/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
Bur i bilen.
Fra : Lunde72
Vist : 1086 gange
100 point
Dato : 22-10-07 13:18

Hej med jer.

Jeg er den lykkelige ejer af en Leonberger. Han er ved at nå en størrelse hvor jeg overvejer et bur til bilen.

Er det et lovkrav vedr transport ? Samt er det nok med en sele ?

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 22-10-07 13:29

Der er rigtig mange meninger omkring bur i bilen.

Jeg benytter mig personligt ikke af et bur! Bure er ikke min stil. Men samtidig skal det stadig være forsvarligt at have hunden i bilen. Vi har 2 forskellige biler, en almindelig stationscar og en gulplade bil. I min stationcar har jeg gitter mellem bagagerum og bagsæde, så hunden har hele bagagerummet som "bur". Og i gulpladebilen har vi afskærmning (plexi-glas) mellem forsæder og varerummet. Dog har vi stadig mulighed for at få kontakt til hundene, da plexi-glasset er total.

En sikkerhedssele til bagsædet tror jeg bestemt er en udemærket ide, hvis ikke der er plads til hunden i bagagerummet. Men det kræver at hunden kan forholde sig roligt og affinde sig med at være bundet.

Et bur i bilen kan sikkert være en udemærket løsning, men jeg vil ikke benytte mig af det.

Venlig hilsen MissXX

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 22-10-07 13:31

Umiddelbart er der ikke nogen lovkrav om hunde i bilen. Her er lidt læsestof:

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/ferie

Accepteret svar
Fra : Birgitta

Modtaget 110 point
Dato : 22-10-07 13:33

Såvidt jeg har kunnet forske mig frem til, så er der ikke noget "lovkrav" om at have hunde fastspændt eller i bur når man transporterer dem.
De er nærmest at betragte som "løse genstande". Og der tilrådes, at den slags er forsvarligt fastgjort. --Det gælder både hund og bur.

Hvis jeg selv havde bil, så ville jeg indrette den med et solidt bur der var grundigt fastspændt.
Nu har jeg ikke bil, så hver gang jeg kører med nogen, -taxa eller privat-- så vil jeg helst have Silke siddende på bagsædet med køresele på. Jeg synes ikke, det er en betryggende løsning, for hunden er ikke spændt særlig fast, men bare hæftet fast til den bestående sikkerhedssele i bilen.

Et sted hun IKKE får lov at sidde, er mellem mine ben på det forreste passagersæde. For selv ved et LILLE bump eller sammenstød kan airbaggen udløses. Og sådan en kan knække halsen på en hund.

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 22-10-07 23:08

Spørgsmålet har været oppe og vende flere gange her og som der også skrives er meningerne mange, men to ting ligger helt fast: Den færdsels sikkerheds messige side af sagen og hundens sikkerhed.
Færdselsloven siger: At der ikke må være løse genstande, som kan skade føre eller passagerne .
Hunden skal beskyttes imod skader.

Selv køre jeg land og rige rundt ind imellem også til udlandet. Til Prøver, udstillinger, træning og praktisk jagt. Jeg vil aldrig gøre det uden, at hunden er i bur eller kasse. Har oplevet en kollega køre galt, heldigvis redede sikkerhedssele og airbag ham og hunde buret hunden. Havde hunden været løs eksempelvis i en van, så var den blevet kastet så meget rundt i kabinen, så den enten var dræbt fastklemt eller mindst fået brækkede lemmer.

Man ser desværre ofte en personbil køre med en levende moppe i bagrudehylden. En hård opbremsning er nok til, at føren får den i nakken. Den kan også blive dræbt imod forruden.
Når et menneske ved en ulykke kan slynges ud af bilen, så kan en hund også. Se på de professionelle politi, militær eller vagtværn alle har de hundene i bur.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 22-10-07 23:25

bb1 >>> Jeg giver dig fuldstændig ret, af hensyn til sikkerheden vil et bur være at foretrække, hvis ikke bagagerummet er sikkert nok.

Men, jeg overgiver mig personligt ikke og putter min hund i bur. Jeg kunne til gengæld heller ikke drømme om at have en hund på bagsædet uden sele. Som tidligere skrevet har mine drenge bagagerummet i min stationscar, adskilt af et gitter (af stål).

Og jo, jeg har et problem når jeg kører med dem i van'en. De har ikke mulig for at komme gennem forruden ved uheld, men de kan gøre skade på dem selv. Modsat vil jeg så hævde, at hvis man kører med bur bag i bilen og bliver "trykket" bagfra er hundene ikke nemme af få ud af buret. Og så kan ventetiden være lang for hundene.

Men igen, nej jeg kører nok ikke sikkert, når mig og hundene kører tur i van'en.

Kommentar
Fra : Lunde72

Dato : 23-10-07 08:04

Tak for de fine svar.

Jeg skal bare nok bare finde en løsning hurtigt, da Folmer har rundet de 35 kg.

Mvh

Johan.

Godkendelse af svar
Fra : Lunde72

Dato : 29-11-07 13:47

Tak for svaret Birgitta.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 29-11-07 14:06

Tak for accepten af mit svar.