/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Brug af SATAII150/SATA 300 TX
Fra : axelbjarne
Vist : 1119 gange
100 point
Dato : 22-10-07 08:32

Her er jeg sgu kommet på arbejde...og det ser lidt vanskeligt ud for mig....

Kortet er et SATAII / SATA 300 - og tilsyneladende har det egen BIOS - eller hvad?

http://www.promise.com/support/download/download2_eng.asp?category=all&os=100&productID=138

Så er jeg også i tvivl om hvorledes det tilsluttes diskene...jeg vil jo nødig at computeren bliver pif, paf, ude...

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 22-10-07 15:53

Der ligger da en Trin for Trin Manual på siden du henviser til, bare følg den.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 22-10-07 16:51

Jeg har prøvet med denne instruktion, men der sker ikke noget, efter jeg har brugt bootdisk'en...

Product: FastTrak 100

Step 1 : Create a DOS bootable diskette with either Windows 98/XP/2003. If you don't have the OS available to make the boot diskette then go to WWW.BOOTDISK.COM and download the utility there to create a boot disk.

Step 2 : Download the bios zip file from Promise site and unzip it to the bootable floppy that was create. From the extraction of the file you will notice that there is a executable file (example : PTIFLASH.EXE) which is the flash utility and a binary file (example : FT100B24.BIN) which is the updated bios file.

Step 3 : Boot to the floppy and get to an "A:\" prompt and type PTIFLASH /F "name of binary file without the quote" (example : PTIFLASH /F FT100B24.BIN). This will flash the card and you will get a message update success or ok. Remove the floppy and reboot the system.

Jeg har også download'et Bios-filerne, men når jeg skriver det som er foreslået i manualen, sker der intet.

mvh.
axelbjarne

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 22-10-07 17:36

Nu må jeg lige være med her.

Du har installeret dit PCI SATA kort i en PC.

Har den PC et Windows installeret ??

Eller skal du installere et styresystem pc din SATA disk ???

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 22-10-07 18:52

Den køre fint med Windows XP installeret på SATA-disken....men når jeg starter op, står der BIOS ikke installeret på det SATA-kort 300. Så åbenbart skal der installeres BIOS...på kortet...lidt tricky........

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 22-10-07 20:21

Du skal UDPAKKE din 1_sata300tx2plus_bios_1.00.0.34.zip fil til en diskette

Når du så har bootet på dine DOS bootable disketter får du en A:\ promt.

Deri skriver du som der står i din README FIL fra den downloadede BIOS

   PFLASHTX V2.00.0.28
===================================================
Syntax : PFLASHTX /? - help
    PFLASHTX /f [path] filename.bin - Update BIOS from file.
    PFLASHTX /s [path] filename.bin - Save BIOS image to file.
    PFLASHTX /e Erase BIOS on controllers.

Altså skriver du: A:\PFLASHTX /f 775bios.bin for at opdatere

eller: A:\PFLASHTX /s 775bios.bin for at gemme den eksisterende BIOS

LÆS EVT. A:\PFLASHTX /? for hjælp

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 22-10-07 21:15

Undsyld selvfølgelig A:\PFLASHTX /s (EKSISTERENDE .BIN FRA LISTE) for at gemme den eksisterende BIOS

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 24-10-07 05:58

Desværre er det ikke lykkedes med at installere skidtet...

I opstartsfasen skriver den stadig:
BIOS er ikke installeret
No device

Det arbejder godt nok, når jeg giver den de forskellige kommandoer, men tilsyneladende bliver der ikke installeret noget alligevel????

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 24-10-07 11:50

I Enhedshåndtering under SCSI- og RAID controllers står der en:

Windows Promise SATAII150/SATA300TX2plus IDE Controller ??

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 24-10-07 12:12

Jo, der står:

SCSI- og RAID -controllere

Promise SATA xonsole SCSI Processor
Windows Maxtor SATA 300 PCI Card

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 24-10-07 12:13

Nu kan man sgu heller ikke stave...Console

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 24-10-07 15:02

Ved ikke hvorfor du ikke kan Flashe, kommer der heller ikke nogen tekst frem når du skriver:

A:\PFLASHTX /?

???

Med hensyn til den meddelelse du får : BIOS er ikke installeret No device

Er din Harddisk en SCSI ??? Ellers kunne jeg forestille mig at det kunne være derfor den skriver det, for at fortælle at der ikke er nogen SCSI enhed at finde.

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 24-10-07 15:35

Når jeg skriver dette:

A:\PFLASHTX /?

så kommer følgende frem....

PFLASHTX /f [path] filename.bin - Update BIOS from file.
PFLASHTX /s [path] filename.bin - Save BIOS image to file.
PFLASHTX /e Erase BIOS on controllers.

Min harddisk er en SATA - Seagate 250GB....

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 24-10-07 15:38
Accepteret svar
Fra : WinXPeter

Modtaget 100 point
Dato : 24-10-07 19:47

Hej igen

Ja SATA disk, der er snart noget at holde rede på IDE,ATA,SCSI,SATA og SAS m.m

Jeg ved ikke rigtigt hvorfor den laver den meddelelse. Den BIOS der sidder på PCIkortet må bl.a. være til at køre RAID med, men jeg forstår ikke at den ikke skipper meddelelsen når den forbinder til en enkelt Harddisk.

Eneste man måske kunne prøve er at opdatere driveren til SATA 300 PCI Card med driverdisketten i drevet og se om den finder noget.

Du kan også prøve at resette PCens BIOS til default hvis du ikke har lavet de store ændringer der alligevel.

Ellers må du leve med den, den gør jo ingen skade, men er selvfølgelig irriterende.

At du ikke kan opdatere BIOS på Controlleren forstår jeg heller ikke, der er jo adgang til filerne på drev A og så skulle det jo bare køre.

Det er nok mig der ikke kan huske at skrive de kommandoer, man laver jo sjældent noget i DOS.

Utroligt der ikke har været andre kloge hoveder her på tråden

Kommentar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-10-07 04:11

Du har ganske ret, der er meget at holde styr på efterhånden. Nu er jeg ikke den der giver op så let...for så skriver jeg da til firmaet - så må de lige komme lidt op på dupperne....og det med, at der ikke har været andre med svar/må vi tolke som om der ikke er ret megen viden, lige på det her område..jeg kan skrive et privat indlæg til dig, hvis "gåden" skulle blive løst.

Tak for din tålmodighed....

mvh.
Axel

Godkendelse af svar
Fra : axelbjarne

Dato : 25-10-07 04:12

Tak for svaret WinXPeter.