/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Arveafgift
Fra : frieda
Vist : 5304 gange
200 point
Dato : 18-10-07 07:32

Jeg har et pr. spørgsmål angående arveafgift.

1. Jeg er gift (for anden gang med en ikke-dansker) med en tysker, bosiddende i Tyskland, viet i Danmark, og vi har ingen børn; hverken fælles eller hver for sig. Hvilket lands love vedrørende arveafgifter vil være gældende.
Vil det have nogen betydning?
Arver vi simbelthen ikke bare hinanden uden arveafgifter?
2. Min dejlige 89-årige mor sidder i uskiftet bo efter min far døde. Vi er tre søstre. Der vil (om forhåbentlig mange år) være en del at arve. Et hus, en ejendom og nogle aktier. Hvor meget skal vi regne med at betale i arveafgifter? Det er ejendommen, der bekymrer mig lidt. Teoretisk ville vi gerne beholde den, men det kan jo vise sig at være umuligt, hvis vi skal betale høje arveafgifter af den. Jeg er den eneste, der ville kunne "hoste op" med et større beløb, men hvordan vil det stille mig i forhold til mine søstre.

Accepteret svar
Fra : Klumme

Modtaget 210 point
Dato : 18-10-07 08:04

Hej Frieda.

Sp. 1 overlader jeg til andre

2. Du skal betale 15 % i boafgift (hedder det nu), med et bundfradrag på 248.900,- kr. (2007)

Hvis du vil beholde ejendommen, kan du købe dine søstre ud. Så er det din alene

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 18-10-07 08:08

Jeg mener for øvrigt osse, at I skal have 2 bundfradrag, idet der reelt er tale om at I i lige linie arver efter 2 personer. Jeres mor sidder i uskiftet bo, hvilket vil sige at hun "sidder" på det I skulle arve efter jeres far, men når hun dør, frigøres begge arvelodder, og I skal derfor have 2 x bundfradrag ...altså de første 497.800,- kr. er boafgiftfri. Dette har jeg fået oplyst hos Ret og Råd på et tidligere tidspunkt, hvor jeg selv havde nogle spørgsmål.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-07 08:54

Citat
Hvilket lands love vedrørende arveafgifter vil være gældende.

For at du overhovedet arver vedkommende skal du være arveberettiget efter afdødes lands (statsborgerskab) love.....

Når dette er iorden er det dine skatteforhold (bopæl) der afgør afgiftens størrelse....

"personer der arver på lige fod behøver altså derved IKKE at få det samme UDBETALT hvis f.eks. den ene er emigreret....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 18-10-07 08:55

PS....

I Tyskland kan du "næsten" gøre folk arveløse

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-10-07 11:23

Det duer ikke at spørge i kandu om sådan noget. Folk svarer rask væk på noget som de ingen reel viden har om. De gætter bare eller svarer ud fra hvordan de synes juraen burde være.

Spørg en advokat.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 18-10-07 18:47

Bor i begge to i Tyskland er det tysk lovgivning der gælder.

Da din mor sidder i uskiftet bo er de første ca. 500.000 fri for arveafgift. Det er svært at svare helt konkret på. Evt. gæld i huset skal først trækkes fra. Skal huset sælges så få skifteretten til at gøre det, så slipper i billigere arveafgift. Udgifterne til salg bliver først fratrukket formue inden afgi'ften bliver beregnet. Arver i elle 3 huset og betaler arveafgift koter det omkostninger at sælge huset. Så derfor lad skifteretten afholde disse udgifter.

AF HERNSYN TIL KLUMME ER DET FRA MIN EGEN LILLE VIDEN. HAR VÆRET PÅ KURSUS IARVEAFGIFT M.M.

Man kan ikke svare helt korekt uden at kende flere oplysninger.

Nåpr engang din mor dør så lav papirerne selv. Du kan hente diverse papirer i skifteretten og selv udfylde dem. Spar en dyr advokat. Jeg har selv ordnet det hele efter min fars død.

Med venlig hilsen
hawaii

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 18-10-07 21:11

Din mor har altså også den mulighed at give jer børn en andel af huset én gang om året, og på den måde bringe rest-værdien, som skal deles ved hendes død, længere ned år for år.

Det har været en lang dag, og jeg kan ikke lige finde krudtet til at give dig tal og §'er - men det kan andre sikkert, eller også kan du selv..?

En anden ting er din tyske mand og din eventuelle formue: I Tyskland er der forsørgerpligt "i alle retninger". Så hvis han eks. har en forælder, som skal på plejehjem el.lign., så vil staten forsøge at hente betalingen hos ham/jer. Og nok især "jer", hvis I har fælleseje. Men afgjort hos ham (og evt. søskende). Det bør I nok lige tjekke engang...

Jeg håber, at du har din mor længe endnu!

Godkendelse af svar
Fra : frieda

Dato : 27-10-07 15:42

Tak for svaret Klumme.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 27-10-07 16:04

Det var så lidt Frieda.

Er du hjemme (DK) eller ude??