/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
com, org, osv
Fra : Sønder
Vist : 630 gange
100 point
Dato : 18-10-07 13:04

Jeg er ved at forklare min søn hvad de forskellige "endelser" til hjemmesider betyder, men må så lige kapitulere ved " .no ". Hvad betyder det, og er der en liste over alle disse forkortelser - også hvilke de forskellige lande har ( som fx. .dk for Danmark, .se for Sverige osv)

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 18-10-07 13:05

Nej undskyld, det er jo Norge. Jeg mente: .nu

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 110 point
Dato : 18-10-07 13:13
Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 18-10-07 13:16

nu= Niue???
og det betyder?

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-07 13:19

Det er bare et nyt international domæne.

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 18-10-07 13:23

Tak for svaret tedd. det var hurtigt.
Ja det betyder jo altså så Niue og i følge wikkipedia er det en lille ubetydelig ø øst for Tonga ude i Stillehavet.
Men hvorfor f..... er der så mange hjemmesider, der bruger det som domæne? Er der noget lusk her et eller andet sted? ...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-07 13:26

Tror ikke der er plads til alle de servere på den lille ø
nu endelsen er vel mest tænkt som et domænenavn til internationale selskaber!

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 18-10-07 13:32

På siden står navnene på org, com, osv jo ikke.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-07 13:39

org er organisationer f.eks FN. com er commercial altså firmaer, så er der gov som er amerikanske regerings hjemmesider f.eks cia.gov og så er der mil der er amerikanske militær hjemmesider. Internettet er jo oprindelig startet i USA og er derfor indrettet til amerikanske forhold, så kom landedomænerne som UK, DK osv og så blev der behov for flere specielle endelser som bl.a. nu, eu og lignende

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 18-10-07 13:49

- så vi er altså ikke helt sikre på hvorfor så mange bruger Niue som domænenavn...

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 18-10-07 13:51

hvad med .frac?

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 18-10-07 13:51

- om det evt kan betyde andet end Niue, og altså høre til listen med org., com., gov. osv ??

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-07 14:38

frac er et underdomæne

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-10-07 14:42

Men du kan jo evt. osse pløje dig igennem denne side. http://www.1-domain.dk/domain_registrering_faq_1st.htm