/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Samliv / Spørgsmål
10  Trille7 350
skal/kan man tilgive utroskab?
Fra : quaiert_cool
Vist : 734 gange
60 point
Dato : 17-10-07 16:46

min kæreste gennem 8 måneder har lige tilstået at han har været mig utro med en af mine veninder for ca 5 måneder siden
han siger det kun skete den ene gang og at han fortryder det bitterligt
jeg ville gerne tilgive og glemme - men kan man det?
og hvordan skal jeg nogensinde blive i stand til at stole på ham igen?
jeg syndes jeg kunne hører dem sammen men rystede på hovedet af min mistanke og forsøgte at fortrænge den senere samme uge spurgte jeg ham og han nægtede pure
det vidste sig jo desværre at jeg havde hørt rigtigt, han sagde at han havde været bange for at fortælle mig om det af frygt for min reaktion.... personligt ville jeg have foretrukket at han havde erkendt sin handling længe før han gjorde det... håber i kan give mig nogle råd meninger om emnet.... på forhånd tak

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 17-10-07 16:49

Det kan kun du selv svare på.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-07 16:52

Citat
min kæreste gennem 8 måneder

Spørgsmålet er nok snarere om det kun er dig der mener i har været kærester i 8 mdr.....

Han mener måske "kun" 5 - og så var han jo ikke utro

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 17-10-07 16:57

Det er veninden du skal slå hånden af mænd kan ikke gøre for det, siger min kone

Om du kan tilgive og glemme ja det er i virkeligheden jo noget du kun selv kan svare på.

Og ja han har begået et alvorligt tillidsbrud og om der kan rettes op på dette ja det er noget du og han skal prøve at arbejde med, hvis han er det værd !

Hvis du virkeligt elsker ham og han er værd at elske ja så har i en chance men hvor stærk er kærligheden når man "kommer til" at bolle med den forkerte efter allerede 3 måneders parforhold ?

Held og lykke

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-10-07 17:02

Slip ham løs og find en der er mere stabil - det er alt for hurtigt at han falder i vandet.
Og så endda med din nu forhenværende veninde.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-07 17:25

Citat
han siger det kun skete den ene gang og at han fortryder det bitterligt
jeg ville gerne tilgive og glemme - men kan man det?
og hvordan skal jeg nogensinde blive i stand til at stole på ham igen?

Det er et svært spørgsmål......for selv om han siger det "kun skete den ene gang og han fortryder bitterligt", så viser det alligevel, at han er typen der kan "falde for en fristelse"

Om du kan tilgive ham........ja, jeg tror det er det nemmeste af det....for det har du sådan set allerede gjort fordi du ikke droppede ham med det samme du fik det at vide.........og der skal du vide, at i mænds verden er tilgivelse for utroskab det samme som accept af utroskab...og når de så gør det igen, ved de, at der lige følger en tid med dårlig stemning, før det igen er gemt lidt væk .

Det svære er sikkert at glemme.....for det kan du nok aldrig, men du kan gemme det, men alligevel vil det dukke op fra tid til anden......og så følger usikkerheden: om du kan stole på ham....

Der vil måske komme situationer hvor du vil blive mistænksom, måske kontrollerende, bebrejdende.....netop fordi han en gang har snydt dig, og du derfor ved han kan finde på det.

Gør veninden til forhenværende.......men giv ikke hende skylden for det , for den har din kæreste.....hun burde måske ikke have indladt sig med ham, men det er udelukkende ham, der er ansvarlig for, at han ikke holdt "dyret hjemme i den vante fold".

Hvis ikke du lige nu føler, at du elsker ham over alt på jorden, er sikker på at ville dele resten af livet med ham, stifte hjem og evt. få børn sammen.......og hvis ikke du er 110 % sikker på, at du er i stand til at glemme episoden og ALDRIG mere briinge den på bane, og aldrig vil tænke på hvad han laver når I ikke lige er sammen......så ud med ham...jo før jo bedre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-10-07 18:21

Mænd gør den slags; men det er kun de svagt begavede som gør det med kærestens veninde og så tilmed fortæller om det (praler med det) bagefter.
Han er ikke noget at samle på. Vil kun give problemer i fremtiden.

