/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Netværket er låst
Fra : MissXX
Vist : 1011 gange
100 point
Dato : 17-10-07 20:58

Hej alle.

Jeg er ved at opsætte en 3. pc hos min familie. De har lige nu en stationær og en bærbar som begge fungerer fint på netværket.

Men jeg kan ikke få en sidste bærbar på netværket. Det er nok vores egen fejl, da vi ikke kan huske koden. Hvordan ændrer jeg den uden at de andre pc'er ryger af?

Det skal lige siges at installations cd'erne til routeren er væk.....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-10-07 21:20

Kontakt udbyderen... uden koden er du "dømt" til at fejle

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 17-10-07 21:31

Jamen jeg har da selv låst det og bestemt koden....???

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-10-07 21:35

Ja men du skal bruge den... også hvis du vil ændre den, og du skriver:
Citat
da vi ikke kan huske koden.

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 17-10-07 21:36

Okay, så jeg skal nul-stilles ind fra udbyderen af?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-10-07 21:37

ellers er Google din ven:
http://www.google.dk/search?hl=da&q=ops%C3%A6tning+af+tr%C3%A5dl%C3%B8st+netv%C3%A6rk&meta=
men uden koden, så kommer du ikke videre - derfor skal I kontakte jeres udbyder, og samtidigt få en ny CD

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-10-07 21:38

Jeps! De nulstiller... og I begynder forfra.
Kig lige på jeres udbyders hjemmeside, de har sikkert en vejledning

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-10-07 21:40

Hvis du tænker dig godt om, så ville det jo ikke være så godt, hvis "man" bare kunne lave det hele om, uden kode (eller CD).... så kunne alle jo "lege" på jeres forbindelse

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 110 point
Dato : 17-10-07 21:48

Netværket er låst.
Du skal ind i routeren for enten at låse op eller se koden.
Routeren er sikkert også beskyttet af password.
Du kan resette routeren, og det kræver adgang via browser eller fysisk adgang.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 17-10-07 22:27

æææ Kan du huske koden til router kan du jo bare loge ind router se hvad koden til din netværk er ;)

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 17-10-07 22:33

Nope, koden til routeren er også væk....

Min stedfar, det fjols, har smidt kassen til routeren incl. alle papirerne væk!

Vi prøver at kontakte CyberCity i morgen.

Tak for jeres hjælp indtil videre.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 17-10-07 22:36

hvis du har et navn på router kan du finde manuel på nettet

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-10-07 22:39

Du skriver at dit netværk er låst! - OK - Men du nævner ikke noget om hvordan du har syet netværket sammen.
e.c og ocorner nævner noget om router, hvad du ikke selv har nævnt, og da et netværk kan strikkes på mange måder, ville det være en stor hjælp, hvis du løftede sløret for strikketøjet!

Du kan reelt sagtens have flere maskiner på nettet, uden at være i besiddelse af en router, det kræver blot en switch med tilstrækkelige antal porte, samt at du har tildelt tilsvarende IP-adresser fra ISP (din udbyder).

Så kom lige igen igen igen!

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 17-10-07 22:42

Morgen severino han skriver jo
Citat
Det skal lige siges at installations cd'erne til routeren er væk.....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-10-07 22:44

Jeg kan se at du har bekræftet, at du har en router, medens jeg tappede på stavepladen.

Du skal resette routeren og starte forfra.
Så skal du nedskrive de ændringer du fortager, med hensyn til de forskellige sikkerhedsindstillinger.
Husk at hvis du også har trådløs, så har de bærebare oftest 2 MAC-adresser, som bør indskrives i MAC-filtret. - Der vil være en for kabelnetkortet og en for det trådløse netkort.
På den måde sikre du at dder både kan bruges det ene og det andet med den.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-10-07 22:46

Rigtig ocorner, nu er der det at jeg er ældre, svagtseende, bruger tykke briller som sidder oppe i panden. Derfor overså jeg det!

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 17-10-07 22:48

Hmm.... Nu bliver det teknisk!

Jeg har en ganske alm. ADSL linie, hvorpå jeg har en router. Til routeren er der sat en stationær computer (med kabel). Desuden har vi en bærbar computer med trådløst netværkskort. Alt dette virker perfekt.

Så har vi endnu en bærbar computer, også med trådløs netværkskort. Når denne PC skal forbindes til netværket, finder den nemt det trådløse netværk men kommer med beskeden "Siden kan ikke vises". PC'en er forbundet og signalstyrken er udmærket. Men jeg er ret sikker på at netværksnøglen er forkert....

