/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Kender du flere Start ---> Kør genveje
Fra : Uffe29
Vist : 1265 gange
120 point
Dato : 05-02-03 22:26

Steffans tip http://www.kandu.dk/dk/tip/3031
[citat]
Her er lige nogle taste genveje til kør...

dxdiag = DirectX

perfmon.msc = ydevne

cleanmgr = Diskoprygning

dfrg.msc = Defagmentering

msconfig = Systemkonfigurationsprogram

Format a: /u = formater Diskete

"." = Din personlige mappe

/Steffan

[/code]

Er der nogen der kender flere ???

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 05-02-03 22:31

Ping xxx.xxx.xxx.xxx

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 05-02-03 22:35

c: = c-drevet

gpedit.msc = gruppepolitik

kan ikke lige komme på flere

/Steffan

Accepteret svar
Fra : xou

Modtaget 130 point
Dato : 05-02-03 22:37

hej !
go ide med det spørsmål,for det er lettere at hjælpe andre med bare en genvej:
enehåndtering=devmgmt.msc
doktor winson=drwtsn32
diskværktøj=Diskmgmt.msc
scandisk=Chkdsk
lokale bruger og grupper=lusrmgr.msc
logbog=eventvwr.msc
computer administrator=compmgmt.msc
delte mapper=fsmgmt.msc
stifinder=explorer /e, d:\ åbner på d-drev da der stå d

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-02-03 22:38

Der så også
net use = connecter til delt drev på en anden computer
net send = sender besked til andre brugere

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-02-03 22:42

Jeg samler lige op for at skabe overblik:
dxdiag = DirectX
perfmon.msc = ydevne
cleanmgr = Diskoprygning
dfrg.msc = Defagmentering
msconfig = Systemkonfigurationsprogram
Format a: /u = formater Diskete
"." = Din personlige mappe
enehåndtering =devmgmt.msc
doktor winson =drwtsn32
diskværktøj =Diskmgmt.msc
scandisk =Chkdsk
lokale bruger og grupper=lusrmgr.msc
logbog =eventvwr.msc
computer administrator=compmgmt.msc
delte mapper =fsmgmt.msc
stifinder =explorer /e, d:\ åbner på d-drev da der stå d
net use = connecter til delt drev på en anden computer
net send = sender besked til andre brugere
Ping xxx.xxx.xxx.xxx = pinger en ipadresse

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-02-03 22:46

lidt mere:
Event Viewer - eventvwr.msc
Resultant Set of Policies - rsop.msc
Local Security Settings - secpol.msc
Services - services.msc
Component Services - comexp.msc

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-02-03 22:48

ps det er kun service der virker her på xp home

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-02-03 22:54

Jeg lavede lige en søgning på: dxdiag perfmon.msc cleanmgr dfrg.msc msconfig drwtsn32
og fandt denne http://hetoheto.hp.infoseek.co.jp/021Egg/2004.htm er der en der oversætter

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-02-03 22:54

kontrol panel=control
udklips bog=clipbrd (agent ?)
wordpad

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-02-03 22:54

kontrol panel=control
udklips bog=clipbrd (agent ?)
wordpad

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-02-03 22:54

kontrol panel=control
udklips bog=clipbrd (agent ?)
wordpad

Kommentar
Fra : kanjegik

Dato : 05-02-03 22:56

Det er jo lidt af en liste det kunne blive
I Start>>Kør kan man jo f.eks. starte alle .exe-filer fra. Dem har jeg 1091 af på min pc.
Ydermere skal man være opmærksom på forskellen mellem styresystemerne: F.eks hedder defragmentering "defrag.exe" på en win98-maskine og ikke "dfrg.msc".

Men ellers god fornøjelse med listen....

