/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Forsikringsjungel
Fra : yourgod
Vist : 968 gange
60 point
Dato : 22-10-07 11:54

Hej

jeg er en 18 årig knægt, der overvejer at købe en bil..
men har ikke styr på de udgifter og forsikringer der er ved at have en bil.
Jeg tænker på at købe en veteranbil, da jeg synes det vil være sjovere at have end f. eks en golf fra 89 :)

Er der nogen der kan hjælpe

MVH
YourGod

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-10-07 12:14

En veteranbil har begrænset "brugsret" eller hvad det nu hedder.
D.v.s. du må ikke køre til og fra arbejde eller anden "nyttig" kørsel.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-10-07 12:45

Reglerne for brug af veterankøretøj

http://www.thistedamt.dk/Indtegningsregler.568.0.html

Som du kan læse er der mange begrænsninger, når man forsikrer et veterankøretøj.

Forsikringer generelt er meget dyre for en ung person på 18 år.

Desværre skal du regne med, at du måske kommer til at betale op mod 10000,- om året ....bare i lovpligtig ansvarsforsikring på en "gammel Golf fra '89" som det ikke kan betale sig at have kaskoforsikring på.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-07 12:46

I perioden 16. november til og med den 14. marts er der ingen dækning for skader, hvis de opstår mens køretøjet er i brug som et trafikmiddel.

og mange andre ting kan du læse om her http://www.veteranforsikringdanmark.dk/Bil.489.0.html

Og her en artikel fra Ekstrabladet, der er værd at læse igennem inden du vælger forsikringsselskab

http://ekstrabladet.dk/nyheder/lederen/article279356.ece

Kommentar
Fra : yourgod

Dato : 22-10-07 12:50

jeg hælder mest til en veteran.. golf'en var en illustration for at jeg hellere vil have en bil(veteran) som der ikke er alle der har :)
men jeg har læst noget om at der er noget som hedder en brugs veteran forsikring...
så man kan køre i den hele året..

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-10-07 14:10

Citat
men jeg har læst noget om at der er noget som hedder en brugs veteran forsikring...
så man kan køre i den hele året

Ja, men så sparer du kun på vægtafgiften (kvart vægtafgift når bilen er ældre end 35 år), men ikke på forsikringen, da den så forsikres som en almindelig bil.

For at få forsikret som veteranbil og have den billige forsikring, skal du have et køretøj til "dagligt brug" ved siden af.

Kommentar
Fra : yourgod

Dato : 22-10-07 14:37

kan det andet køretøj så godt være scooter?
jeg har også hørt noget om at når man så køre i en bil med veteranforsikring.
så optjener man ikke nogen point ved forsikringsselskabet?
og hvilke udgifter vil der så være udover benzin?

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 22-10-07 14:39

Nogle brugtbilforhandlere formidler billige (ens pris for alle) forsikringer, hvis du handler hos dem. Det kunne være en god måde, at komme i gang på, da du på den måde, kan optjene ancienitet billigt. Da jeg selv er en gammel elitebilist, har jeg ikke undersøgt forholdene nærmere, og du skal være opmærksom på, at der KAN være faldgruber, så som forhandlerens øvrige forretningsmoral.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-10-07 15:45

Citat
kan det andet køretøj så godt være scooter?

Nej...

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-10-07 18:10

hjkofoed, er det ikke kun ved køb af en ny Mitsubishi, men kan få den forsikring???

http://www.mitsubishi.dk/care/forsikring/

Yourgod, har du læst artiklen fra Ekstrabladet??

Der er også denne

http://ekstrabladet.dk/forbrug/forbrug_nyheder/article279290.ece

Kommentar
Fra : hjkofoed

Dato : 23-10-07 00:42

nej, jeg mener også, jeg har set det hos brugtbilforhandlere i hovedstadsområdet, og hvis der vises interesse, vil jeg måske gå på annoncejagt.

Kommentar
Fra : Haps

Dato : 23-10-07 14:31

Hej.

Du kan også bruger følgende:
http://www.forsikringsluppen.dk/

Jeg ved dog ikke hvor relevant den er i forbindelse med veteranbiler.

/Haps

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-10-07 14:35

Du kan også hos nogle forsikringsselskaber få nedsat præmien hvis du har taget kurset

"Respekt for fart"

http://respektforfart.inforce.dk/