/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
erstatte radiator m kobberrør
Fra : ffhopsa
Vist : 2630 gange
20 point
Dato : 21-10-07 15:32

Jeg vil forsøge at erstatte en pkII, 55cm høj og 120 cm bred radiator med kobberrør på 15 mm.

Hvor mange meter kobberrør skal der til?

Og er der en måde at beregne det på?

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 21-10-07 15:34

- spørgsmål ikke forstået. Vil du lave en håndklædetørrer, eller bare fjerne radiatoren?

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 21-10-07 15:59

Jeg vil trække nogle kobberrør rundt i langs panelet i rummet.

Men det kan vel blive den samme beregning, om det var en håndklædetørrer-form.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 21-10-07 16:02

Hvis du vil have samme overflade, så skal du bare regne ud, hvor stor overflade din radiator har, husk der er to sider på, er det en dobbelt så er der fire, og de er ikke helt jævne så du kan ikke bare gange højde med bredden, når du har fundet arealet på radiator overfladen, så find ud af overfladen udvendig på en meter kobberrør, resultatet dividerer du op i arealet på radiatoren = hvor mange meter rør du skal bruge

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-10-07 16:02

Det er da godt at du "kun" vil forsøge, for det er da en ide, hvis der er noget du vil lave på vægen, men hvis det er fordi du vil vide hvor mange meter kobbberrør du skal bruge for at erstatte radiator med gulvvarme, så brug plast slange med ca. 20 cm afstand på armeringsjern mede i min. ca 12 -15 cm betong, så har du god varme i det rum du piller den ned i.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 21-10-07 16:16

Jeg er med på den med arealet, men vil kobber afgive samme varmemængde pr arealenhed, som jern?

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 21-10-07 16:19

Jeg har 'lånt' ideen fra det, der hedder www.wanpan.dk, hvor de lægger 12 mm kobberrør ind i fodpanelerne, og omslutter hele rummet med varmeudstrømning fra panelerne, så varmen bliver jævnt fordelt.

Jeg vil bare sætte rørene lige over panelet i stedet, så de ikke er i vejen for 'ting' jeg vil skulle gøre med min væg.

Det er trods alt nemmere end at bryde gulv og beton op.........

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 10 point
Dato : 21-10-07 16:56

Ideen er sikkert god nok, men du bliver sikkert nødt til selv at være forsøgs kanin, du kan så fortælle her på Kandu, om dine erfaringer, kobber er en god varmeleder så rørene vil helt sikkert ikke afgive mindre varme end jern til omgivelserne, der er så lige op mod væggen og panelet, hvis de ligger helt tæt på, så vil væggen opsuge noget af varmen, du kan modvirke det lidt ved at lægge staniol imellem, som reflektor, den blanke side ud mod rørene

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-10-07 19:18

Hvis du lægger alle de rør ved siden af hinanden som passer med radiator højde/bredde, vil du fåe en rørafkøling der nærmer sig 1,3 gange da der nu er fri afkøling hele vejen rundt. Men da der i modsætning til eks, indstøbte rør vil være meget forskel på starten af røret og enden af det varmerør, vil du nok få en ujævn rumvarme.
Skal du lave det på den måde vil jeg foreslå at dele det op i sektioner.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 22-10-07 15:39

Nu har jeg fået at vide, at varmefladearealet på pkII 550 og 1000 i længde er 4,29 m2.

Et 15 mm kobberrør, der er 25 meter langt har et overfladeareal på 1,18 m2.

Jeg vil skulle bruge 90 meter kobberrør for at få samme overfladeareal.
Og 90 meter koster 2500 kroner plus fittings, så det bliver ikke helt billigt.
Der er 38 meter rundt i rummet, så rørene skal ligge i 3 lag langs panelet.

Så skriver i.c det med at de ligger frit hele vejen rundt, så jeg dividerer 90 med 1,3, det giver 69 meter rør.

Jeg vil gøre forsøget, som foreslået, og vende tilbage med oplevelsen.

Vil gerne give point til både e.c og o.v.n. - kan jeg det?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-10-07 16:06

Jeg vil ingen point ha' for det er kun gætteværk fra min side.
En varmeafgivelsesberegning er mere omfattende end den du har brugt.

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 22-10-07 16:27

Jeg ved godt, det er meget mere kompliceret, og at radiatorfrabrikkerne heller ikke regner sig frem, men før praktiske forsøg.

Men alligevel tak for inspirationen. Nu gør jeg mit forsøg, og så må vi se...

Godkendelse af svar
Fra : ffhopsa

Dato : 22-10-07 16:29

Tak for svaret o.v.n.. Jeg prøver mig nu frem.
Hvis det lykkes i det ene rum, kan det være jeg også prøver i mit store bryggers, hvor der er for lidt radiator lige nu, fordi jeg har fjernet et oliefyr.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-07 01:29

Selv tak det bliver spændende at høre dine erfaringer, jeg tror nu ikke du behøver gå 3 gange rundt i rummet, start med 2 det er sandsynligvis nok

Kommentar
Fra : ffhopsa

Dato : 05-11-07 10:09

Så har jeg haft min nye 'radiator' i en uge.

Rummet er en udnyttet tagetage med skrå vægge.
Arealet er 4,5 x 9,5 meter.
1 meter høj skunk og 2,35 til loftet.
6 mellemstore velux og et kvistvindue på 2,5 x 1 meter.
Der er isoleret med 200 mm overalt undtagen gulvet, der er isoleret med 100 mm.

Rummet opvarmes nu udelukkende af kobberrør, der løber langs hele den ene langside af rummet.
Jeg har brugt plastik-clips til at holde rørene med.
Rørlængden er 20 meter med en diameter på 15 mm.
Der går et rør på 15 ind i rummet fra skunken og et tilsvarende ud.
Jeg har delt de 20 meter rør op i 2 kredse med et T-stykke op frem og returen fra skunken.

Fremløbstemperaturen har været mellem 35 og 37 grader.
Efter sidste nat, hvor temperaturen var under 0 grader, er der ca 18 grader i rummet, hvilket er for lidt (Uden opvarmning plejer der at være 10-12 grader). Så jeg eksperimenterer lidt videre, sikkert med længere rør.

Jeg måler delta-t over rørene lidt senere på ugen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 05-11-07 10:46

Hvordan er afkølingen af de rør i starten og slutningen. Sådan målt med hånden.
35-37 gr. er den temp som bruges til gulvvameslanger hvor hele gulvet bliver varmet op.