/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Boller
Fra : snusi
Vist : 3636 gange
200 point
Dato : 16-10-07 13:17

Er der nogle boller der smager bedre dagen efter end andre?

Gerne "bløde" boller uden for meget sukker, da det er til plejehjemsbeboere og nogle har diabetes

snusi

Kommentar
Fra : jangchr

Dato : 16-10-07 13:27
Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-10-07 13:37

Hvedeknopper - som dem til storebededag- er opfundet for at bageren også kunne holde fri på bededagen. At folk så spiser dem for tidligt , allerede aftenen før er en anden sag.

De bliver dog bedst dagen efter , hvis de får en tur på brødristeren.

Accepteret svar
Fra : TanteAnne

Modtaget 210 point
Dato : 16-10-07 13:57

Boller jeg altid bager, tilsætter sommetider rosiner, valnødder . sesam ,solsikkefrø eller hørfrø.
De er altid en succes og smager også godt dagen efter.

Ingredienser:
100 g. margarine
800 g. hvedemel
5 dl. vand eller mælk
4 spsk. sukker
50 g. gær
Smelt margarine, kom ca. 2 dl. vand/mælk i lad det koge op, og tilsæt så reste af væsken. Det skal være lunken(skal lige kunne ha' sin finger i).

I mens smuldre man gær i skål og tilsætter sukker, pres det samme og lade det stå til det bliver flydende(sukker skal være opløst). rør den lune væske i, og tilsæt derefter melet ælt det sammen, tilsæt evt. mere mel hvis dej stadigvæk er klisteret( ved brug af røremaskine vil dejen slippe skålen når der er nok mel i).

Lad hæve i 30 min.

Form boller og lad hæve i 30 min.

Sæt i ovn i 18 min ved 200 grader.

Tips:

Der bliver ca. 25 - 30 boller af en sådanne potion. pas på de hæve meget, hvis i har gjort det rigtigt. Det er nemmest i røremaskine.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 16-10-07 14:39

Kan gær og sukker blive flydende?

snusi

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 16-10-07 15:03

Hej Snusi! Ja det bliver flydende når det blandes, der er nogen der siger at man ødelægger gærcellerne når man opløser gæren i sukkeret, og hellere skal opløse gæren i lunken mælk/vand. Bollerne skal nok hæve uanset hvad du gør.

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 16-10-07 15:12

Hej TanteAnne

Det med gæren har jeg aldrig prøvet før, men har set det nu da jeg er igang med din opskrift

Lige til sidst. Hvordan opbevarer jeg bedst bollerne til i morgen. Vil jo gerne have at beboerne får "friske" boller.

Tak for svaret, du får mine point

snusi

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 16-10-07 15:43

Hej Snusi. Hvis du lægger bollerne i en plastpose evt. frysepose når de er næsten kolde så lover jeg dig de er både bløde og friske i morgen.
God fornøjelse med bollerne, husk nu at smage en nybagt også,

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 16-10-07 15:43

Hej Snusi. Hvis du lægger bollerne i en plastpose evt. frysepose når de er næsten kolde så lover jeg dig de er både bløde og friske i morgen.
God fornøjelse med bollerne, husk nu at smage en nybagt også,

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 16-10-07 17:13

Hej TanteAnne

Tak for svaret. Ja jeg har bagt så mange at vi også kan smage herhjemme.

snusi

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 18-10-07 19:53

Hej Snusi er lidt spændt på hvordan bollerne blev. Hvis du stadig synes jeg skal have dine point skal du huske at acceptere svaret, ellers får jeg dem ikke.

Kommentar
Fra : Tilde38

Dato : 22-10-07 07:32

de nemmeste boller

1 pk gær-2 spsk sukker-1 tsk salt- ½ tsk kardemomme(røres til det smelter)

50 gr margarine- 3 dl mælk(smeltes sammen) smelt margarinene og tilsæt mælken, så passer temperaturen..

tilsæt ca 500 gr mel og form til boller (12 stk)
Hæver 30 min og bager 12-14 min ved 200 grader

de er friske i flere dage

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 23-10-07 19:18

Tak for svaret TanteAnne.

Hov har ikke været ved min pc i nogle dage. Håber du har fået de velfortjente point

snusi