/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
tørrede bananer
Fra : dordi
Vist : 7060 gange
20 point
Dato : 16-10-07 18:51

Er tørrede bananer sunde eller usunde??
og hvad med alm bananer, er de ikke usunde??

Men hvad så med rosiner, nødder osv???

Accepteret svar
Fra : jeb3

Modtaget 30 point
Dato : 16-10-07 18:59

Tørrede bananer er ikke så sunde hvis man ser på kalorier. De er dyppet i sukker og honning

Men de smager dejligt.

Ser man på næringsværdi er de helt klart mere sunde end slik.
Nødder er der en del fedt i, men de indeholder også vitaminer.

Generelt er de tørrede frugter og nødder væsentlig sundere end slik, der jo generelt består af forskellige sukkerarter, kunstige aromaer og farvestoffer.

Og personligt synes jeg smager er meget bedre.

Efterhånden kan man få mange slags. Både blandet, abrikoser mm. Men læs deklarationen, så kan du se om der er sukker/glucose/honning i.

Så det kommer an på hvad du mener med sundt.
Er det mht sukker/kalorier er det ikke sundt.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-07 19:35

"Gammel sur mand! "

Citat
Undtagelsen er dog tørrede bananer, der ofte er ristet i kokosolie, så de indeholder lige så meget fedt som leverpostej.

http://www.iform.dk/Crosslink.jsp?d=474&a=2220

Kommentar
Fra : ans

Dato : 16-10-07 19:42

Citat
Bananer - kalium i bananer beroliger et stressplaget hjerte. Nye undersøgelser viser, at kaliumrig kost beskytter mod hjerteinfarkt. Og: én banan dækker dagsbehovet for vitamin B6, der styrker svage nerver.

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=1139/sprog=1/grp=8/menu=17/

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 16-10-07 20:41

For meget tørret banan er nok "usundt" - der sukker på som tidligere skrevet, men det er det meste jo.

Almindelige bananer er da sunde - også i almindelige mængder.

På den måde er dit spørgsmål ret abstrakt.

Nødder og rosiner er vigtige kilder til sunde fedtstoffer, mineraler osv - men igen skal man ikke leve udelukkende af dem.

Hvis du mener om sagerne feder, så ja det gør de og hvis man skal ekstremslankes, skal man holde sig på afstand af det hele i en periode...

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-10-07 21:16

Intet næringsmiddel er i sig selv så sundt at man bare skal spise løs. (det skulle da lige være modermælk til småbørn).
Sumd kost er først og fremmest alsidig kost.

Så svaret bliver: Ja tørrede bananer er sunde i små mængder en gang i mellem ; men ikke som daglig kost.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 17-10-07 13:48

Hvis du kan finde nogle tørrede bananer, der ikke indeholder andet end banan, så er det sunde chips. De er bare sjældne. Som regel er der både fedt og sukker tilsat. Så er de usunde.
Desværre...
Al tørret frugt er sundt, hvis der ikke er tilsat usunde ting.

Rosiner og nødder er også sunde. Hvis det er uden tilsat sukker, salt eller fedtstof.

Rå nødder er sunde.
Bananer er sunde.

---------Om der er for mange kalorier i visse typer frugt, det kommer jo an på, hvem man er. Om man er for tyk eller for tynd. Om man forbruger mange eller få kalorier i løbet af dagen.

Det er jo ikke "kalorier" som sådan, der er usunde. Men kalorier der stammer fra fødevarer med højt indhold af animalsk fedt eller højt indhold af kulhydrater fra lyst brød eller sukker.

Godkendelse af svar
Fra : dordi

Dato : 30-10-07 20:42

Tak for svaret jeb3.