/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Er det meningen.
Fra : bb1
Vist : 665 gange
100 point
Dato : 23-10-07 00:59

http://www.tv2regionerne.dk/reg2005/video.aspx?Id=390629

Prøv selv at bedømme. Går nogen over gevind?

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 23-10-07 01:11

Ja det gør de. Et hundeliv er mindre normalt når folk gå i mode hysteri.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-10-07 01:35

FUCK dig__ sad med OZZY og fik en __________vuf-velfærd
I NAKKEN______op med HUNDE STATUS.
og ned med mennesker_

Holder mig til en skie KAT
Den skal nok sige GODAW do der____ingen brug for vagt-værn og andet
__________________________

Men fatter ikke denne PANIK, tror nærmere du IKKE HAR ELSKET___nok.

Personligt _________???
Katten tænker for mig.
Sikkert noget du ikke forstår ''IGEN''
Heldigvis-

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-10-07 01:41

Citat
Beskrivelse

--------------------------------------------------------------------------------
Mine fritids interesser er: Jagt og gamle motorer.
Har masser af begge dele, som efterlønsmodtager.
Har jeg også tiden. Har skrevet en bog om jagt,fiskeri og naturen. Den hedder:
KRATLUSKEREN og andre fortællinger. Du kan købe den ved at besøge min hjemmeside:www.bb-jagt.dk
Jeg afholder også forskellige kurser i praktisk jagt.
Ligesom jeg træner jagthunde og er riffelinstruktør.

Håber du ikke møder min kradt-lisker
ELLERS sig/RÅB til dem

AT SKYDE PÅ EN FUKKING LOKAL KAT ER LIG = MED

Citat
De skide HAGL i møjspreder på jeres skamskudte =)/&¤##
æder andre DYR, g får hagl i sig.............

OG KOM ENDELIGT IKKE AT SIG, AT DER IKKE FINDES blyhagl_mere
SÅ FORNÆRMER DU SGU EN ediot

Kommentar
Fra : disken

Dato : 23-10-07 01:42

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 23-10-07 10:14

Nej, - jeg mener ikke det er meningen. - Men omvendt er det vel bedre at blive overforkælet lidt end at blive sat 'på gaden'. Iflg. avisen 24 Timer i dag, så ender både hunde og katte på internat, når man ikke synes de passer til ens garderobe mere. Det er dog værre, synes jeg- Det her med tøj vidner da om , at hunden er elsket af ejerne.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-10-07 12:32

Kære housegoat.

Det kan vi ikke rigtig blive uenig om, fryser et dyr skal det selvfølgelig have et dækken på, skal man gå tur med en hund skal den selvfølgelig have et halsbånd eller en sele på, men er hunden lykkeligere fordi det er besat med diamanter.
En hund er efter min erfaring meget lykkeligere, hvis dens naturlige behov bliver dækket.
Alt for mange glemmer det og langt den største og mest udbredte livsstils sygdom iblandt hunde er fedme. Hvis hunde ejerne i stedet for det dyre ”tilbehør” brugte pengene på træning, gå ture og oplevelse for hundene. Så er jeg sikker på de havde et bedre liv.
Jeg ser bestemt ikke ned på mennesker, der forkæler deres hund eller ønsker, at den skal se fin ud på en udstilling, men jeg har det lidt svært med dem, der menneskelig gøre et dyr og dermed gør det unaturlig.

Kommentar
Fra : housegoat

Dato : 23-10-07 14:29

Jeg er absolut enig med dig. Vi bor på landet og vores lille hund (puddelstørrelse) går hele tiden frit omkring. Den kender ikke til halsbånd og liner, men færdes udelukkende sammen med os i dagligdagen. Kører vi en tur, er hun med. Ligger vi i sofaen, ligger hun ved siden af os og tager vi til traktortræf el. lign. er hun med. Altid uden snor - hun løber aldrig nogen vegne. Bliver i nærheden af os, og er i det hele taget en 100% harmonisk hund. Vi behøver aldrig at give ordrer eller skælde ud. Hun lever, som en hund bør leve: frihed under ansvar som en del af flokken. Det er et hundeliv!

Kommentar
Fra : maj_britt

Dato : 23-10-07 16:56

Hende Camilla fra hundeshoppen, hun burde købe sig en bluse, der passer lidt bedre.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-10-07 17:13

Øhø... Jeg er uenig.....

Jeg synes, det er helt fint, at nogen klæder deres små hunde ud og "forkæler" dem med dyre halsbånd og fine legeting.

Jeg kan ikke helt se forskellen på, om man bruger en masse tid og penge på at lære en hund at lystre på det mindste vink, eller om man lærer den at gå klædt i smarte jakker.
Det er først synd, hvis man begynder at herse med en hund, der ikke bryder sig om det. Uanset om det er lydighed eller tøj.
Det ene er ikke mere "unaturligt" end det andet.

Og så er det selvfølgelig synd først at forkæle en lille hvalp med opmærksomhed og tøj, --og også kurser--- ...Hvis man helt mister interessen for den når der dukker andre interesser op et års tid senere...

Kommentar
Fra : eisner

Dato : 23-10-07 19:48

Jeg synes mange opfører sig ravende forkert, hunden er IKKE nogen baby eller påklædnings-dukke e.l.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-10-07 20:52

Næ, men en lille hund elsker at ejeren synes den er SÅ fin og SÅ dygtig. Så er det lidt lige meget, hvad den skal gøre for at få ejeren til at synes det.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 23-10-07 21:26

Kæreste Birgitta.

Derfor vil en jagthund også gøre alt for at få lovtil at "behage" sin herre og tro mig mine ville blive særdeles fornærmede, hvis jeg gav dem tøj på i stedet for at lade dem apportere eller tage stand for vildtet.