Mvh

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-02-03 22:57

der stå :
ウ ィ ン ド ウ ズ を causes っ て い て, い つ も, to be chaotic す る の が, the color 々 な プ ロ グ ラ ム が, the color 々 な? に, in front of the color 々 な name で ascends? さ れ て い る こ と で す. マ ニ ュ ア ル と っ directs き で, the goal の フ ァ イ ル を? つ け る か, あ ち こ ち の ツ リ? を? を か け て crosses り? き, や っ と こ さ の thinks い で? つ け る と い う こ と が treasure し く あ り ま せ ん. ツ リ? Expression も? で す が? Gathers に よ っ て は, べ た? き の one? Table に し た ほ う が わ か り や す い こ と も あ り ま す. ウ ィ ン ド ウ ズ の? Sets や メ ン テ ナ ン ス で よ く causes わ れ る フ ァ イ ル を one? Table に し て み ま し た. Sub- が " exe " の も の と, " msc " の も の が あ り ま す. " msc " の な か に は, テ キ ス ト フ ァ イ ル か ら? で き て も, HTML フ ァ イ ル か ら は? で き な い も の が あ り ま す. し た が っ て, " Egg Explorer " に ascends? す る の は, テ キ ス ト フ ァ イ ル が い い こ と に な り ま す. Wants ら な い も の は the province き, to supplement す べ き は supplements し て, begins に the processing し, " Egg Explorer " の ラ ン チ ャ? に ascends? し て み て く だ さ い.
oversat på altavista

Kommentar
Fra : xou

Dato : 05-02-03 22:58

ok oversat selv
http://babelfish.altavista.com/
hej hihi

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-02-03 23:01

clipbrd = starter udklipsholder

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-02-03 23:09

ok....kanjegik kom med en god pointe...

Er vi enige om at dem som indtil videre er fundet virker i XP, og lad os fortsætte der

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 06-02-03 00:13

jeg ka' se at der er kommet en del indlæg efter jeg startede på den her kommentar... var lige inde og se The Agency...

men der er dog også et par andre forskelle idet som Kanjegik også nævner, at det afhænger af hvilken version af windows man bruger... f.eks. har Win2000 ikke MSConfig... men det ka' lade sig gøre at bruge WinXP's MSconfig i Win2000... -->
http://www.kandu.dk/dk/tip/1874

og før windows IP Konfigurations utility, som der bl.a. er i Win98,og vist nok også default i NT, er det ikke i W2k eller XP, jeg ka' ikke huske om den ligger på de pågældende installations CD'er, men ellers ka' man hente programmet her... og derefter ligge den ned i sin System32 mappe, hvorefter man ka' kalde den vha. "wntipcfg"... -->
http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/tools/existing/wntipcfg-o.asp

og alle MSC'erne funker ikke på win9x platformen... og såvidt jeg husker er Doktor Watson kommandoen, samt den til registrerings databasen også anderledes til Win9x...

mht. til Reg database plejer jeg nu at bruge RegEdit istedet for for reg32 eller hva' dælen det nu lige er den hedder den kommando...

mht. til scandisk mener jeg ikke den er tilstede i hverken Win2000 eller XP, der er dog den checkdisk funktion, men den er alligevel ikke det samme som scandisk..

ang. oversættelser er der bl.a. et tip her... "oversættelse af udenlandske hjemmesider"... en af stederne har også japansk...
http://www.kandu.dk/dk/tip/1610

foresten er der også den kommando der hedder "MSinfo32"... ka' ikke lige huske om det er det samme i Win98 eller om den bare hedder MSinfo der...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 06-02-03 00:14

Så er den redigeret i word

Dxdiag      = DirectX
perfmon.msc      = Ydevne
cleanmgr      = Diskoprygning
dfrg.msc      = Defagmentering
msconfig      = Systemkonfigurationsprogram
Format a: /u      = Formater Diskette
"."      = Din personlige mappe
devmgmt.msc      = Enhedshåndtering
drwtsn32      = Doktor watson
Diskmgmt.msc   = Diskværktøj
Chkdsk      = Scandisk
lusrmgr.msc      = Lokale bruger og grupper
eventvwr.msc      = Logbog
compmgmt.msc   = Computer administrator
fsmgmt.msc      = Delte mapper
explorer      = Stifinder
explorer /e, d:\   = Stifinder - åbner på d-drev da der stå d
net use j: \\server\gdelt   = Opretter et drev (j) som er en delt mappe (gdelt) der ligger på en computer der hedder server
net send      = Sender besked til andre brugere
Ping xxx.xxx.xxx.xxx   = Pinger en ip-adresse
eventvwr.msc      = Event Viewer
rsop.msc      = Resultant Set of Policies
secpol.msc      = Local Security Settings
services.msc      = Services
comexp.msc      = Component Services
control      = Kontrol panel
clipbrd      = Udklipsholder
wordpad      = Wordpad
notepad      = Notesblok

