/ Forside/ Teknologi / Administrative / MS-Office / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 4373
Excel
Fra : brokke44
Vist : 1126 gange
300 point
Dato : 19-10-07 09:01

Jeg har 2 Excelark.
1) indeholder en medlemsliste - navn/adresse m.v.
2) indeholder samlet oversigt over den persongruppe, som kunne tænkes at være interesseret i medlemsskab. Dvs at 2) også indeholder persondata på personer, der allerede er repræsenteret på 1).
Til brug for en hvervekampagne skal jeg have sorteret medlemmerne fra ark 2, således at denne udelukkende kommer til at indeholde personer, der ikke er medlemmer. Det kunne evt. være en mærkning (i stedet for frasortering).
De 2 ark er ens i opbygning.
Kan man "holde" de 2 ark op mod hinanden, således at Excel håndterer en sådan sortering ? - og hvordan ?
En manuel sortering er uoverskuelig, idet der er mere end 2000 henholdsvis ca 1500 poster på de 2 ark.
Jeg er klar over, at jobbet egner sig bedre for Access, men de personer, der skal administrere listerne har kun ringe kendskab til databaseprogrammet.

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 19-10-07 09:17

excel vil LET kunne klare det!
men jeg mener at opgaven er hurtigere løst ved at jeg får arkene i stedet for at skrive løsningen her!

god weekend

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-10-07 10:27

beckski.

Tak for tilbuddet, men medlemslisten indeholder oplysninger, som medlemmerne nok ikke bryder sig om bliver offentligjort.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-10-07 11:19

Du kan sortere i Excel ved at markere alle kolonner som dine poster fylder > sorter.
Markerer du ikke alle kolonner går der kludder i posterne.

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-10-07 12:23

e.c.

Tak for svar. Jeg kender "sorter"-funktionen, men mener ikke at den opfylder mit krav.
Det drejer sig om 2 excel-ark.
Prøv at læse mit spørgsmål igennem igen.

Accepteret svar
Fra : sion

Modtaget 300 point
Dato : 19-10-07 15:13

Jeg antager i nedenstående eksempel, at de to medlemslister er i samme regneark, og at navnene med medlemmer står i kolonne A og de potentielle medlemmer står i kolonne B. Følgende funktion kan så bruges (skrives i eksempelvis C1 og trækkes nedad):

=HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG(B1;A:A;1;FALSK));"Ikke medlem";"Er medlem")

Hvis du har spørgsmål eller skal have hjælp til at tilpasse funktionen til dit regneark, må du skrive igen.

Simon

Kommentar
Fra : sion

Dato : 19-10-07 15:16

Når du har brugt ovenstående funktion, kan du kopiere alle data og vælge "Indsæt speciel" -> "Værdier". Denne kopierede liste kan så sorteres vha. Excel's egen sorteringsfunktion.

Simon

Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-10-07 16:05

Simon.

Før jeg kaster mig ud i at eksperimentere - lige et spørgsmål.

Jeg kan sagtens have medlemmer og potientielle medlemmer på et ark.

For anskuelighed vil det se sådan ud:

Albert Albert
Anders Anders
Andreas Andreas
Bruno Bastian
Børge Bent
Charlie Bruno
Dan Børge

Første kolonne er medlemslisten - anden kolonne liste over samtlige personer, der er interessante, medlemmer inclusive.

Vil din formel virke på rækken Bruno, Børge ? - Det kan jeg ikke lige overskue.
For mig at se vil der kun sammenlignes mellem a1 og b1 og ikke mellem samtlige data i kolonne a og samtlige data i kolonne b - eller er jeg helt galt på den ?

Kommentar
Fra : Rosco40

Dato : 19-10-07 16:39
Kommentar
Fra : brokke44

Dato : 19-10-07 18:25

Yderligere.

Har forsøgt mig lidt med det LOPSLAG, men synes ikke, at det virker helt efter hensigten.
Medlemslisten har kolonner med for- og efternavn. Har lavet en sammenkædning i kolonne C.
Potientielle medlemmer ligger så i kolonne D og går så ud fra at formlen skal hedde

=HVIS(ER.FEJL(LOPSLAG(D1;C:C;1;FALSK));"Ikke medlem";"Er medlem")

Eller har jeg helt misforstået noget ?

Godkendelse af svar
Fra : brokke44

Dato : 20-10-07 18:35

Tak for svaret sion.

Eksperimenterede lidt med din formel og fik det til at virke.
Som det fremgår er jeg ingen ørn til de "finere" funktioner i Excel, men jeg skal nok komme efter det.

Stort tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : sion

Dato : 21-10-07 15:46

Jeg beklager, at jeg ikke har været ved computeren de sidste par dage. Jeg håber, du har fået det til at virke optimalt. Umiddelbart tror jeg, du har forstået logikken - dit indlæg fra kl. 18:25 er i hvert fald korrekt forstået.

Angående dit indlæg fra kl. 16:05, så søges der i hele listen over medlemmer - men det har du nok fundet ud af.

Du kan i øvrigt sagtens have listerne i forskellige regneark eller faner. Det var blot for at simplificere formlen, at jeg antog, at listerne var i samme ark.

Simon