/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Ny ACER - "no signal"
Fra : hovhow
Vist : 3802 gange
50 point
Dato : 16-10-07 20:56

Hallo I kloge, hjælp en stakkel!!

Har lige pakket en splinterny ACER PC (stationær) ud - samlet den helt efter forskrifterne - tændt for strømmen...og intet sker!! D.v.s. der kommer liv i skærmen i 5 sekunder, så skriver den "no signal". På PC'en sker der intet (ingen "opstartslyde" o.s.v.), men dog fint blåt lys i tænd/sluk-knappen - resultat: Sort skærm og no action! Har prøvet med en anden skærm - samme resultat.

Såvidt jeg har fået at vide, er der installeret Win Vista på dyret, så den skulle jo bare starte - eller?
Jeg er helt på bar bund her: Hvorfor vil møget ikke starte? Virker fulstændigt som om der slet ikke er noget software installeret overhovedet.

Ved godt at dette er lidt tyndbenet, men for mig er det et stort mysterium!

Nogen bud / erfaringer??

På forhånd tak!

M.v.h.
HovHow

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-07 20:58

Prøv at trykke på knappen....

Strøm alene er ikke nok....

Skærmen ter sig som den skal når komputeren er i satand by eller slukket....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-07 20:59

Citat
men dog fint blåt lys i tænd/sluk-knappen

Mon ikke et tryk gør underværker....

Kommentar
Fra : hovhow

Dato : 16-10-07 21:03

---> Refi: Skal lige forstå det: Altså det at on/off-knappen lyser blåt, er ikke det samme som at PC'en er tændt? Ja, ja...dumt spørgsmål...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-07 21:07

Måske - måske ikke - det er nok så man kan finde den i mørket - tryk nu på knappen - så ruller det

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-07 21:07

Evt. bare på en tast på tastaturet - kan være den bare er i stand by.....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-10-07 21:08

Sæt strøm til comp.
Er der afbryder på bagsiden så tænd den og comp vil reagere et øjeblik.
tryk på startknappen foran .....................hvad sker der så

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-07 21:09

Du ved nok at når man kommer ind i en mørk opgang så lyser gangbelysningsknappen også indtil man trykker på den og tænder lyset

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-10-07 21:11

Hvis der ikke var noget software installeret ville den starte op og fortælle noget på skærmen.
Kommer der nogen beep lyde

Kommentar
Fra : hovhow

Dato : 16-10-07 21:21

ok tak for tips'ene - jeg afprøver det snarest - (NB! pc'en står hos nogle venner som jeg har hjulpet).

M.v.h.
HovHow

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-10-07 21:25

Det ER bare at tænde den....

At den lyser viser kun der er strøm til komputer og skærm....

Men den skal stadig tændes....

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-07 21:26

Min Acer Veriton 7900 Pro har løst skærmkort, men i opsætningsguiden er der vist at VGA kablet skal tilsluttes et VGA stik på et indbygget kort (sammen med de andre bundkortstik), men det er ikke aktivt så måske er det samme problem.
Jeg har klaget til Acer suport over den forkerte vejledning, men det generer dem ikke.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-07 21:33

Citat
Men den skal stadig tændes....

Startes på den knap med den aflange blå lampe, nederste blå lys, hvis det er lige som på min.
Når man tænder knappen hvis alt er forbundet korrekt (Acer skærme viser Acer navnet hvis der er strøm til skærmen selv om der ikke er forbindelse) vil den starte med at opsætte installationen der er præinstalleret og denmedfølgende CD-rom skal kun bruges hvis der sker nedbrud, som ikke opfanges af den præinstallerede Acer Management back-up. Osv., osv!

Kommentar
Fra : hovhow

Dato : 17-10-07 20:14

ok- vi har prøvet at trykke på knappen...så slukker den!

Trykker man igen, så tænder den, og der sker det samme som nævnt tidligere: Ingenting.

Kan det tænkes at der intet er installeret?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-07 20:21

Har du tjekket om VGA (skærm) kablet kan anbringes flere steder (som på min Veriton 7900 Pro).
Vista burde sætte sig selv op efter opstart, men det kan du jo ikke se.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-10-07 20:34

Der skal komme noget på skærmen...............uanset Vista eller noget andet.

Det er muligvis en fejl i tilslutningen på computeren
Sort skærm = manglende forbindelse til et skærmkort.
NO SIGNAL = manglende forbindelse til et skærmkort.

Kommentar
Fra : hovhow

Dato : 17-10-07 20:40

"manglende forbindelse til et skærmkort"...hvordan dét på en "fabriksfremstillet" standard-PC? Fra FONA oven i købet!

