/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Lodning af zink
Fra : JensJ
Vist : 14418 gange
100 point
Dato : 23-10-07 13:40

Hvad er teknikken når man skal lodde 2 stykker zink sammen?

Jeg har gasloddekolbe, saltsyre og tin 50/50 stænger.

Jeg pensler pladerne med saltsyre og laver et overlæg. SKal man varme på den øverste plade og så tilføre tin til samlingen eller skal man varme i samlingen og tilføre tin til kolben?

Er det vigtigt at kun komme saltsyre på der hvor der skal være tin? (i samlingen?)

Jeg har også loddevand men en VVS mand sagde "brug saltsyre -loddevand duer ikke". Hvad er det fine loddevand som indeholder zinkchlorid så til?

Jeg har lavet et første forsøg som egentlig er lykkedes, men der er alt for meget tin på....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 23-10-07 14:40

Loddevand bruges.
emnerne skal være rene
tilfør lloddetn ved kolben
bevæg loddekolben lidt frem og tilbage i lodderevnen.

Det kræver øvelse og lidt tålmodighed at lodde pænt.

Det er ikke alle som lærer at lodde rigtig pænt.

Kommentar
Fra : Højris

Dato : 23-10-07 15:36

Du kan også for tinne emnerne først ! har du mulighed for at rejse emnet op, så gør det og lod oppe fra og ned, se til at tinnet flyder, dvs. at tinnet breder sig pænt, men som e.c. er inde på det kræver øvelse. mit gefylen mit gefylen, mein herre.

Accepteret svar
Fra : Gasmanden2

Modtaget 100 point
Dato : 23-10-07 15:48

Altså.....
Først skal Jeg vide om det er nyt eller gammelt zink ?

Er det gl. skal du bruge saltsyren som den er.
Er det nyt zink skal saltsyren neutraliseres, ellers vil der komme sorte misfarvninger på zinken når du forsøger at lode på den.

Ellers er fremgangsmåden som følger. Du varmer lodekolpen op til den rette temp. ( Her er det skide godt at have erfaring som blikkenslager ) er den for kold smelter tinnet ikke korrekt og løber dermed ikke ind mellem de to zinkstykker. Er den for varm brænder du hul.......

Der næst påføres det korekte lodevand/saltsyre og lodekolpen ligges så den varmer overlapningen af zinket op. Når zinken har den rette temperatur ( her er det så igen skide godt at have erfaring som blikkenslager ) påføres lodetinnet PÅ lodekolpen, der via sin varme trækker tinnet mellem zinkpladerne og dermed lodder dem sammen. Og så er du færdig.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 23-10-07 15:57

Forresten.... Er lodekolben ikke ren kan du ikke lode med den.
Til dette formål bruger du en salmiak-klods der når den varme lodekolbe kommer i berøring med denne, renser den.

Kommentar
Fra : JensJ

Dato : 24-10-07 09:29

Hvis det er nyt zink hvordan neutraliserer man saltsyren for at undgå misfarvningerne?

Hvis det er gammelt zink, skal den først renses med f.eks. ståluld så den bliver helt ren - eller er det nok bare at komme saltsyre på for at tinnet binder?

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 24-10-07 11:34

Saltsyren neutraliseres ved at lade lidt bly eller andet den kan angribe, ligge i syren til den korrekte styrke/svaghed er opnået.
Hvis det er gl. zink er det nok at bruge saltsyren uden ydligere afrensning. Underforstået zinken ikke er fyldt med skidt/fremmedlegmer. Altså normal "ren" gl. zink.

Er det fordi du skal samle nyt med gl. zink ?

Kommentar
Fra : JensJ

Dato : 24-10-07 14:12

Primært vil jeg gerne lære hvordan man gør tingene. (Nu har jeg jo lavet min tagbrønd) Jeg skal dog også have lagt en lap i min utætte tagrende.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 25-10-07 14:16

Du må ikke lode i din gl. tagrende, det vil kun gå galt.

Du skal i stedet købe noget der hedder flasband eller noget lign.
Det er et asfaltbaseret produkt med en alu. belægning på den ene side, der lægges ned i den utætte, RENE og opvarmet med gasflammen, tagrenne, hvorefter den presses på plads og godt ibund i tagrennen.

Godkendelse af svar
Fra : JensJ

Dato : 26-10-07 14:35

Tak for svaret Gasmanden2.