/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
varme føler til solvarme
Fra : CCjunior
Vist : 1855 gange
500 point
Dato : 22-10-07 22:08

Jeg har hørt man kan få nogen varmefølere som skulle være udformet som et rør hvor den i bunden måler hvor meget lys/varme der kommer ned.

Det skal bruges til at indstille et solfangeranlæg med,hvor der vil blive målt på 6-10 stk som står i hver deres grader. Så vil en PLC styring selv dreje anlæget så det står optimalt.
Men en alternativ ide kan også bruges.

Junior

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-10-07 22:16

Den klarer transor, han er ingeniør.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 22-10-07 23:55

Ja det er sådan set meget simpelt, en LCD modstand i enden af et rør, vil ændre sig afhængi af hvor meget sollys den får, men der skal jo så lige være noget styring, røret bevæges lidt hele tiden, for at finde ud af hvor solen står, og data beregnes så solpaneler kan drejes i den rigtige retning, dette skulle kunne købes i disse energi tider.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 23-10-07 06:44

er det noget man kan få et navn sat på, eller eventuelt et link til en forhandler ?

Kommentar
Fra : jojoee

Dato : 24-10-07 08:43

Hvad med at lade de plader ligge direkte syd. 45 grader.. det gør mit anlæg og ihhhh hvor det sparker varme fra sig Syntes det andet lyder ret kompliceret og ikke helt billigt. Og tænk også på at det er fra middag og 4 timer frem at anlægget virkelig sparker varm vand fra sig, og der er solen alligevel mod syd..

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 25-10-07 09:25

Det er sq ikke noget som jeg har tænkt mig at bygge.. det er et tænkt projekt som jeg skal lave i forbindelse med min uddannelse. Det er for dyrt at etablerer i danmark. Længere sydpå hvor der kan udvindes mere fra solen, kan det godt svare sig at bruge lidt strøm på at følge solen rundt.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 25-10-07 13:49

Lige en rettelse: jeg skrev ,en LCD modstand, der skal stå LDR modstand.

+ et link til et firma som laver styring til solvarmeanlæg, men om det løser din ide/problem ved jeg , det undre mig lidt hvis der ikke er lavet en styring som din ide, så held og lykke med dit projekt

http://shop.danotek.dk/

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 500 point
Dato : 25-10-07 14:19

Det er næppe lønsomt, men det kan gøres .

Mit forslag er at man bruger en art primitive bolometre.

Et rigtigt bolometer er et meget følsomt instument til måling af varmestråling fra fjerne stjerner.

Solstrålingens intensitet her på jorden er imidlertid meget større, så der er det enket at lave et instument. Et rør blankt både indvendig og udventigt ,så strålingen til og fra siderne holdes på et minimum. I bunden en sort plade som absorberer stråling kun fra den retning der ses gennem røret. Solens diameter er ca. ½ ° så målerens synsfelt skal ikke være større, snarere noget mindre.
Den mørke plade i bunden er samtidig toppen af en ellers blank køleplade. Den får en stabil temperatur øgning i forhold til omgivelserne, der er størst, når røret peger direkte mod solen. Temperaturen på kølepladen måles med en termoføler af en art . f.eks pt100 følere.

Sæt sådan fire strålingsmålere næsten parallelt på solfangeren. og juster dem så de divergerer en anelse ud til hver sin side. Når man så regulere til de alle får samme temperatur er retningen til solen lige imellem dem.

Regulatoren er ikke for begyndere at bygge, og som sagt vil det næppe svare sig i praksis. Alene omkostningerne ved en solfanger, som kan drejes i to planer med servomotorer er for meget. Man får mere for pengene ved i stedet at øge solfangerarealet.

Simplere er det bare at følge solens gang over himlen med et ur. Den drejer ret præcist 15° pr time . Sæt solfangeren på en skrå akse pegende mod himmelpolen og lad solfangeren dreje med et mekanisk ur , så vil den følge solen hele dagen. Om natten drejes den tilbage og er klar til en ny dag næste morgen. Startpositionen varierer hen over året, men kan stilles manuelt, f. eks en gang om måneden. Data kan slås op i tabeller hvis man vil lave et program . Skriv og rejsekalenderen har en del soldata for danmark.

Man kan dreje præcist med en stepmotor styret af et kvartsur hvis det skal være elektrisk.

Kommentar
Fra : kimibs

Dato : 23-12-07 10:36

Såfremt der er tænkt en PC med i løsningen skulle det være muligt at beregne solens position på himlen i forhold til dato og derved beregne sig til hvilken solfanger der vil være optimal at trække varmen fra.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 23-12-07 15:08

Tak for svaret transor.
Jeg har endt med at lade den følge solen rundt via en plc styring.

Efter at have snakket med teknologisk institut har jeg fået fortalt at solen er " konfus " i dk. Det vil sige at varmen fordeler sig ud over himmelen og derfor er der ikke meget vundet ved at styre efter den.. Det skal dog siges at den optimale hældning på et solfanger anlæg er 60 grader. Det er fordi at de måneder du har brug for varmen, står solen lavt. Den 21 december kommer solen ikke over 12½ grad fra horisionten..

Så fik jeg lige liret lidt af der..hehe..