/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Folkeskole / Spørgsmål
10  viviborgen 630
Problemregning
Fra : EmilieMil
Vist : 8166 gange
20 point
Dato : 20-10-07 21:18

Hejsa..

Jeg skal aflevere problemregning på mandag kl. 8 til min klasselærer når jeg møder,
men jeg kan ikk finde ud af det og jeg har prøvet at ringe til ham, men han tager ikk telefonen.
Er der derfor nogen der kan hjælp mig med "Rejse til Alperne", så jeg ville hører om der var nogen der gad hjælpe med med 4 opgave, hvor der er 1.1 - 1.4 spørgsmål i?
Jeg har virkelig brug for noget hjælp !

opg. 1

Rasmus vil på skiferie til Frankrig i vinterferien.
Han mangler en del udstyr.
Han har set i et blad at der er to sæt skitøj og et par skistøvler. Støvlerne koster 1899kr.
Det ene sæt:
Jakke = 559kr.
Bukser = 599kr.

Den andet sæt:
Jakke = 639kr.
Bukser = 449kr.

Rasmus vil købe så billigt som muligt.

1.1
Hvor meget skal Rasmus betale for støvler, jakke og bukser?

Han har 2700kr.

1.2
Hvor meget mangler han for at kunne købe støvler, jakke og bukser?

Rasmus får at vide, at han kan købe tilsvarende støvler i Frankirg for 1475 franc.
Kursen på franske franc er 113,39.

1.3
Vis, at han kan få råd til indkøbet ved at købe støvlerne i Frankrig.

Rasmus vælger at rejse til skisportsstedet med bus og har fået følgende tilbud:

Tilbud:

A:
Transport og hotel = 2595kr.
Sovebustillæg = 150kr.
Liftkort = Ugekort 1200kr. Ekstra dag = 175kr.
Tillæg for halvpension = 1000kr.

B:
Transport og hotel = 3745kr.
Sovebustillæg = 150kr.
Liftkort = 6 dage med i prisen. Ekstra dag 175kr.
Tillæg for halvpension = 1000kr.

C:
Transport og hotel = 3495kr.
Sovebustillæg = 150kr.
Liftkort = 1315kr.
Tillæg for halvpension = Med i prisen.

Rasmus ønsker at rejse med sovebus og bo med halvpension, og han vil have liftkort i 8 dage.

1.4
Undersøg, hvilke tilbud Rasmus skal vælge, hvis han vil rejse billigst muligt.

Jeg håber jeg får noget hjælp ?

Ellers på forhånd mange tusind tak !

Kommentar
Fra : disken

Dato : 20-10-07 22:51

Godt man ikke går i skole_ mere.

Kommentar
Fra : Terat

Dato : 20-10-07 23:09

Hvilket spørgsmål har du svært ved at løse ?

Men jeg kan da give en lille guide til dig.

spørgsmål 1.1:

Læg støvlerne og sættene sammen for at finde ud af hvilket et der er billigst.

spørgsmål 1.2:

Fra forgående spørgsmål ved du hvor meget det billigeste sæt koster. Så tager du de 2700 som han har og trækker det fra den billigste løsning i spørgsmål 1.1.

Ang omregning af franc til danske kr: 100 franc = 113,39 Dkr

Spørgsmål 1.3:

Her finder du på ny den billigste måde at købe udstyr på. Husk at du nu skal tage udregningen på støvlerne fra spørgsmål 1.2, såfremt de er billigst (er de nok ud fra den måde spørgsmålet er lavet), og lægge det sammen med de 2 sæt tøj.

Spørgsmål 1.4:

Her ligger du de forskellige tilbud sammen for at finde den billigste løsning. Husk at hvert tilbud skal udregnes hver for sig, udregn dem alle 3 for at finde den billigeste løsning.

Håber dette kan hjælpe dig lidt. Du kan lave spørgsmålene og poste udregningerne her, så kan jeg da godt checke om det er rigtig lavet.

God fornøjelse

Mvh
Terat

Accepteret svar
Fra : Boxerpige101

Modtaget 20 point
Dato : 20-10-07 23:11

1.1 regn prisen på bukser 1 + jakke 1 + støvler ud
Regn bagefter prisen på bukser 2 + jakke 2 + støvler ud
find ud af hvilket tilbud der er billigst.

1.2 Find forskellen mellem det billigste tilbud fra 1.1 og 2700,00 kr. det er hvad han mangler

1.3 Find ud af hvad støvlerne koster i danske penge, ved at dividere kursen med 100 og gange med de 1475 frac. Læg derefter det billigste tilbud i jakke og bukser til og se om det når under de 2700,00 kr.

1.4
Regn tilbud A - B og C ud hver for sig, og ind det billigste.

A Transport og hotel = 2595kr. + Sovebustillæg = 150kr. + Liftkort for de første 7 dage 1200 kr og for den sidste dag 175 kr. + Tillæg for halvpension = 1000kr.

B Transport og hotel = 3745kr. + Sovebustillæg = 150kr. + Liftkort = 2 dage á 175kr. + Tillæg for halvpension = 1000kr.

C Transport og hotel = 3495kr.
Sovebustillæg = 150kr.
Liftkort = 1315kr.

Håber at det hjalp dig lidt af vejen

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 21-10-07 08:46

Erdet sådanne regneopgaver man får i nutidens skole i 3. klasse?

hawaii7

Godkendelse af svar
Fra : EmilieMil

Dato : 21-10-07 18:00

Tak for hjælpen Boxerpige101.