/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Stød fra bilbatteri
Fra : mikk0077
Vist : 7141 gange
200 point
Dato : 23-10-07 22:31

Hej,
Hvor meget stød giver det hvis man kobler et stykke bart kobberledning fra + til - på et 12V bilbatteri. Giver det bare et lille rap over fingrene eller er der mere/mindre seriøst?

På forhånd tak

Mikkel

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-10-07 22:36

Det kommer an på, hvor ømskindet du er

nej, det gi'r et ordentligt rap, men er ikke så farligt, fordi der ikke er så mange ampere i det,

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 23-10-07 22:37

Det giver ikke stød - men du brænder fingrene når ledningen smelter - og dine øjne går istykker af gnisterne

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 23-10-07 22:43

Ledningen bliver bare rødglødende før den smelter.Du får ingen rap over fingrene, det bliver bare varmt.
alimak

Kommentar
Fra : mikk0077

Dato : 23-10-07 22:43

Så det vil være rimelig ondt at bruge som hundehegn

Har i eventuelt forslag til et godt hunde-el-hegn...?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-07 22:48

Ehm.... er el-hundehegn ikke forbudt???

Det tror jeg da nok

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 23-10-07 22:52

Det kan ikke under nogen omstændigheder bruges som el hegn ...

For det første er der ikke forbundet noget fra pol til pol på et el hegn - den ene pol er forbundet til hegnet og den anden til jorden - ved at benytte den fremgangsmåde ville ingen levende pattedyr registrere nogen virkning

For det andet giver et el-hegn spændingspulser med ½ - 1 sekunds mellemrum - uden strøm, og med en meget høj spænding (typisk omkring 6000 volt) ... Der må aldrig ALDRIG bruges jævnspænding til et el-hegn da de kramper et stød giver kan forårsage at man ikke kan give slip i hegnet igen - og dermed bliver den ganske lille strøm måske alligevel dødbringende.

Lad være med selv at eksperimentere med at opfinde el-hegnet, men køb noget der er beregnet til det, alt andet er farligere end hjemmelavet fyrværkeri...

Forresten .. Dova .. Et opladet bilbatteri er typisk istand til at levere mellem 100 og 200 ampere - så det med en lille strømstyrke er en sandhed med store modifikationer.

D_T

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 23-10-07 23:06

Og det er temmelig forbudt og dyrplageri at udsætte hunde for noget der bare ligner også kreatur hegn.

12 Volt kan du ikke mærke. Men kortslutter du batteriet smelter det du kortslutter det med, pga af de ret voldsomme strømme et batteri kan levere. Batteriet eksploderer i værste fald.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 23-10-07 23:10

Citat
nej, det gi'r et ordentligt rap, men er ikke så farligt, fordi der ikke er så mange ampere i det,

Det er meget farlig, for der er mange ampere i det, flere 100amp i et bilbatteri når det bliver kortsluttet med en kort ledning,
Men det giver ikke stød, MEN DER ER STOR FARE FOR FORBRÆNDING, afhængi af hvor tyk den kobber tråd du sætter over er, hvis det er en meget meget tynd tråd, siger det bare pist og tråden brænder over og du kan få et lille branmærke, men er tråden ca. ø 2-3 mm, siger det bang/stor knal og gnister meget og det giver store brand-mærker, SÅ LAD VÆRE MED AT PRØVE.

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 23-10-07 23:31

Du burde ikke have en hund med de ideer du går rundt med.

Accepteret svar
Fra : alimak

Modtaget 200 point
Dato : 23-10-07 23:38
Kommentar
Fra : bvh

Dato : 23-10-07 23:51

Du får ikke stød. Der skal ca 50V til før man kan mærke, at der går lidt strøm gennem vævet.
Ledningen brænder over, da en almindelig akkumulator kan levere op til 500 ampere momentan strøm.
Man skal faktisk have tungen på begge poler før man kan mærke 12 volt - der er dog nok ubehageligt, men ikke farligt (prøv det med et alm. 9 volts batteri)
hilsen BVH

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 24-10-07 00:14

øhhh dova, det var vidst en OM'er

Citat
nej, det gi'r et ordentligt rap, men er ikke så farligt, fordi der ikke er så mange ampere i det,

der er MASSER af ampere men ikke ret mange VOLT

Kommentar
Fra : alka

Dato : 24-10-07 06:45

Dansende_T, tager du nikke fejl af AMP og Amperetimer? Et 12 volt batteri giver ikke stød - prøv selv!

Citat
Forresten .. Dova .. Et opladet bilbatteri er typisk istand til at levere mellem 100 og 200 ampere - så det med en lille strømstyrke er en sandhed med store modifikationer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 24-10-07 06:57

Du kan IKKE få stød fra et 12 v batteri...... Men alvorlige forbrændinger.....

Kommentar
Fra : Dansende_T

Dato : 24-10-07 07:24

Alka >> Nej jeg tager ikke fejl - de fleste almindelige bilbatterier kan levere nogenlunde samme antal ampere (eller mere) end deres Amperetimetal ... Forresten har jeg aldrig sagt at 12 volt batterispænding giver stød..

Jeg har nævnt at det er livsfarligt at bruge jævnspænding til at støde med - men der har jeg ikke nævnt et ord om den nødvendige spænding.

Stødspændingen i et normalt hegn er iøvrigt normalt frembragt via induktion - hvilket i praksis betyder at et 9 volts batteri godt ville kunne gøre det

Godkendelse af svar
Fra : mikk0077

Dato : 24-10-07 09:36

Tak for svaret alimak.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 24-10-07 19:47

Tak selv.
alimak

Kommentar
Fra : subtile

Dato : 02-02-10 23:13

Bilbatteri eller alm. kreaturhegn til hunde, katte mv. er absolut ikke godt. Især et alm. kreaturhegn gør modbydelig ondt på en hund.

Selvom om de traditionelle usynlige hegn til hunde ikke er lovlige i at anvende i Danmark, er jeg overbevist om at det ikke på nogen måder skader din hund, hvis det anvendes korrekt.

Jeg kan se at de har været brugt i USA i over 40 år (www.hundehegn.com)

Jeg tror ikke det er noget man selv skal lave med et bilbatteri i så fald vil det være mest fair at teste på sig selv