Som jeg også nævnte tidligere, så er der igen "opstartslyde" (bib, "knurren" o.lign.) ~ der sker INTET!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-07 20:43

Manglende forbindelse kan være alt lige fra, at skærmkablet ikke er monteret, til et defekt kabel/stik (måske et bøjet ben), og så fejlmontering.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-07 20:44

Min ACEr hverken knurrer eller bipper.

Hvilken model er der tale om?

Kommentar
Fra : hovhow

Dato : 17-10-07 20:46

ok - jeg vil mene at fejlmontering kan udelukkes - heller ingen bøjede ben.
Det med det defekte kabel vil jeg afprøve.

Men det forklarer ikke at overhovedet ikke er liv i PC'en.

Den burde vel sige bare et eller andet når man tænder....?

Kommentar
Fra : hovhow

Dato : 17-10-07 20:50

Jeg er ikke sikker på modellen, men en ny ACER Aspire i den dyre ende (4499,-)...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-07 20:50

Det eneste der sker lydmæssigt på min ved opstart er at blæserne kører op i omdrejninger kortvarigt indtil de reguleres efter kølebehov.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-07 20:54

ACER Aspire har oftest indstiksskærmkort (almindeligt) så det er nok ikke fejlmonteret kabel.

Citat
i den dyre ende (4499,-)...

I den dyre ende.
Min Veriton kostede over 7000 men det er også en af dem til firmabrug og som er veldimensioneret.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-07 20:56

Selv om FONA skulle have levere tuden styresystem, hvilket godt kunne ligne dem så skulle der komme et opstartsbillede frem og den ville ikke meddele NO SIGNAL, så du skal nok tjekke og dobbelt tjekke monteringen og ellers retur til FONA.

Kommentar
Fra : hovhow

Dato : 17-10-07 20:56

ok - jeg synes det er dyrt nok for en stationær privat pc (det er uden skærm m.v.) - og når den oven i købet ikke virker, er det jo helt til grin!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-07 21:04

Mystisk, men som E.C. også skrev så skal den vise et skærmbillede selv om styresystemet ikke starter og om ikke andet så skal den gøre opmærksom på at den ikke kan boote, men det udelukker jo ikke et defekt skærmkort eller andre fejl på computeren.
Når der er prøvet med en anden skærm og kablet ikke bliver fejlmonteret må man formode at der er fejl på dyret.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-07 21:06

Husk, at man skal kunne få adgang til BIOS setup selv om der ikke er styresystem og så langt skal du få skærmbillede.

Kommentar
Fra : hovhow

Dato : 17-10-07 21:10

Altså der vises et ACER "reklame" billede lige i starten - derefter intet ~ "nog signal".

Jeg tror vi må konstatere, at der er tale om en mandagsmodel.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-07 21:22

Hvis det er en ACER skærm vil den kunne vise et ACER logo kortvarigt selv om kablet slet ikke er tilsluttet, men er det et andet mærke skærm må det komme fra computeren og så er der jo en fejl, men der er jo under alle omstændigheder en fejl når der ikke kommer opstarts skærmbillede.

Som nævnt lavede min samme nummer da jeg satte kablerne på efter Quick guiden, men guiden passede ikke fordi der på denne model var et (ikke indbygget )ATI Skærmkort i stedet for det Intel onboard kort som Quick Guide (og manual) beskriver.
Nu var det jo så bare nemt at identificere det rigtige stik da kortet har TV Out mm., men det er åbenbart ikke det samme på den du roder med.

Kommentar
Fra : hovhow

Dato : 17-10-07 23:17

Kabler og stik passer fint (medfølgende vga-kabel), og quickguiden nævner at "DVI kabel (option)" - sådan et fulgte ikke med.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 17-10-07 23:29

..og der er ikke to VGA udgange?
Hvis der er et Add-on card (ekstra grafikkort) vil et onboard stik være frakoblet) ifølge ACER.

DVI kabel er en mulighed (option ).

Jeg vil anbefale at finde den korrekte manual (der er inde i computeren) på:

http://support.acer-euro.com/documents/manuals.html

Der kan du se opsætningen.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-07 23:44

Det er åbenbart med rette at jeg har brokket mig til Acer over deres manualer for den var der vist ikke, men denne skulle nok kunne du.
http://www.acerpanam.com/synapse/data/7117/documents/AspireT671_UG_EN.pdf

Godkendelse af svar
Fra : hovhow

Dato : 21-10-07 17:42

Tak for svaret BjarneD. Har været lidt optaget af andre ting, men summasumarum: Dyret kører nu...hvorfor? Kort sagt: Det hjælper at kigge grundigt på stikkene bagpå, og forbinde tingene rigtigt...) (fejl 40)

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-10-07 18:27

Godt! Det lærer man jo af.