Jeg er nu kørt hjem (og væk fra problemet) men vender tilbage på søndag. Så kan jeg få fat i CyberCity og de kan måske hjælpe mig....

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-10-07 22:48

De routere som jeg har pillet ved, har som udgangspunkt, ikke haft nogen installations CD, da firmwaren ligger inde i PROM'en på routeren.
Så det er nok kun en vejledning. Ellers kan der kun være tale om en opdateret firmware.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-10-07 22:53

Det lugter lidt af en betændelsestilstand, at den nægter dig adgang. Det har jeg også været ude for, så den måtte have en tør storvask, da der er noget der har overtaget forbindelsen.
Hvis du kender dens MAC-adresse, så hold maskinen tændt, og via en anden maskine, kan du se ind i routerens log, om der skulle være nogle uregelmessigheder.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 18-10-07 01:23

Kig lidt på opsætningen af din router via CyberCity's (CC) hjemmeside:
http://www.cybercity.dk/kundecenter/bredbaand/opsaetningsvejledninger/routertilslutning_og_indstillinger/index.aspx
men stadigvæk... tag kontakt til dem, så guider de dig igennem det hele. Har selv CC og de er flinke til at hjælpe, hvis der opstår problemer.
http://www.cybercity.dk/kontakt/telefon_og_aabningstid/

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-07 09:35

Vi mangler viden om din internetopstilling.

Er det sådan:

Internet...............modem..............router..........computer

Hvad hedder din router (eks. dlink 624)

Er dit net forbundet sådan:
fra modem til routerens WAN stik
og så fra routerens LAN stik med ledning til computerens netstik.

Når vi kender din router kan vi vejlede dig.
Jeg går ud fra at du har mulighed for fysisk adgang til routeren.
Har du også adgang til de computere som nu er på nettet kan vi den vej hjælpe dig til at læse krypteringskoden.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 18-10-07 16:25

Citat
Jeg er nu kørt hjem (og væk fra problemet) men vender tilbage på søndag. Så kan jeg få fat i CyberCity og de kan måske hjælpe mig....

Kan jo ikke svare inden søndag

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-10-07 19:43

Så må der bare ventes....................................................................

Kommentar
Fra : jesperrh

Dato : 19-10-07 13:20

Er det ikke en simpel ting som at resette din router, på den lille knap der sidder bagpå routeren? I så fald kan du resette der og sætte den op fra ny igen, og vælge en ny kode du kan huske

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 20-10-07 12:46

jesperrh ... har du ikke læst spørgsmålet? De har jo ikke koderne, og uden disse, hvordan pokker vil du så opsætte det fra scrap?

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 20-10-07 13:33

Citat
jesperrh ... har du ikke læst spørgsmålet?
De har jo ikke koderne, og uden disse, hvordan pokker vil du så opsætte det fra scrap?

hvis du resette router er den ingen kode, der efter logger du på og bygger den op fra start igen.

Bare vælg setup wizard ;) i din router husk der skal bruges et netkabeltil at kontakte routeren med

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 21-10-07 13:10

Det var da som bare pokker... du skal da bruge koder til at opsætte din konto (PC) hos CC. Jeg har f.eks et brugernavn dslxxxx og kode x1x2x3x og uden dem kommer du altså ikke igennem.
Nu er her jo ikke tale om at routeren ikke virker/fungere, men om at opsætte en ny/ekstra PC

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-10-07 13:45

MissXX > der hersker stor tvivl om hvad du vil og om du har adgang til routeren.
Ændringer / tilføjelser bør ske over kabel forbindelse fra computer til router (LAN udgang)

Har du adgang til den bærbare som måske kører wireless.
Har du adgang til routeren.
Hvad hedder routeren.
Ved du om der er kryptering.
Har du netkabel til din egen computer.
Disse ting er rart at vide inden vi kan vejlede dig ordentligt.

Det er bedst hvis du er ved computeren/routeren når vi vejleder dig. (sig til i forvejen)

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 21-10-07 13:57

Hje alle

Jeg er endnu ikke hos mine forældre, men kører derover i løbet af en time.

Jeg kan ikke kommunikere med routeren.... Koden er væk! Men jeg er på nettet med den stationære via. kabel og den ene bærbare via trådløs (denne bærbar bruger BroadCom som program). Det er den 2. bærbare der er et problem.