Kommentar
Fra : lexiben2

Dato : 17-10-07 18:23

utroskab eller tæsk af samlever en, ja så vil 9 ud af 10 forsætte siger statistikker, den dag man får børn er det jo meget mere alvorlig!!!

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 17-10-07 18:28

Utroskab er et tillidsbrud- personligt ville jeg ALDRIG kunne tilgive det. Synes det er meget svagt at han er faldet for fristelsen efter så kort tid.... og så ikke engang indrømmer det når han har muligheden for det.
Men jo nogle kan tilgive det.... min søster, mor til 3 børn og gift igennem 16 år var sin mand utro med naboen gennem længere tid- ja og han tilgav hende fordi han elskede hende og deres 3 børn men -.... hun forlod ham alligevel senere for naboen igen .... så meget fortrød hun!

Nej jeg ville sige farvel og tak og finde en mere stabil mand ---

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 17-10-07 19:11

LØB!!!
Det der er et mønster.
Og når du spørger om du kan tilgive, så har du allerede svaret: Hvis du er i tvivl, så nej.

Stod i samme situation for maange år siden, jeg blev- i et år. For min usikkerhed og manglende tillid til hvad han kunne finde på ødelagde det der kunne have været.

Kom videre i dit liv. Og glæd dig over I ikke har børn.

KH Mette

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-10-07 19:18

Svar: NEJ ! Kort og godt

Kommentar
Fra : Snedig

Dato : 17-10-07 19:32

Nej herfra også. Jeg er monogam og håber stærkt kæresten er det samme. Ellers er hun eks..

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-10-07 19:42

dova Jeg er uenig:
Citat
Gør veninden til forhenværende.......men giv ikke hende skylden for det , for den har din kæreste.....hun burde måske ikke have indladt sig med ham, men det er udelukkende ham, der er ansvarlig for, at han ikke holdt "dyret hjemme i den vante fold".

Så vidt jeg ved, så skal man være to (enige) parter om det, ellers er det voldtægt Så jo "veninden" har også "skyld".

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-07 19:44

Citat
skyld

Ja - uskyld har hun da ikke mere

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-10-07 19:46

INGEN har "skyld" i utroskab - det sker bare når det sker - derfor er der heller ingen tilgivelse - det vil helt sikkert ske igen...

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 17-10-07 19:54

Hm...
Jeg tror vi kan hvad vi inderst inde vil...
Så til kan man tilgive er svaret. Ja.

Vil man hvis man kvajer sig og ikke kan leve med at man har kvajet sig, (fortæller man har været utro) er man et skvat...

Hvis man som mand ikke har rygrad til at holde sin tisser hjemme, bliver det ikke lettere med årne... Når man bliver mindre atraktiv, vil det være lettere at falde for fristelser. MEDMINDRE man har opbygget noget andet i ens parforhold der gør at man ikke vil svigte hinanden...

Her syntes jeg det bliver interessant nemlig "Hvad er det vi har med hinanden", der gør at det ikke er nødvendigt at bolle uden om....?

Hvis vi ikke sammen opbygger kærligheden, bliver det interessant at søge andre veje...

Nogen mennesker dur ikke til at bygge noget fast sammen - nogen vil altid have behov for at flirte og dyppe den lille mand... (Kvinder er lige så utro som mænd, (Hvis ikke var de fleste utro med de samme piger... ren statestik... ))

Jeg tror svaret er, som andre før mig er inde på. Hvad kan du selv leve med....

Det er noget du kun selv kan afgøre...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-10-07 19:58

8 måneder er så ikke ret meget, du fortæller ikke noget om din og din kærstes alder.

Nogle gange kan det være at din kærste har nogle ønsker inde for jeres sex liv som du ikke vil godkende/udfører. Man ved heller ikke om dig eller din kærste er nybegynder og om er derfor I ikke kan finde ud af det nu. Din kærste har måske fundet en der vil udføredet du ikke vil, men han elsker dig (måske). Du skal finde ud af hvad der er galt og finde ud af hvad du vil og spørge ham hvad han vil. du kan rolig regne med når han har gjort det en gang gør han det igen da han åbenbart ikke får det han forventer hos dig.

Nu venter jeg lige mere indtil du har svaret.

dr.dem

Kommentar
Fra : disken

Dato : 17-10-07 20:03

Der kommer altid en` mere.
UD AF DØREN_ med

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-10-07 20:05

Der kommer altid en` mere.
UD AF DØREN_ med
Sgu ikke for dig disken du er gammel

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-10-07 20:44

CLAN

Citat
dova Jeg er uenig:

Citat
Gør veninden til forhenværende.......men giv ikke hende skylden for det , for den har din kæreste.....hun burde måske ikke have indladt sig med ham, men det er udelukkende ham, der er ansvarlig for, at han ikke holdt "dyret hjemme i den vante fold".

Så vidt jeg ved, så skal man være to (enige) parter om det, ellers er det voldtægt Så jo "veninden" har også "skyld".

Sagt på en anden måde:

Hvis ikke det var veninden, var det sikkert blevet en anden.

Som tidligere sagt, burde hun måske ikke have indladt sig med ham.......men at tolke det derhen, at det er "den andens skyld" at fyren er utro, den er lidt søgt........det ku' jo for så vidt lige så godt være en som ikke anede en dyt om, at fyren allerede havde en kæreste......det er jo hans troværdighed der sættes spørgsmålstegn ved.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 17-10-07 21:08

Puha... Jeg synes, at spørgsmålet appelerer til mindst tre indfaldsvinkler.
1: Umiddelbart er jeg enig med E.C. Det er simpelthen for svagt, dumt, umodent osv.... allerede efter 5 måneder at være utro! Drop ham.

2: En "veninde" burde droppes som veninde, hvis hun har været dig utro med din egen kæreste!

3: Jo,selvfølgeligt kan man tilgive utroskab. Specielt, hvis det ærligt angres..... Jeg kender flere eksempler på, at utroskab (opdaget og erkendt) har været anstød til, at det oprindelige forhold kom ordentligt igang igen. Men den holder altså ikke efter kun 5 måneder (efter min mening)

Så alt i alt: (og det spurgte du så ikke om, men alligevel) Jeg synes, at du skal droppe ham og se dig om efter én, der er lidt mere moden og stabil.

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 17-10-07 21:14

Men for at skære helt ind til benet på overskriften på dit spørgsmål:

"Skal man tilgive utroskab?" Nej, det skal man ikke, men enhver tilgivelse af den art vil gomme én selv til gode. (Man kan godt tilgive uden at fortsætte et forhold)

"Kan man tilgive et utroskab?" Ja, det kan man, afhængigt af, hvem man er, og hvem den, der har været utro er.....

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 17-10-07 21:16

ja vi er alle forskellige... heldigvis

Kommentar
Fra : justuniverse

Dato : 17-10-07 21:20

CLAN: Nej, det er kun dig, der er forskellig

Kommentar
Fra : quaiert_cool

Dato : 17-10-07 22:29

tak for svarende... jeg har da helt klart fået noget at tænke over smiler
vi er stadig sammen men nu må vi se...

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 17-10-07 22:56

Hvis du vælger at tilgive ham er der tre ting du skal være sikker på:
1: At han har forstået at det ikke skal ske igen.
2: At du er sikker på at det ikke sker igen.
3: At du ikke minder ham om det igen og igen de næste 50 år.

Med andre ord, tag en beslutning og få det ud af verden.
Hvis du går og mistænker ham for at gøre det igen og han ved du mistænker ham, så vil det blive en selvopfyldende profeti, det vil ske igen.

I sidste ende er det kun dig der kan vide om du kan være sikke på de tre punkter.

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 24-10-07 20:17

Ja du har jo nok fået en masse gode svar og råd. Jeg har ikke taget mig tid til at læse dem, så jeg vil nok bare gentage mange af dem, men jeg har da også et par bud.

Utroskaben skader på den led at tilliden får et knæk. Men tillid kan genvindes, dog er det et arbejde I begge må være indstillet på. Og for at man gider det så skal der være en vilje til at blive sammen. Når den vilje så er klarlagt, så må man altså tilgive. Prøv at forstå og accepter hans motiver både til utroskaben og til at han vælger at fortælle om den. Du skal ikke dømme om de motiver er ok eller ej, de er bare.
Som det tidligere er nævnt, så skal I være enige om at det ikke er tilladeligt at være utro efterfølgende, for nogen af jer.
Det kan være at du ind imellem bliver fuld af mistillid, erkend det når/hvis det sker og lad være med at anklage. 8heller ikke dig selv) Istedet bliver du nød til at tage mistilliden på dig og bede om at blive be- eller afkræftet i din mistillid. Med fuld tillid til at han ønsker at tilfredsstille dig i at kunne have tillid. Altså hvis han afkræfter din årsag til have mistillid, så bliver du nød til at tro på at det er rigtigt og slippe det igen.

Hvis du igen og igen bliver fuld af mistillid, så kan forholdet ikke bære. Men det er klart at der vil være en periode hvor du vil være på vagt, fordi det er et tillidsbrud at være utro. det skal der være plads til, dog uden at der ryger anklager gennem luften om hvad der tidligere er hændt. Det er hans arbejde at give dig plads til at være på vagt og kræve en LILLE smule mere kontrol, men kun for en periode. For et forhold kan heller ikke klare kontrol af hinanden.

Vi kan alle komme til at fejle, det er menneskeligt og skal kunne tilgives. Og efter 3 måneder kan jeg da godt forstå at der kan være en smule tvivl om hvorvidt der er et forhold eller ej.
Og mange ting kan altid have været foregået på en anden måde end det skete. Men ingen har jo ikke mulighed for at kunne bestemme hvordan tingene nu engang sker, så længe der er andre end en selv involveret.

Engang vil det være dig som kommer til at træde i spinaten, sikkert ikke med utroskab, men det kunne være din loyalitet der blev sat på prøve eller andet. Vi er kun mennesker og vi skal derfor også lære at kunne tilgive, dermed ikke sagt at vi skal acceptere alt eller tilgive alt.

Atl må bero på et valg, for at kunne tage disse valg, må vi også kende vores muligheder og evner for at vælge.

Kommentar
Fra : jonathan150607

Dato : 01-12-07 13:20

Det kommer jo an på hvor meget du vil finde dig i når du er i et forhold. Jeg ville peronligt ikke tilgive min kæreste hvis han havde rørt en anden pige!! Det ville simpelthen fylde for meget i mit hovede hvis jeg blev sammen med ham.

Så du skal jo gøre op med dig selv om du mener at han taler sandt når han siger det ikke vil ske igen. Hvis du ikke kan tilgive det 100% tror jeg ikke det er et forhold der er værd at fortsætte i.

Og ærlig talt synes jeg personligt ikke han lyder til at være værd at samle på når han allerede efter 3mdr med dig er sammen med en anden.

Kommentar
Fra : Kit1986

Dato : 20-12-07 10:51

Hvis det var mig der var dig, heh.. Så var jeg gået hen og tjekket den aften..

Personligt, ville jeg ikke ha det afvide, det spolere det hele.. forholdet osv.. Hvis han ikke kunne leve med sin dårlige samvittighed, som han simpelthen bare ikke burde kunne.. Så burde han slå op over noget andet.. Der er ingen grund til at slæbe mig gennen lortet, fordi han har det fucked..

Jeg ville gå fra ham, for altid.. En gang utro, altid utro.. Jeg ville ikke vende ham ryggen hvis han havde en kniv i hånden.. Så lidt ville jeg stole på ham igen...

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 20-12-07 19:06

Citat
jonathan150607
Jeg ville peronligt ikke tilgive min kæreste hvis han havde rørt en anden pige!!

ØØHHH pige eller måske mere ØHH mand??????????????????????????????????????????????+

Kommentar
Fra : justaangel

Dato : 05-01-08 11:56

Jeg syntes personligt, at du skal se en gang mere på dit forhold - Han er utro i så tideligt et stadig, at det ikke kan havde betydet nok for ham, at være sammen med dig. Jeg ville smide ham ud, men også glemme han havde gjort det, så du ikke tror, at din næste fyr også ville gøre det - for det vil han ikke, hvis han elsker dig nok.

Ang. din veninde - nogen siger, at du skal slå hånden af hende, men snak hellere med hende om hvordan du har det med det hun har gjort og beslut så bagefter hvad du vil gøre. Veninder kan nogengange lettere tilgives - i hvert fald for mig ;D

Kommentar
Fra : jonathan150607

Dato : 05-01-08 16:57

dr_dem: Hvad mener du???

Kommentar
Fra : Coool_ice

Dato : 15-01-08 01:59

jeg har kun en ting at sige EN GANG UTRO ALTID UTRO har selv stå i det og hun fik fortal hvor døre er