/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Fuldspartling, tapet el filt?
Fra : Stine-Maria
Vist : 3809 gange
55 point
Dato : 21-10-07 12:37

Det kan godt være at det er et dumt spørgsmål, men jeg er ved at sætte hus i stand og vil selvfølgelig gerne billigst og nemmest frem til et flot og holdbart resultat. Jeg har rykket tapetet ned og vaskede kalk af loftet og er nu i gang med at fuld spartel, og mit spørgsmål er nu hvorfor sætter man tapet eller filt op? Kan man godt springe over det og bare male oven på spartel arbejdet? Ved ikke om jeg griber det helt forkert an? Men hvordan får jeg nemmeste det bedste resultat når jeg står med et helt råt rum? Håber i kan hjælpe så jeg ikke spilder en masse penge og tid på forkert arbejde.
Væggene der står nu er nogenlunde plan og består af rå puds, med lidt lapninger her og der, loftet er et pudsede loft, hvor der er nogle revner der skal lappes. I det ene rum har jeg vaskede al kalk af loftet, er der en nemmer måde at få flot loft på i de andre rum eller skal forsætte mit vaske arbejde?
Kh Stine

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 21-10-07 12:58

Ja du skal vaske alt gammelt kalk af, spartle revnerne ud og give det noget forankningsgrunder og male det , dine væge skal også have forankningsgrunder før du maler dem. Tapet og filt kan dække ovel lidt ujevnheder, og filt gør vægen lidt stærker over for små slag og skrammer, feks. i en gang kan det være en fordel med filt.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 21-10-07 13:04

Man kan da udemærket male oven på spartlet arbejde der er slebet jævnt, men lig mærke til ordet jævnt, for den mindste ujævnhed ses, når der ikke er tapet eller filt sat op (Glasvæv)
Selv med væv sat op ses ujævnheder, men tydligst uden, og specielt i modlys.
Problemet uden tapet eller væv, er også ruheden er forskelligt på puds og spartling, men du siger jo du fuldspartler.
Du skal forsætte med at vaske loft ned, da resultatet bliver langt bedre, og med bedre vedhæftning, men bruger du en meget billig loftmaling, tja, såå kan det næsten være lige meget.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 21-10-07 14:46

spartelmassen tåler ikke ret meget belastning. hvis du rammer imod med noget vil spartelen revne og krakelere og det ses meget tydeligt. det er derfor man sætter tapet eller filt på for ligesom at armere spartelmassen.