Routeren er en LinkSys 54GL ver. 1,1:
http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?c=L_CASupport_C2&childpagename=DK%2FLayout&cid=1175234038419&pagename=Linksys%2FCommon%2FVisitorWrapper&lid=3841928811B06

Kryptering? Øhh.... Ja, hvis det er at netværket er låst, så ja.

Kort fortalt: Netværket virker med 1 stationær via kabel og 1 bærbar via. trådløs. Men jeg kan ikke sætte flere pc'er til netværket, da koden til både router og netværk er væk. Jeg håber virkelig at I kan hjælpe mig....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-10-07 14:12

På den bærbare comp kan du læse hvad krypteringen er.

Det vil sige at du søger wireless netværk i nærheden, og kan se navnet på netværket som jo er dine forældres.

Forsøger du at koble til så forlanges der en kode /krypteringsnøgle.
Så skal du bare taste det ind som stå bå den bærbare.

Du kan se krypteringen på den "kørende bærbare" sådan:
Start bærbar og vent til den er på nettet.
Der fremkommer et lille ikon ned ved uret med navnet på det wireless netkort(adapter)
H-klik på ikonet og vælg åbn > nu kan du muligvis surfe rundt og finde nøgletallet og du skal kun bruge #1

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-10-07 14:21

Open your web browser. Enter
http://192.168.1.1 in its Address
field. Press the Enter key.

A password request screen will
appear. Leave the User Name
field empty, and enter the
default password, admin, in
lowercase letters in the Pass-
word field

Kommentar
Fra : MissXX

Dato : 21-10-07 15:59

Cybercity kunne ikke hjælpe mig, da de ikke har solgt os routeren......

Hvad sker der, hvis jeg resetter routeren manuelt? Altså benytter mig af knappen på bagsiden af routeren. Ryger alle pc'er så af netværket? Og vil jeg kunne komme på igen?

Vi har jo heller ikke installationscd'er til routeren, så vi er nok lidt langt ude.....

Når jeg åbner http://192.168.1.1 kan jeg ikke logge ind som beskrevet ovenfor. Adgang nægtet!

Til E.C. >>> Jeg kan ikke se krypteringen på den kørende pc, da den er skjult og afløst af prikker!

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 21-10-07 18:38

Citat
Cybercity kunne ikke hjælpe mig, da de ikke har solgt os routeren..

(Resetter routeren manuel), det komme an på hvilket forbindelse du har fra router til Cybercity.

Hvis du skal bruge password for at logge på Cybercity, skal du lige have fat i den. Du må have en side på Cybercity hvor du kan se det eller skal du lige spørge i support.

Det er ikke noget med din router password at gøre men en brugernavn og password som i har fra en seddel fra Cybercity.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-10-07 18:53

Ja uden brugernavn / password til Cypercity skal du ikke bare lige resette.
Routeren har en mac-adresse og den er tilkoblet Cypercity.
Ved reset mener jeg stadig der er forbindelse til CC >>MEN JEG ER IKKE SIKKER<<

Ved reset kan man tilgå routeren med standard fra Linksys CD manual.
(jeg kopierer ikke det hele)

En anden mulighed er at sætte en router mere op i forlængelse med Linksys.
Så er der adgang med wireless.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 21-10-07 18:55

Til E.C. >>> Jeg kan ikke se krypteringen på den kørende pc, da den er skjult og afløst af prikker!

Nåe ja - det er kun i routeren man kan se hvad der er skrevet.

Kommentar
Fra : ocorner

Dato : 21-10-07 19:45

Prøv at tænk dig godt om ??

logge ind på router
User Name (skal være tom)
password, admin (småbogstaver)

Hvis det ikke virker så prøv.
User Name (skal være tom)
password (et eller andet du kan relater til et pasw) navn,årstal m.m det er det de fleste bruger.

Godkendelse af svar
Fra : MissXX

Dato : 23-10-07 22:18

Tak for svaret e.c. Du fik point, da du har svaret helst gange.

I tror sikkert at det er løgn, men vi fandt koden til netværket

På den bærbare PC som allerede var "online" fandt jeg et tekst dokument, som fortalte koden. Jeg plejer også at lave sådan et dokument, men det var blevet flyttet.... Men jeg fandt det efter lang tids leden....

Vi mangler dog stadig koden til selve routeren, men kan undvære indtil videre.

Kommentar
Fra : e.c