/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Smalltalk / Spørgsmål
10  Camillasm.. 12371
probelmformulering
Fra : pots
Vist : 1494 gange
50 point
Dato : 23-10-07 14:42

Jeg har siddet og tænkt og tænkt, men kan ikke komme frem til en go problemformulering.
Har emnet opdragelse. Handler om børn i folkeskolen og divers opdragelsesmetoder.

Det er til et kort skriftligt oplæg.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-07 14:46

Sådan laver du en problemformuleringStil 5-20 Hv-spørgsmål til dit emne:
Spørg fx Hvad er årsagen? Hvorfor skete det? Hvordan kan det blive bedre?
Orienter dig i emnet:
Brug opslagsbøger (leksikoner og lign.), kig i bøger og søg på nettet efter tekster der kan være med til at besvare dine spørgsmål.
Vær opmærksom på at du skal lave en grundigere informationssøgning, når du har din problemformulering klar, og du skal begynde at skrive din opgave eller dit projekt.
Besvar dine hv-spørgsmål:
Drop spørgsmål der kun kan besvares med ja eller nej.
Drop spørgsmål der ikke giver mulighed for at udtrykke holdninger for eller imod.
Ret spørgsmålene til i forhold til det du ved nu eller begynd forfra
Brug spørgsmålene til at skrive en problemformulering på max 10 linjer
Ret problemformuleringen til efterhånden som du arbejder dig ind i din opgave eller dit projekt.

Go' arbejdslyst

Kommentar
Fra : dova

Dato : 23-10-07 15:18

Citat
Handler om børn i folkeskolen og divers opdragelsesmetoder

Hvad har opdragelse umiddelbart med folkeskolen at gøre.....det er ikke skolens opgave at opdrage folks børn

Skolens opgave er at putte noget faglig/boglig lærdom ind i hovedet på børnene.

Det er forældrenes opgave at opdrage deres afkom....deriblandt at lære dem, hvordan de skal opføre sig i skolen....altså noget med at lære børn hvordan de gebærder sig i skolen og give dem den nødvendige respekt for de andre børn, lærerne og undervisningen, sådan at skolerne er i stand til at formidle deres opgave, i stedet for at skolerne evig og altid kæmper en kamp med utilpassede børn, der tror de kan ture frem som det nu passer dem bedst.

Kommentar
Fra : pots

Dato : 23-10-07 16:11

Ja det lyder da også fint, men sådan er det desværre ikke i nutiden skole.

Hilsen kommende folkeskole"opdrager/lærer"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 23-10-07 16:59

Citat
Hilsen kommende folkeskole"opdrager/lærer"

Syntes du skulle "nøjes" med det sidste....

Du kommer MEGET HURTIGT på kant med både forældre og skole hvis DU begynder at opdrage eleverne....

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-07 17:08

Nu er der jo også grænser for hvor meget en lærer skal stå model til, så hvis det overskrider lærerens grænser, ja så bliver det vel til en gang opdragelse.

F.eks blev min datter (lærer) mega meget træt af at eleverne konstant sad og vippede på stolene,
hun har så indført den regel, at når eleverne åbenbart VIL være på to ben, ja så bliver det deres egne, ergo en gang vipperi, så er det op og stå resten af timen, og da ungdommen jo ikke har lyst til at stå op i laaang tid, er vipperiet ophørt Dette er så ikke et alvorligt opdragelsesproblem, men når eleverne vipper, vælter osv så giver det altså også en del uro, og det kan der sagtens være på mange andre måder.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-10-07 17:52

Det tror jeg du har fået forkert fat i. Folkeskolen opdrager ikke, den danner den enkelte elev.

Hvordan kan folkeskolen skabe dannelse i et multikulturelt samfund.

Her ligger der allerede et problemfelt i titlen. For folkeskolens værdier er baseret på en traditionel middelklasses holdning til adfærd, og kan disse holdninger overføres til tidens komplekse samfund.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-07 18:11

gfha.... Det er vel opdragelse, når læreren beder eleverne om, at tale ordentligt, behandle hinanden pænt osv, helt basale ting, som de burde have lært inden de kommer i skole, men desværre ikke altid kan

Kommentar
Fra : pots

Dato : 23-10-07 18:18

Nordsted1 du har ganske ret. Det er jo også det der kommer ind under opdragelse. Mange får jo hurtigt fnider hvis man nævner opdragelse i forbindelse med en folkeskole....!!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-10-07 19:59

Citat
Mange får jo hurtigt fnider hvis man nævner opdragelse i forbindelse med en folkeskole....!!

Næ, vi er blot nogle, som udtrykker os fagligt korrekt og ikke populistisk.

mvh
qfha

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 23-10-07 21:40

For at lave en god problemformulering, er det en fordel, at du inden har gjort dig nogle forestillinger om, hvad du helt specifikt vil fordybe dig i..

Hvis du tænker på én eller flere forskellige opdragelsesmetoder - Er der så visse problemstillinger, du kan få øje på?! ...Noget du undrer dig over, og som du kan tænke dig at finde svar på?! ...Begrebet "opdragelse" er jo bredt, så for at hjælpe dig selv lidt på vej, må du nok afgrænse emnet.. At afgrænse emnet vil sige, at du finder en eller to konkrete problemstillinger du vil gå i dybden med..

Måske du kort kan ridse forskellene op på en autoritær, en demokratisk, og laissez faire metoderne?! ... Bare et forslag til at komme i gang!

Og så skal du ikke lade dig afskrække af, at nogle mener du ikke som lærer bør tage i børnenes opdragelse - for det SKAL DU..

Ligesom lærerne for 100 år siden tog del i den autoritære opdragelse, som var karakteriseret ved kæft, trit og retning - og krav om total lydighed. Ligeså tager både daginstitioner og uddannelsessteder sin tørn af opdragelsen idag. Så kan folk vælge at kalde det dannelse, hvis de har det bedre med det ord. Et er sikkert og vist - En af dine kommende opgaver som lærer, er ved hjælp af pædagogiske redskaber, at vejlede og forme dine elevers adfærd med henblik på at lære dem at leve og arbejde sammen med andre. Og det er som bekendt en del af opdragelsen..

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 24-10-07 22:28

Gir du enetimer Creamygirl...... så kunne jeg godt trænge til lidt dannelse..... måske nærmere gendannelse LOOL

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 25-10-07 03:20

Nej jeg giver ikke enetimer Klumme. Tryk på tasten opdatér, hvis du trænger til gendannelse.

On topic.

Hvis du stadig mangler input til din opgave, så vil jeg anbefale, at du låner bogen af Lise Rasmussen, der hedder Opdragelse. Den beskriver de mere moderne og tidssvarende opdragelsesmetoder..

Hvis ikke du allerede kender disse fire opdragelsesmetoder, så kan du læse lidt om dem her: http://www.edu.esh.dk/~ize/Opdragelsesstile.htm