/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Bo i Sverige - forsikre i DK
Fra : pendleren
Vist : 1753 gange
20 point
Dato : 21-10-07 22:42

Ja, det lyder helt sindssygt, jeg ved det godt. Men bær over med mig:

Jeg er Øresundspendler af den rigtigt travle slags der har ex og børn i Københavnsområdet men selv bor i Malmø. Visse uger er jeg dog mere i Danmark end i Sverige, da jeg dels overnatter på sofaen hos exen for at være sammen med mine dejlige unger mens jeg andre dage overnatter hos kæresten i nabobyen. Ak ja, mit liv er lidt noget rod for tiden

Jeg vil nu gerne købe bil, men tør ikke tage den nemme løsning og købe bil i Sverige af frygt for at falde i "Ishøjfælden" (Told og Skats afgiftspoliti: "Din svenske 3TyrkerI er noget fup, når du så tit er i Danmark, min f...... fætter!")

Derfor mit spørgsmål: Er der noget til hinder for at jeg køber og indregistrerer en dansk bil og tegner en dansk forsikring på bilen (i f.eks. Alka) selvom jeg bor i Sverige ?

Mange hilsner

Pendleren

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-10-07 23:01

Spørg Told og Skat, det er jo dem der kommer efter dig hvis noget er forkert.
Din adresse er jo i sverige, og et dansk forsikringsselskab vil vel have en dansk adresse!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-10-07 23:25

Dansk Politi kanikke have noget at indvende mod at du køre i dansk indregistreret bil, selv om du har bopæl i Sverrig.
Men check nu lige de svenke regler, for det er ikke givet at du må køre i dansk bil i Sverrig.

Du må spørge forsikringsselskabet, hvad de siger til bopæl i Sverige. Jeg vil tro at de ikke kan finde ud af det, forde computerprogrammet ikke rummer en tarif svarende til det postnummer.

Der er stadig i prksis mange vanskelligheder med at bo og arbejde på hver sin side af Øresund.

Jeg husker en bekendst vanskelligheder med overhovedet at få sin løn i Sverige. Man skal have bankkonto og personnummer. Det er i teorien ligetil, men banken skulle presses hårdt for at oprette konto med en udenlandsk adresse, og lønningskontoret overførte ikke pengene , for de troede ikke på at personnummeret kunne være rigtigt. Ikke bosiddende udlændinge får nemlig et nummer, som er helt udenfor det sædvanlige system.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-10-07 08:28
Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-10-07 08:34

Der er regler inden for EU, som kan være en hindring for, at et dansk forsikringsselskab, kan lave forsikringer for "svenskere". Et dansk selskab skal have en konsisionret til, at tegne forsikringer i Sverige.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-10-07 09:11

Nu er det jo en dansk indregistreret bil , og ikke en svensk, der skal have forsikres.

Alka ; kan du forklare mig hvorfor et forsikringsselskab , skal have særlig koncession , bare fordi ejeren har en udenlandsk bobæl. Den forsikrede genstand er jo dansk.
Kan man heller ikke forsikre et dansk hus eller sommerhus, i et dansk selskab, bare fordi man har bopæl i et andet land??

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 20 point
Dato : 22-10-07 09:15

Når du har adresse i Sverige og er tilmeldt "folkeregisteret", SKAL din bil være indregistreret der,

http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=8456&f=g

Men du må gerne benytte bilen i DK når du bor i Sverige, men hvis du bor i DK må du ikke umiddelbart benytte en udenlandsk registreret bil.

http://www.folketinget.dk/Samling/19991/spor_sv/S765.htm

Kommentar
Fra : julemanden50

Dato : 22-10-07 12:54

Du kan ikke tegne forsikring for en genstand der ligger i et andet land. (bil-hus etc)
Årsagen er som Alka skriver, nemlig koncessionsretten.
Dette kan du også se, hvis du læser dine forsikringsbetingelser igennem.
De skriver typisk hvor de dækker områdemæssigt.

Hvis man nu vendte dit spørgsmål om, og situationen var at du boede i Danmark, med en ex. kone og børn i Sverige, så kunne du ingen omstændighed kunne købe og forsikre din bil i Sverige

Derfor skal du købe købe og forsikre din bil i Sverige, som Dova også skriver

Godkendelse af svar
Fra : pendleren

Dato : 22-10-07 18:11

Hej Dova,

Tak for svaret og for det præcise deep-link. Pointene går til dig.

Men en stor tak også til alle jer andre for gode råd og tips som bragte mig på rette spor...

Mange hilsner

Pendleren

Kommentar
Fra : alka

Dato : 22-10-07 18:13

transor, En forsikring skal være på folkeregisteradressen, som dova også skriver. Hvis man kunne vælge en anden adresse, kunne det fx have noget at gøre med, at postnr.XXXX er et billigere bonusområde at køre/bo i, end fx postnr YYYY.