/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Larm fra ventre forhjul
Fra : engin10
Vist : 2040 gange
5 point
Dato : 06-02-03 17:26

HEj Jeg har et problem med at bilen larmer. Det er en Fiat punto fra 94. Det sker typisk om morgnen når bilen er helt kold. Den begynder først og larme når man kører. Lyden kan beskrives som om nogen gnidder på noget gummi. Når bilen bliver varm holder den helt op.

Jeg har en anelse om at det kommer fra venstre forhjul. Jeg har skilt forhjulet ad og renset bremserne.
Er der nogen der har haft det samme problem eller kan komme med nogen hurtig kommentar?

M.v.h
Engin10

Kommentar
Fra : azazazAZAZ999

Dato : 06-02-03 18:14

Den form for støj, behøver ikke at komme fra hjulene. Der er også mulighed for, at det er en kilerem der støjer. Det ophører ofte når motoren bliver varm. Jeg ville tjekke generator og rem, inden det bliver alvorligt.
Hilsen Az...

Kommentar
Fra : geu

Dato : 06-02-03 18:50

smør dine trækakselmanchetter....

Kommentar
Fra : dr_scooter

Dato : 06-02-03 19:54

Det kan nemt værre lejerne!!! det er jo en FIAT (Fejl I Alt Teknik)

nej... prøv at tjekke lejerne, tror det er dem... hvis ikke kileremmen

Mvh. dr_scooter

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 5 point
Dato : 07-02-03 09:05

Udover ovennævnte har du en mulighed mere nemlig trækakslerne (kardanleddene indenunder gummimanchetterne). SE http://www.kandu.dk/dk/spg/11056 det ligner dine problemer.

FIAT dele kan købe billigt ved CA Autodele 75 62 98 96

Kommentar
Fra : engin10

Dato : 10-02-03 15:08

Har prøvet jeres kommentar af.. Men det hjælp ikke.. oven i købet fik jeg min far til at køre bilen mens jeg løb ved siden af, med åben kølerhjelm.. Det kan kun høres gennem kabinen... Hvad kan det være??
Den begynder og larme efter 20 km/t.
Lyden kommer hver gang hjulet har trillet en omgang. Og det er ikke kilerem da jeg ved hvordan den lyder når den er løs.

Tusind tak for jeres kommentar!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 10-02-03 15:34

Netop trækakslernes dårlige kardanled kan give nøjagtigt de symptomer du siger. Gummimanchetter har man også hørt om, men den er mere sjælden. Du finder ud af det ved at pille akslen ud af hjullejet (pas på ikke den ryger ud af gearkassen). Nok/drej med leddet, så ved du om det er der. Muligvis kan du høre det bare ved at dreje hjulet når du har løftet bilen op (det kunne jeg). Hjulet peb ganske lidt udenfor. og indenfor under kørsel lød det som brændte lejer - gruelig skurren.