Edit" vælg "Paste" => "Paste special", klik i feltet "Transpose" (nederst til højre i dialogboksen). Dine data er nu "vendt" og du kan fremover indtaste dine data (km) "nedad".

Hvis ikke du kan leve med dette, vil der forsat blive tastet "henad" UDOVER kolonne "CW"? Hvis nej, kan jeg muligvis hjælpe dig, hvis ja er det en svær én......

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 29-10-07 07:20

Hej Jaakko, den er svær. Det er ikke lykkes mig, at finde det værktøj som "vender" kolonner til rækker. Jeg køre med XP derhjemme og Vista på arbejdet.

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 29-10-07 07:20

Hej Jaakko, den er svær. Det er ikke lykkes mig, at finde det værktøj som "vender" kolonner til rækker. Jeg køre med XP derhjemme og Vista på arbejdet.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 29-10-07 08:38

Jeg har heller ikke dansk Excel, men i matmatikken kalder man denne handling at 'transponere en matrice', transponering.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-10-07 11:09

Her fra en Dansk excel i office 2000

Det er lavet på samme ark for at du kan se hvordan man gør.
marker celler som skal "omvendes"
stil dig et sted på arket (næste ark) > rediger > indsæt speciel >
se billede > http://peecee.dk/?id=75375

En god idé er at lave en kopi af dit projekt først

Ps.Venligst ingen point til mig da jeg bare har afprøvet anvisningen fra "Jaakko"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-10-07 11:12

marker celler som skal "omvendes" > kopier

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 29-10-07 12:53

Det går fint med at kopi'er værdierne i rækken til kolonnen, men her stopper så det sjove. For ændre jeg værdien i rækken, ændres den tilsvarende værdi ikke i kolonnen.

Den værdi - i mit tilfælde - som der er tale om, er et km-tal, og den vil blive ændret ved forskellige lejligheder, hvorfor det er nødvendigt, at den såkaldte kolonne opdateres i takt med at værdierne i rækken ændres.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-10-07 13:09

Hvis du skal have en celle til at følge en anden celle er du nok nødt til at bruge eks. = A1
eller fra et andet ark eks. =Ark1!A2 og du kan på ark to trække henvisningen ned med det lille +

Kommentar
Fra : alfabeta

Dato : 29-10-07 13:38

Hej e.c.

Det er præsic det jeg ikke kan gøre. Nu er du kommet dertil hvor jeg er strandet. Jeg har nemlig forsøgt mig med det lille +, men så kan excel ikke finde ud af det med rækker og kolonner.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-10-07 20:22

Prøv at kigge her:
http://peecee.dk/?id=75508

Annuller spørgsmålet
Fra : alfabeta

Dato : 09-11-07 07:39

Jeg har desværre ikke modtaget et gyldigt svar, og annullerer derfor dette spørgsmål