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 06-02-03 00:23

Dxdiag       = DirectX
perfmon.msc      = Ydevne
cleanmgr       = Diskoprygning
dfrg.msc       = Defagmentering
msconfig       = Systemkonfigurationsprogram
Format a: /u      = Formater Diskette
"."       = Din personlige mappe
devmgmt.msc      = Enhedshåndtering
drwtsn32       = Doktor watson
Diskmgmt.msc    = Diskværktøj
Chkdsk       = Scandisk
lusrmgr.msc      = Lokale bruger og grupper
eventvwr.msc      = Logbog
compmgmt.msc    = Computer administrator
fsmgmt.msc      = Delte mapper
explorer       = Stifinder
explorer /e, d:\    = Stifinder - åbner på d-drev da der stå d
net use j: \\server\gdelt   = Opretter et drev (j) som er en delt mappe (gdelt) der ligger på en computer der hedder server
net send       = Sender besked til andre brugere
Ping xxx.xxx.xxx.xxx   = Pinger en ip-adresse
eventvwr.msc      = Event Viewer
rsop.msc       = Resultant Set of Policies
secpol.msc      = Local Security Settings
services.msc      = Services
comexp.msc      = Component Services
control       = Kontrol panel
clipbrd       = Udklipsholder
wordpad       = Wordpad
notepad       = Notesblok
MSinfo32       = Åbner vinduet systemoplysninger
Winver       = Viser oplysninger om OS og SP

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 06-02-03 01:06

Hej Uffe,

du har glemt åbning af registrerings databasen... enten Regedit eller regedt32... jeg foretrækker nu regedit til at åbne Registrerings databasen... bryder mig ikke lige om "regedt32" men det er jo en smagssag...

men ellers som kanjegik skriver ka' man kalde mere eller mindre en hvilken som helst Exe fil, man ska' dog blot ligge dem i system32 mappen før det vil virke (w2k/XP og i system mappen Win98)... jeg ved ikke lige om det gælder med genveje også, så man ka' nøjes med at smide en genvej ned i system32 mappen, og så kalde den, så den aktivere den ønskede exe fil...

men prøv at kigge i system32 mappen, og se efter hvilke Exe filer der ligger der... f.eks. er der "calc.exe" som er lommeregneren og ka' aktiveres ved at skrive "calc"... "charmap" til tegnoversigten... "CMD" til kommandopromten... "freecell" til napoleon kortspillet... osv. osv...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : xou

Dato : 06-02-03 08:48

certifikater=certmgr.msc
Indekseringstjeneste=ciadv.msc
Administration af flytbare lagermedier=ntmsmgr.msc / anmodning om=ntmsoprq.msc
WMI-kontrol=wmimgmt.msc

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 06-02-03 09:01

Det bliver noget af en liste, så hvis i er flinke så skriver i fil-navnet først, og forklaringen bagefter, så bliver der ikke så meget redigering for mig

Kommentar
Fra : xou

Dato : 02-03-03 20:49

hvis man vil bruge disse genveje hurtigt,d.v.s til at komme hurtigt til fjerne område af windows der normalt
kræver en del tryk kan man:

1.højre klik på et tomt sted på skrivebordet-vælg NY-GENVEJ
2.skriv din kør genvej - f.eks devmgmt.msc (som du evt har kopiet så kan den bare sættes ind ved ctrl+v)
3.skriv et navn til denne ,enehåndtering skrives i eks
4.der er nu en genvej der hedder enehåndtering med det rigtige ikon der passer til den (virker i xp)
5.højre klik på den nye genvej og vælg egenskaber
Virker nåk med alle som virker til din pågældede windows version
6.lav en genvejstast til den f.eks ctrl+alt+e - ok
7.tast ctrl+alt+e og du havner i enehåndtering
Virker sikkert med alle de genveje som virker til den pågældede windows version,prøv blot...

Godkendelse af svar
Fra : Uffe29

Dato : 18-03-03 22:41

Tak for svaret xou. Så er det vist lukketid.....
tak for hjælpen alle. Listen hænger på min opslagstavle ved mit skrivebord på arbejdet

Kommentar
Fra : xou

Dato : 19-03-03 08:50

selv tak,hvis du skal have fjælp kan du skrive:HELPCTR.EXE