|
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 22-10-07 13:55 |
|
I gamle dage, brændte udstødningsventilerne hvis de var justeret for stramt, noget kunne tyde på det kunne være dit problem. Du burde kunne høre i udstødningen om den ligesom "prutter".
Der er jo så ikke andet at gøre end adskille topstykket fra blokken og ved visuel syn konstatere problemet, og afhjælpe det.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 22-10-07 14:06 |
|
Manglende kompression på en cylinder, bevirker at motoren ikke er med på den cylinder, og derfor ryster motoren..
Og det kan jo skyldes flere ting, enten fejl på stempel, stempelring, ventil, topstykke o.s.v....hvis altså du er sikker på, at det ikke er en tændingsfejl i stedet.
Men fejl på ventil, top, stempel o.s.v. finder du jo kun ved at skille motoren ad.
| |
|
Når den allerede er nede på 5,5, så er fejlen der allerede, og skyldes nok en brændt udstødningsventil. Ventilen er altså utæt, og bliver langsom mere utæt med tiden, fordi den bliver mere forbrændt. Det koster motorydelse og benzin.
Topstykket skal af, ventilen udskiftes, ventilsædet slibes og de andre ventiler efterses og slibes hvis nødvendig. Topstykket sendes simpelthen hen til et specielværksted.
Prøv at få en pris fra et Toyotaværksted.
Hvorfor det er sket, tja, den tidligere ejer har kørt hårdt, eller kørt med campingvogn, eller måske har glemt at se efter vand på bilen.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : BogetoftC |
Dato : 22-10-07 18:13 |
|
Tak for jeres fine svar.
Det går selfølgelig ikke over af sig selv, eller bliver bedre, det ved jeg godt.
Men har I nogen ide om, om det er farligt at køre med?
Det er jo en stor oberation, det er næppe noget Toyota gør gratis.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 22-10-07 18:53 |
|
Det gavner absolut ikke, at køre videre med det.
Hvor meget det skader kommer an på flere faktorer. Hvor langt / længe vil du køre med det ?
Som allerede skrevet i andet indlæg, brænder ventilen mere og mere, og kan slutteligt knække og falde ned i pågældende cylinder. Følgerne kan blive skadet stempel, revet cylindervæg og måske også skade på plejlstang og plejl leje.
Det kan vist kun tilrådes, at få lettet toppen og udbedret skaden.
| |
|
Du kan forsøge med en gammelt trick. Afmontere tændrøret og sprøjt noget wd40 eller lign ind i cylindren. Og tag derefter kompressionen på den. Hvis kompressionen er øget er dine stempel ringe slidte.
Det virker usandsynligt, men så ved du om det kan betale sig at afmontere din top.
Og nej det skal ikke være på autoriseret værksted.
Selvom du har garanti på din bil har du lov til at tage et uautoriseret værksted. Mange gange er timelønnen og reservedele billigere.
Samt tiden og arbejdet er det samme.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
| |
|
|