/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Bad.
Fra : bb1
Vist : 458 gange
200 point
Dato : 18-10-07 21:05

Politikerne foreslår i deres partiprogram at pensionister på de Danske plejehjem skal have ret til et ugentlig bad – får/har de da ikke det?
Og hvad med alle de pensionister, der bor i eget hjem?

Velfærdsreform kalder man det?

Jeg har et helt andet forslag: Alle pensionister skal gratis en gang om ugen kunne benytte en af alle de svømmehaller, der findes. Langt de fleste er kommunalt ejede, resten kunne få et tilskud fra staten evt. som moms fritagelse på den varme/ el de bruger til opvarmning.

Pensionisterne kan sagtens komme på tidspunkter af dagen, hvor almindelige mennesker er på job og skolebørnene har andet for. Ligesom der vel kunne gives tilskud til en bus, som kunne samle dem op i oplandet ligesom kirke busserne, nåe ,nej det er jo en anden kasse.

Det er utroligt, at politikerne ikke tænker i den retning. Hvem vil være med til at lave det om?

Kommentar
Fra : bfksorte

Dato : 18-10-07 21:18

Undskyld, men dit forslag viser, hvor lidt du ved om ældre mennesker. En meget stor gruppe klarer sig selv og vil sagtens kunne komme i en svømmehal, men det er ikke dem som politikerne taler om, når der drøftes om rettigheden til at komme i bad. Det er de ældre mennesker, der er så handikappede, at de har brug for hjælp til toilette og altså ikke selv kan gå i bad. Det drejer sig om både ældre på plejehjem, beskyttede boliger og de ikke få, som bor i eget hjem.
I dette tilfælde må jeg sige, at politikerne ikke er så blåøjede

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-10-07 22:37

Det var så din mening. Er du selv politikker? Og da mdlem af hvilket parti?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-07 22:44

De bliver sgu svære at få i en svømmehal.....

De fleste kan dårligt løfte armene....

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-10-07 23:29

Nå, jeg må konstatere at det ikke er seriøsitet, der præger denne debat.

Hvis de ikke kan løfte armene, så har de jo netop behov for motion.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-07 08:19

Er man iikke seriøs fordi man ikke er enig med dig i dine synspunkter - eller hvad

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 19-10-07 08:54

Man kan ikke kalde sig seriøs med et indlæg som dit af 18-10-07 22:44
Selvom du har ganske ret i det du skriver om at bruge armene.
Pensionisterne i Danmark vil slet ikke kunne få dem ned igen, hvis dette blev gennemført.

Om vi to er enig eller uenig vedkommer overhovedet ikke trådens indhold.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 19-10-07 14:36

Citat
Pensionisterne i Danmark vil slet ikke kunne få dem ned igen, hvis dette blev gennemført.

HVAD i himlens navn får dig til at tro det

Kommentar
Fra : Jenspeter0504

Dato : 19-10-07 16:37

Jeg synes det er oprørende, hvis noget parti synes, at det er nødvendigt at skrive den slags i et partiprogram. Jeg synes, at det er en menneskeret, at kunne træffe beslutning om egne private forhold, som for eksempel hvor mange gange om ugen, man ønsker at komme i bad eller at kunne komme til ældresvømning i en svømmehal, hvis man er rask nok til det og har lyst til det. Det må være sådan, at de mennesker, som vi har sat til at passe vore ældre medborgere på et plejehjem, har tid og muligheder for at hjælpe dem med at opfylde de behov, som de selv synes at de har. Det kunne for eksempel også være et rimeligt ønske at kunne komme i bad en gang hver dag, hvilket mange yngre borgere vil mene.
Jeg synes ikke man skal gøre menmneskers behov op i retskrav, men i omsorg og pleje, som opfylder også ældre borgeres ønsker og behov.

Kommentar
Fra : mariekiksPige

Dato : 04-01-08 20:53

Jeg synes at gamle mennesker burde have langt større anerkendelse end bare en tur i svømmehallen..

HURRA for svømning, men hvad med at give dem gratis adgang til alle de ting man kan forestille sig.

Gratis til bold, gratis med toget og bussen, og frikort til Tivoli og Gajol-afdelingen på TOMS fabrikken. giv dem mulighed for at arbejde deltid hvis de selv har lyst.

Problemet løses økonomisk ved at hæve topskatten, samt et skattetryk på 80% for alle som årligt tjener 600.000 eller mere.