/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
køleskabskompressoren larmer??
Fra : gyde84
Vist : 3565 gange
40 point
Dato : 20-10-07 20:33

Hej!

jeg har lige købt en så fint amerikaner køleskab brugt som vi lang om længe har fået op på tredje sal. Problemet er nu at det lamer helt vildt hver gang motoren køre. En bekendt af min siger at det er kompressoren som lyden kommer fra og at den nok skal skiftes ud. Køleskabet er af mærket maytag og på kompressoren står der " embraco fgs 130 HA - 220-240V - 50hz" det siger mig intet og ved ikke helt hvad jeg skal gøre. Har ikke kunne finde nogle forhandlere af denne type kompressor i dk.

Mit spørgsmål er om nogle ved hvad det vil koste at få lavet og om man evt kan sætte en anden kompressor i af et andet mærke. Har fundet en elektrulux med 220-240V men ved ikke om det er nok. Er lidt i tvivl om man bare skal ringe til en reperatør og om de så finder reservedelen selv?

et tip om en billig ekspert nær aalborg ville også skabe glæde i vores lille hjem:)

håber nogle vil være behjælpelige hvis de ved lidt mere om dette end mig

mvh louise

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-10-07 20:56

Er det et nyt køleskab?
I så fald kig efter transportlås ved motoren.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 20-10-07 20:58

Nå det er brugt ser jeg, men se efter motorophængningen.
Kan være noget som ligger mod, eller slidte Fjedre/gummistropper.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 20-10-07 22:08

Det kunne også bare være et rør eller lignende der sidder for tæt på en fast del så det sidder og sitrer. Prøv forsigtigt at presse rørene en ganske lille smule. Hvis det er kobberrør kan de holde til det, men gør det ikke for tæt ved lodningerne.
Start med at skubbe til kompressoren, - og så burde du kunne fornemme om der er noget som slår imod. ---Hvis du skal have kompressoren skiftet er det ikke noget du kan klare selv, det kræver specielt udstyr.
Lykke med.

Kommentar
Fra : gyde84

Dato : 20-10-07 22:25

tak for jeres råd.

Jeg har prøvet at skubbe lidt til kompressoren. den virker ikke løs og lamer fortsat når jeg presser på den. Det er som om der er noget indni selve kompressoren som larmer. kan det passe? hvis det er fjedre der er løse, hvor er de så er de indeni kompressoren?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 20-10-07 23:21

Som regel er det uden på at larmen kommer.
Den skal kunne bevæges lidt i alle retninger uden at støde på noget.
Nu hvor den er trasporteret og måske lagt ned kan kompressoren være hoppet ud af gummiophænget.
Støj kan komme fra rørsystemet på kompressoren og lidt udenfor.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-10-07 00:20

Kompressoren skal sidde løst så den kan vibrere uden at forplante lyden. Ellers er der noget i klemme.

Kommentar
Fra : johnny80

Dato : 21-10-07 01:31

Hvis du skal have hjælp med sådan en køleskab. Så ring til en hvidevare reperatør. Oplys hvad typer køleskabet er, og evt alle tal og nr der står på kompresseren. Så vil han sikker kunne regne ud hvad det koster at skifte såden en. Det er ikke bare til at skifte selv.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 21-10-07 08:54

kontakt evt. Wirlpool det er deres produkt

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-10-07 10:07

Citat
jeg har lige købt en så fint amerikaner køleskab brugt som vi lang om længe har fået op på tredje sal. Problemet er nu at det lamer helt vildt hver gang motoren køre.

Det kan være grunden til at de solgte den.

Kommentar
Fra : gyde84

Dato : 21-10-07 11:03

tak for det prøver lige at kigge på det.

ja jeg har også tænkt tanken, at han solgte det pga af larmen

Kommentar
Fra : gyde84

Dato : 21-10-07 11:11

har lige set på den og det ser altså ud til at den skal sidde fast. den hænger ikke i noget og det ser ikke ud til at den har gjort det. Den står tilgængæld rigtig godt fast på nogle gummifødder. tror den er skruet fast.

i hver fald tak for hjælpen. jeg må prøve at ringe til en reperatør i morgen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-10-07 11:14

Citat
Den står tilgængæld rigtig godt fast på nogle gummifødder

Er de så i god stand ?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 21-10-07 11:16

Gummifødderne skal dæmpe støj og vibrationer.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 40 point
Dato : 21-10-07 11:22

Hej gyde84.

Selve motoren og komp. er sammenbygget og er fastgjort således, at den er ophængt i tre fjedre. Hvis en fjeder knækker eller falder af, vil man ikke være i tvivl om, at der er noget galt. Det banker helt vildt!

Kompressorstøj kan skyldes to ting. Selve motoret/komp. larmer (indvendigt). Løsning: ny kompressor. Det er dog meget sjældent. Den anden mulighed, er den oftest forekommende støjmulighed. Komp. er normalt skruet på en metalbom/ramme, med fire bolte som sidder i en gummigennemføring, hvori der sidder et lille rør. Dette gummi kan blive hårdt, hvorved der kan fremkomme støj. En ande mulighed er at gummiet er blevet mørt, således, at det rør som bolten sidder i, går på rammen, så det er metal mod metal.
Den oftestkommende mulighed er vibrationer, som forplanter sig fra komp./motor ud i rørsystemet.
Nogle gange kan støjen afhjælpes ved, at man anbringer nogle ikke for hårde gummiklodser mellem skabet og kondensatoren (støvsamleren) bag på skabet. Her skal man forsøge sig frem med, hvor man skal anbringe klodserne. Nogle gange kan man måske - som andre også er inde på -prøve at "rykke lidt i rørene", med forsigtighed.

Nogle fabrikater har kondensatoren indbygget i skabets sider/bagplade. Her forekommer aldrig "kondensatorstøj".

Held og lykke med at fjerne støjkilden.

Kommentar
Fra : fisker5301

Dato : 21-10-07 20:10

Send det tilbage til Amerika, og lad dem beholde deres larmende skabe

Kommentar
Fra : gyde84

Dato : 24-10-07 12:56

tusind tak for jeres gode råd.

Godkendelse af svar
Fra : gyde84

Dato : 24-10-07 12:57

Tak for svaret alka.