/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
Yaris 1,3 vvt ryster i tomgang
Fra : BogetoftC
Vist : 2005 gange
200 point
Dato : 22-10-07 13:10

Jeg har købt en Yaris 1,3 fra 2002, den har kørt 105.000, og al service er overholdt.
Den har et problem med at den ryster når den går i tomgang, det skyldes en kompressionsfejl på den ene cylender (sølle 5,5). Mit spørgsmål er: Hvad er grunden? Er der en tendens til at den vil brænde en ventil eller lign? Ventilerne kan justeres på denne model, men de står rigtigt.

 
 
Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 22-10-07 13:55

I gamle dage, brændte udstødningsventilerne hvis de var justeret for stramt, noget kunne tyde på det kunne være dit problem. Du burde kunne høre i udstødningen om den ligesom "prutter".
Der er jo så ikke andet at gøre end adskille topstykket fra blokken og ved visuel syn konstatere problemet, og afhjælpe det.

Kommentar
Fra : dova


Dato : 22-10-07 14:06

Manglende kompression på en cylinder, bevirker at motoren ikke er med på den cylinder, og derfor ryster motoren..

Og det kan jo skyldes flere ting, enten fejl på stempel, stempelring, ventil, topstykke o.s.v....hvis altså du er sikker på, at det ikke er en tændingsfejl i stedet.

Men fejl på ventil, top, stempel o.s.v. finder du jo kun ved at skille motoren ad.

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 22-10-07 15:41

Når den allerede er nede på 5,5, så er fejlen der allerede, og skyldes nok en brændt udstødningsventil. Ventilen er altså utæt, og bliver langsom mere utæt med tiden, fordi den bliver mere forbrændt. Det koster motorydelse og benzin.
Topstykket skal af, ventilen udskiftes, ventilsædet slibes og de andre ventiler efterses og slibes hvis nødvendig. Topstykket sendes simpelthen hen til et specielværksted.
Prøv at få en pris fra et Toyotaværksted.
Hvorfor det er sket, tja, den tidligere ejer har kørt hårdt, eller kørt med campingvogn, eller måske har glemt at se efter vand på bilen.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : BogetoftC


Dato : 22-10-07 18:13

Tak for jeres fine svar.

Det går selfølgelig ikke over af sig selv, eller bliver bedre, det ved jeg godt.
Men har I nogen ide om, om det er farligt at køre med?

Det er jo en stor oberation, det er næppe noget Toyota gør gratis.


Kommentar
Fra : Cortina01


Dato : 22-10-07 18:53

Det gavner absolut ikke, at køre videre med det.
Hvor meget det skader kommer an på flere faktorer. Hvor langt / længe vil du køre med det ?
Som allerede skrevet i andet indlæg, brænder ventilen mere og mere, og kan slutteligt knække og falde ned i pågældende cylinder. Følgerne kan blive skadet stempel, revet cylindervæg og måske også skade på plejlstang og plejl leje.
Det kan vist kun tilrådes, at få lettet toppen og udbedret skaden.



Kommentar
Fra : stilkene


Dato : 22-10-07 19:24

Det har aldrig kunnet betale sig at køre med noget der er defekt. Så få problemet rettet, og oftest vil det være på autoriseret værksted.

Kommentar
Fra : skaaning83


Dato : 24-10-07 20:18

Du kan forsøge med en gammelt trick. Afmontere tændrøret og sprøjt noget wd40 eller lign ind i cylindren. Og tag derefter kompressionen på den. Hvis kompressionen er øget er dine stempel ringe slidte.

Det virker usandsynligt, men så ved du om det kan betale sig at afmontere din top.

Og nej det skal ikke være på autoriseret værksted.
Selvom du har garanti på din bil har du lov til at tage et uautoriseret værksted. Mange gange er timelønnen og reservedele billigere.
Samt tiden og arbejdet er det samme.

Du har følgende muligheder
Dette spørgsmål er blevet annulleret, det er derfor ikke muligt for at tilføje flere kommentarer.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177416
Tips : 31962
Nyheder : 719565
Indlæg : 6407862
Brugere : 218876

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste