/ Forside/ Interesser / Hus og have / Andet hus og have / Spørgsmål
10  Stouenberg 3232
Vasketøj/ Svedlugt
Fra : Fissan-Poulsen
Vist : 3093 gange
200 point
Dato : 17-10-07 12:56

Hej.

Jegh har et problem med nogle af mine t-shirts, efter at have haft dem på nogle gange kommer der sådan nogle gule/brune agtige plameger under armene(selvfølgelig forudsat at det er en lys farve), og når de har det, kommer de utroligt hurtigt til at lugte af sved efter jeg har taget dem på igen.

Det skal lige understreges at jeg selvfølgelig vasker dem inden jeg tager dem på igen, men det går altså ikke af i vask.

Så jeg kunne tænke mig at vide om der er nogen der ved, dels hvorfor det kommer, altså om er er noget jeg kan gøre for at det ikke forkommer på nye t-shirts. Og dels om der er noget jeg kan gøre for at fjerne "pletter" og dermed lugten.

På forhånd tak

Kommentar
Fra : betonjens1

Dato : 17-10-07 12:59
Kommentar
Fra : pve

Dato : 17-10-07 13:21

Citat
Forberedelse:

For ikke at påføre blusen yderligere pletter er det vigtigt, at man bruger et nyvasket håndklæde, som ikke smitter af. Håndklædet bredes ud på et bord, og blusen lægges oven på, således at skjolderne er helt synlige.

Arbejdet trin for trin:

Opvaskemidlet smøres på stoffet, så det dækker hele skjolden. En engangsvaskeklud har en tilpas ru overflade og er derfor god at smøre sæben ud med. Blusen kan nu vaskes efter vaskeanvisningen. Skulle der mod forventning stadig sidde rester af skjolderne tilbage, kan processen med fordel gentages.

http://www.ask-alex.dk/722_Hvordan_fjerner_man_svedskjolder_fra_blusen.html

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 17-10-07 13:30

Pletterne kommer oftsest fra deodorant/parfume.

Radon tager lugten (fra Matas)

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-07 13:50

Du skriver

Citat
Jegh har et problem med nogle af mine t-shirts, efter at have haft dem på nogle gange kommer der sådan nogle gule/brune agtige plameger under armene(selvfølgelig forudsat at det er en lys farve), og når de har det, kommer de utroligt hurtigt til at lugte af sved efter jeg har taget dem på igen.

Hvis det kun er nogle af dine t-shirts det drejer sig om, så kan det være det er materialet, de er lavet af, som du ikke kan tåle.

Hvis der er generelt med alle t-shirts så kan det være den deodorant, som du bruger, der skal udskiftes.

Men for at få svedlugten væk fra dine t-shirts kan du evt. bruge Bio-Tex (pletfjerner) lad det sidde ca. 10 min. derefter vasker du dine t-shirts.

Accepteret svar
Fra : TanteAnne

Modtaget 200 point
Dato : 17-10-07 14:59

Jeg har haft samme problem med mine hvide t-shirt, skrev til firmaet der leverede deodoranterne, de sagde man skulle sørge for at man var helt tør, inden man tog bluse på efter man havde taget deodorant på. Pletterne har jeg ikke kunnet vaske af, men har fulgt deres råd siden, det hjalp.
Lugten kan i nogen tilfælde fjernes med eddike, læg dine bluser i en eddike opløsning bestående af 1l eddike og 5 l vand et par timer og vask så normalt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-10-07 16:27

T shirt af bommuld tåler meget mere effektiv vask end de fleste er mærket med.
Giv dem en gang rigtig kogevask med blegende vakemiddel inden du opgiver dem.
Det vil ihvertfald fjerne lugt, men måske gå ud over favetryk, hvis det er af dårlig kvalitet.

Uanset resultatet kan de stadig bruges som pudseklude.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 17-10-07 18:35

Citat
Radon tager lugten (fra Matas)

Nu synes jeg at der lugter så fælt i matasbutikkerne af alverdens blandede syntetiske duftsstoffer, af den slags man ellers mest bruger til skosværte og billige vaskepulvere. I gamle dage var det en materelist med alverdens duftende krydderier med ægte æteriske olier , men også med lidt duft af æther og saltsyre.

Alligevel synes jeg at det er for skrapt et middel at foreslå radon. Det er kræftfremkaldende og hurtigt dødeligt ved indånding i selv meget små doser.

Hvor vil du skaffe radon fra.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 17-10-07 19:06

Mon ikke jeb3 mener rodalon

Kommentar
Fra : MissBe

Dato : 17-10-07 21:53

brug 'ilt' baserede midler til at fjerne pletter

brintoverilte (hydrogenperoxit)
er super til at fjerne/opløse organiske pletter

i ca. 5% opløsning 'koger' det alt fra blodpletter til sved væk.
blev tidligere brugt meget til sårrens
og hår blegning
bruges nu også i tandpasta og til blegning af tænder

oxi-action det nye rengørings middel er også på ilt basis
kan også anbefales varmt

hvis du køber din brintoverilte i matas kan det fås færdigblandet 5%
man det kan også købes op til 40%, her skal du fortynde til de 5%
hvis brintoverilten er meget stærkere end de 5% kan man "brænde" sig på det så vær forsigtig

sidst men ikke mindst er en kraftig opløsning af sæbespåner til iblødsætning 24 timer
rigtigt godt

Kommentar
Fra : jeb3

Dato : 17-10-07 23:20

Jo self.. Rodalon

Det tager lugten fra selv sure sportssko.

Men Radon, tja... som død sveder du vel ikke, så det hjælper vel også ved et par kraftige indåndinger :-/

Godkendelse af svar
Fra : Fissan-Poulsen

Dato : 18-10-07 19:43

Tak for svaret TanteAnne.

Og også tak til alle jer andre for de mange gode forslag.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 18-10-07 19:56

TanteAnne