/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel - Tidsberegning
Fra : Dr.Disco
Vist : 869 gange
300 point
Dato : 19-10-07 20:56

Hey Kandu'er...

Et Excel spørgsmål:

Jeg spiller et online spil på nettet hvor jeg har brug for en formel i Excel som kan udregne tid.

En person kan rykke 6 felter i timen.
Hvis personen rykker 6 felter så tager det 1 time (6/6=1)
Hvis personen rykker 12 felter så tager det 2 timer (12/6=2)

Men når så det ikke går op i hele eller halve timer? Hvordan sætter man så en formel op?
F.eks. Hvis personen rykker 8 felter så bliver det 8/6= 1 2/6 eller 1 1/3
Hvordan kan Excel lave dette regnestykke om til tid med timer og minuter?

mvh. Dr.Disco

Accepteret svar
Fra : dbl

Modtaget 310 point
Dato : 19-10-07 21:27

A1: 01:00 (formateres som klokkeslet).
B1: Antal felter personen kan rykke på 1 time.
C1: =A1/B1 (giver felter pr. min.).
D1: Antal felter du ønsker at rykke/regne ud.
E1: =C1*D1 (tid det tager at rykke det antal felter du skrev i D1)

Det kan sikkert gøres smartere, men det her virker da.

Mvh.
d.Buus

www.dbuus.dk - Gratis download af Excel regneark
www.mextos.dk Sport & Legetøj

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 19-10-07 21:29

Hov

C1: =A1/B1 (giver felter pr. min.).
skulle jo være
C1: =A1/B1 (giver min. pr. flet).

Kommentar
Fra : Dr.Disco

Dato : 19-10-07 21:44

Tak for svar, men jeg er ikke helt med endnu...

A1:
B1:
osv. - hvad er det og hvordan gør man?

Jeg er ikke en haj i Excel så...!

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 19-10-07 21:55

A1 , B1 o.s.v. er celleangivelser, hvor du skal indtaste beregning eller værdi, som angivet af "dbl".

Godkendelse af svar
Fra : Dr.Disco

Dato : 19-10-07 23:53

Tak for svaret dbl.

Fik det til at virke efter at jeg formaterede felt C1 og E1 til at være klokkeslæt.

Kommentar
Fra : dbl

Dato : 20-10-07 05:49

Så lidt.

Det burde ikke være nødvendigt at formater C1 og E1, det var ikke nødvendigt hos mig. Men bare du fik det til at virke, det er jo det, det handler om.

Mvh.
d.Buus