/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk vises ikke i windows
Fra : xick
Vist : 4406 gange
100 point
Dato : 18-10-07 21:28

Min computer stoppede med at virke for et stykke tid siden. Fejlen var at min primære harddisk (med styresystem installeret på) var brændt sammen. Jeg har nu skaffet mig en ny, og installeret windows osv. igen.

Problemet er nu, at min harddisk nummer to (den med alle ting jeg gerne vil gemme) ikke vil vises sammen med den nye harddisk! Jeg har selvfølgelig formateret den nye harddisk med samme filsystem som den gamle, og jeg har sørget for at de kører master/slave som de skal.. Når jeg starter windows skriver den også "ny hardware fundet" og senere "hardwaren blev installeret korrekt" .. men jeg kan ikke se den i Denne Computer, og kan ikke umiddelbart få adgang til den.

Nogle idéer til hvad der kan gøres for at jeg kan komme til at køre med to harddiske igen, eller evt. bare en måde at redde de data der ligger på den, inden en formatering?

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 18-10-07 22:35

Kan du se disken i Kontrolpanel / Ydelse og vedl / Administration / Computeradministration / Diskhåndtering ?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-07 22:57

Hvis din nye harddisk er formateret med FAT32 og din gamle er med NTFS så kan den med FAT32 ikke se den med NTFS.

Din gamle harddisk er nok formateret og sat som aktiv og viil automatisk blive skjult af den styrende aktive harddisk.

Du skal evt. i diskhåndtering og lave det om.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 18-10-07 23:12

Til e.c

En gang ævl

Men prøv at gå i Diskhåndtering og se om den er der.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-07 23:21

Ja det kan da godt være xpeter, men sådan er det tit når man vil forklare.
Fat32 kan ikke se NTFS
Er styresystemet windows lagt ind på filsystemet FAT32, så kan andre harddiske med filsystemet NTFS ikke ses.

En partition på en harddisk kan have 3 tilstande.
Aktiv (kan muligvis ses)
Hidden (kan ikke ses)
None (kan altid ses)

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 18-10-07 23:45

Hej igen

Ja, nu snakkede vi aktiv partition og den kan godt ses, kører selv dualboot og kan gå ind i den anden systempartion.

Med hensyn til at en FAT32 partion ikke kan se en NTFS tror jeg ikke på.

Det kommer da andpå hvad du installerer på den FAT32 partion. Hvis du installerer Win 98 eller Win ME så kan de ikke se den, da de 2 styresystemer slet ikke kan se NTFS. Ligeledes kan Linux kun læse og ikke skrive til NTFS partitioner.

Men hvis du installerer Win XP på en FAT32 partion kan jeg da ikke se nogen grund til at den ikke skulle kunne læse en NTFS partion. Mener jeg havde sådan en konstellation i tidernes morgen.

Ellers er der da noget jeg har helt misforstået

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-10-07 03:15

Lidt sjovt man er op at skændes før spørgsmålsstilleren er kommet med noget feedback?

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 19-10-07 06:09

Der er vel ingen der skændes her

e.c og mig er bare ikke enige om et par ting og for at hjælpe spørgeren er vi vel nødt til at have afklaret hvilket grundlag problemet skal løses ud fra.

Jeg mener jeg har ret og e.c mener han har. Og meningen med dette forum er vel at vi alle, både spørgere og svarere skal blive klogere.

Som min Mester sagde engang i forrige århundrede: Tillykke med Svendebrevet, nu begynder Læretiden.

Ingen af os kan vide alt og skulle jeg tage fejl så vil jeg da være lykkelig hvis nogen kan gøre mig klogere

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-10-07 08:14

FAT32 kan godt se en NTFS partition; men ikke læse den. Disken skal sikkert importeres i det nye system, det gøres i diskhåndtering.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-10-07 11:16

ja ja peet49
Forskellen er ens - det er bare farven der har en anden lyd.

UBUNTU (linux) kan læse og skrive på en NTFS partition.
Med dualboot kan billeder og filer flyttes via 3. NTFS drev

Ja - man kan læse skrive på Aktiv / None partition (jeg huskede lidt forkert)
Mine aktive partitioner er altid hidden, undtagen den der bootes på.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 19-10-07 11:36

Hej igen .. Ja, jeg kan se harddisken i diskhåndtering nu .. der står "ikke allokeret" og min eneste mulighed sådan lige umiddelbart er at formatere den .. hvad gør jeg nu?

Og forresten, så var jeres diskussion aldrig opstået hvis I havde læst mit spørgsmål da jeg ret tydeligt giver udtryk for at de kører master/slave som de skal, og at de kører samme filsystem (det er NTFS på begge diske, hvis det har nogen interesse)

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-10-07 11:39

importer den - måske et andet drevbogstav.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-10-07 11:46

Fint at læse det hele - ikke alokeret - så skal der oprettes en partition og den skal formateres.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-10-07 11:50

Du skal overtage ejerskabet af den gamle disk. http://support.microsoft.com/?scid=kb%3Bda%3B308421&x=8&y=10
opretter du en ny partition, er alt på disken tabt.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 19-10-07 11:51

ja, det var netop det jeg frygtede .. men jeg forstår det bare ikke, da den gamle harddisk virkede fint før den anden harddisk gik ned.. er der så ingen mulighed for at gøre den læsbar uden at skulle formatere? .. der ligger nemlig en del dokumenter og lignende på, som jeg gerne ville kunne redde i tilfælde af det der skete det der nu er sket

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-10-07 12:01

Følg mit link og du har dine data igen.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 19-10-07 13:04

hmm, det er da kun filer eller mapper på dit link? .. kan ikke rigtig se hvordan jeg skal overføre det til at drev, som jeg ikke har adgang til?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-10-07 13:21

En harddisk er også en mappe.

Kommentar
Fra : xick

Dato : 19-10-07 13:47

jeg har jo slet ikke adgang til harddisken .. der er ikke en fane eller noget, der hedder sikkerhed

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-10-07 14:09

Du har nok 2 IDE kabler, så du kunne prøve at sætte den usynlige harddisk til det andet datakabel og så sætte den som MAster.
Er der en CD/DVD på det andet kabel må den være SLave

Hvis du har data på den harddisk, skal vi jo gå lidt mere forsigtig tilværks.
Og der er flere muligheder.

Kommentar
Fra : WinXPeter

Dato : 19-10-07 16:17

Hej igen

Ja at læse og få nuancerne med, fremmer forståelsen.

Prøv om du kan redde noget med et program som PC INSPECTOR™ File Recovery 4.x

http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?language=1

Held og Lykke

Kommentar
Fra : helgec

Dato : 29-10-07 06:53

Hvis du forsat har problemer med din harddisk er jeg ret sikker på at du har mistet din FILTABEL den kan du gendanne ved at følge guiden http://www.helgec.dk/lost%20partition.html

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 29-10-07 10:43

HelgeC
Det var da et lille fint program og anvisning du henviser til.