/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Lagring af oliven
Fra : Sunnyman
Vist : 7196 gange
50 point
Dato : 24-10-07 08:23

Jeg har fået et par kilo grønne oliven, direkte fra træet, og vil nu gerne have dem lagt i lage.

Men jeg er itvivl om processen da jeg ved at oliven er bittre, og skal udvandes først for at trække bittersmagen ud.

Nogen der ved hvordan jeg foretager denne process ?

Accepteret svar
Fra : mcloud

Modtaget 60 point
Dato : 24-10-07 09:21

Hej Sunnuman

Ja ,det ved jeg , jeg modtager et par gange om året friske oliven fra min svigerfam. på Rhodos.

Først pilles og plukkes evt,grene ,blade og stængler af.

Olivnerne udvandes herefter i op til 12-17 dage i vand og vandet skiftes hver dag.

Når vandet stort set ikke er bittert mere går man over til den egentlige konservering.
Selve konserveringen som jeg fortager er som flg:

Konservering af grønne oliven i lage.

Lad oliverne dryppe af .
Lav en lage af 10 dele vand og 1 del havsalt. ( 2 ¼ l til 315gram salt )
Kog lagen op med evt. laurbærblade ,citronskal,peberkorn og krydderurter.
Kom oliverne i steriliserede glas,dæk med lage,sæt låg på og lad dem køle helt af.
Klar til spisning efter ca 14 dage.
Opbevar dem i køleskabet efter åbning.

Konservering af sorte oliven.

Lad oliverne dryppe af.
Dæk dem med havsalt og lad dem stå i 2 dage.
Skyl derefter al saltet af og lad dem tørre helt.
Derefter kan de som de grønne oliven lægges i en lage.

mvh
Mcloud og god fornøjelse

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 24-10-07 09:52

En siciliansk husmor har fortalt mig: Først skal de 'brækkes' - fx slås let med en kødhammer. Dette for at lagen bedre kan påvirke hele frugten. Derefter lægges den i eddike/olie marinade en måned. Så skiftes lagen til en ny - gerne krydret og opbevares mørkt og køligt yderligere 3-4 måneder.

Vi har prøvet, både med grønne og med modne frugter. Resultatet blev lige netop spiseligt, men ikke til at servere for fremmede. Ikke besværet/prisen værd.

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 24-10-07 10:04

Hej Sunnymann ige

Ja selvfølgelig .....Glemte at hver enkelt frugt skal flækkes med et slag.

Måden med eddike og olivenolie ,kan jeg heller ikke lide . Men salt lage først og opbevar dem i det .....så kan man altid servere dem med knust hvidløg og chili og olivenolie .når det passer sig
mvh
mcloud

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-10-07 11:48

Lige en kommentar til kogning af lage med krydderier.

Mange krydderier indeholder flygtige æteriske olier, som forsvinder ved kogning. Lauerbærblad er faktisk et af de eneste krydderier som tåler kogning i længere tid. Salt og sukker holder også smagen, men dem regner man ikke med til rigtige krydderier.
På den anden side kan der være mange mikriober i krydderierne, og derfor er det vigtigt at de varmes op til i nærheden af vands kogepunkt. I praksis må man derfor først tilsætte krydderier lige når man har slukket for kogegryden med lagen. Så beholder man krydderierne i lagen og med de færdige frugter, så smagen langsomt trænger ud i dem.

Konserveringsmiddel, som Atamon tilsættes også efter kogningen, da det også er flygtigt med vanddamp.

Saltede græske sorte oliven er du et dejligt. Nogen sætter dog mere pris på de grønne.

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 11-11-07 06:40

Hej Venner,

Tusinde tak for svarerne

Ja, så er jeg i fuld gang med processen.

Skal nok vende tilbage med svar, når jeg er færdig. Så får vi se om de er blevet gode.

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 11-11-07 06:49

Hej Igen,

Lige et hurtigt spørgsmål....

jeg ønsker at lagre mine oliven med hvidløg og chilli.

skal det gøres sammen med den endelige lage ? eller senere ?

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 11-11-07 19:24

Hej Sunnyman
Det kan du selv bestemme ,men min erfaring er at du senere når du vil servere dem ,marinerer du dem i det du kan lide , eks.....hvidløg og chili.

Jeg selv bruger gerne citronsaft ,oregano og hvidløg.

mvh mcloud

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 01-12-07 20:26

Halløjsa,

Så er mine oliven færdige........... Og de er bare fantastisk gode. God pikant smag af Chilli og hvidløg.

De er endda blevet testet af mine spanske kolleger, og de har godkendt dem med stor tilfredshed.

Dog et hurtigt spørgsmål om konserveringen : Hvor meget Atamon skal jeg bruge til det ?

Der bliver skrevet at det skal være sterile glas ??? Er det bare kogte glas, eller skal der behandles med noget andet ?

Og selvfølgelig.. Hvis i er interesseret i min krydderiopskrift, så giver jeg den gerne væk.

Mvh,

Godkendelse af svar
Fra : Sunnyman

Dato : 07-12-07 22:06

Tak for svaret mcloud.