Jeg har haft flere, som det har været endog meget vanskelig, at få til, at opføre sig ordenlig i en udstillingsring for det gad de simpelthen ikke, men kunne de komme ud i naturen og bruge alle deres sanser, så sover de roligt på sofaen.

Glemmer vi at en hund er en hund, så er det, det kan går galt på flere områder.

NB. Jeg har forsøgt at sende billedet til din mail adresse,men det er sikkert for stort for adressen vil ikke modtage det. Jeg prøver igen.

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 23-10-07 21:38

Jeg er ikke begejstret for det modefænomen, at hunden bliver klædt efterklædeskabet, det går meget ud over den race jeg har og det er jeg sørme lidt ked af,
jeg bruger kun det princip når kulden er for skrap, jeg kan forstå det når hunden bor på Grønland, der er det nødvendigt, men ellers ikke.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-10-07 13:13

Hunde bliver jo dels som vi opdrager dem til, og dels som vi avler dem til.
Og selvfølgelig ville det være vildt at begynde at klæde en jagthund ud. Men de små chihuahuaer, der som regel er tale om, de er jo gennem mange generationer blevet avlet til at være små "bærbare" selskabshunde. Og at være selskabshund indebærer jo netop en meget nær kontakt med ejeren på godt og ondt.
Jeg er helt overbevist om, at den lille chihuahua ville LANGT foretrække at komme med allevegne i fine udklædninger der matcher ejerens, ---fremfor at være overladt til sig selv et vist antal timer hver dag.

--Det må i høj grad være en opdrætter-opgave at oplyse om, hvad der er ønskeligt og acceptabelt med hensyn til hvad man lærer sin hvalp. Og også hvad der IKKE er ønskeligt og acceptabelt. Jeg kan godt se problemet med hensyn til dværgpinchere, som jo rent overfladisk kan minde om chihuahuaer..... Opdrætterne må jo gøre hvalpekøberne opmærksomme på, at en dværgpincher IKKE er en selskabshund.

At sige, at en hund kun må klædes ud for at beskytte den mod kulde, svarer til at man siger, at en hund kun må være med til jagt hvis der er hungersnød.. Begge dele er lige skævt.

Vi mennesker pynter os selv. Og vi mennesker går på jagt. Selvfølgelig kan vi dele de interesser med vores hunde.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 24-10-07 16:57

en chiuhuahua fryser også meget let og derfor er det fint at give den en frakke på, men man skal ikke overdrive.

En hund er langt mere lykkelig ved at få lov at være hund - og forkæler man en hund for meget risikerer man at den pludselig tager magten derhjemme - det ser man desværre tit.

Men ja hellere en LIDT forkælet hund end en mishandlet eller vanrøgtet.
Mine katte bliver sikkert også lidt forkælede ind imlellem - sådan er det jo når man elsker sine dyr.....

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-10-07 17:30

Men der er jo vidt forskellige meninger om, hvad det vil sige at "forkæle" en hund.

Jeg synes, at jeg forkæler Silke, når jeg bruger en masse tid på hende. Tid til lange traveture, tid til træning, og tid til at snakke med hende og give hende opgaver på hjemmefronten.

---Jeg ved ikke, om det betyder at "være hund"? Lige nu ligger hun og flader ud i sofaen.. Det er jo ikke særlig "hundeagtigt" -hvis man med "at være hund" mener at hunden skal behandles som et husdyr, -ikke som en slags ven eller et familiemedlem.

---Og så går jeg ind for tolerance i alle livets forhold. Også med hensyn til hvordan vi behandler vores hunde. Hvis ellers hunden er glad og tilfreds, så synes jeg personligt, at DET er meget vigtigere end om den "får lov at være hund".. -Hvad DET så betyder..
Tamhunden er jo avlet til at tjene forskellige formål for mennesker...

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 24-10-07 22:15

Netop Birgitta vi mennesker har igennem Generationer avlet hunde til mange forskellige formål langt de fleste af egoistiske grunde. Der ved er der fremkommet racer, som ligger meget langt fra det oprindelige.
Nu har vi den mangfoldighed og det er for mig ok. Hvis vi mennesker så blot husker, at vælge hund efter behov, men sådan er verden desværre ikke skruet sammen. Langt de fleste valg er mode valg.
Da Poul Thomsen fra TV havde en Gl. Dansk Hønsehund skulle alle have en sådan, klubben blev en af landets største i dag er den en af de mindste. Da han fik en korthåret i kurven. Ja, så skulle alle have en Tysk kort hår. Jeg husker da Lassy filmene kom frem alle skulle have en Colli og sådan kan vi blive ved og det er her jeg gerne vil sige stop en kende.
En hund er en hund og skal altid have lov til at være en hund. Den må aldrig blive blot et mode lune!
Vælges en hund blot fordi naboen også har en, så er der mange der måske køre træt og hunden ender sine dage før tid.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 25-10-07 15:48

Så kan vi jo næsten være taknemmelige for at halvdelen af nutidens modehunde rent faktisk ER selskabshunde.. --Fremavlet til det samme..

Jeg er af den opfattelse, at det er mere synd at holde en jagthund som "kun en familiehund" end det er at give en chihuahua tøj på og slæbe den med allevegne.. Man kan jo næsten sige, at den er avlet til det..

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 25-10-07 20:33

Ja, men lad os så slutte tråden med at være næsten enig om det. Jeg siger så blot godt man i de sidste mange år er gået over til, at fremavle jagthunde i Danmark, så de er så dressurbare, at de kan bruges som både jagt- og familie hunde.
Her tænker jeg specielt på den race, som du selv har. Der oprindelig var en ypperlig jagthund. Og blev kun anvendt til jagt og sådan er det jo ikke mere.
Så tak for debatten Birgitta.