/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Vindruegele
Fra : TanteAnne
Vist : 16865 gange
100 point
Dato : 16-10-07 13:11

Jeg har mange blå vindruer i min have og kunne godt tænke mig at koge gele af dem.
Gele opskrifter er der masser af , men alle starter med at fortælle hvor meget saft man skal bruge.
Det jeg vil vide er hvordan laver jeg den saft .
Er det ligesom med ribs hvor man koger stilk og det hele eller skal jeg pille druerne af ranken og kun koge druerne til saft ?
Kunne godt tænke mig at høre fra nogen der har prøvet at lavet drue gele.

Kommentar
Fra : netper

Dato : 16-10-07 13:20

Hejsa

Det er ikke nødvendigt at koge saft af vindruer, du skal blot mase dem gennem en sigte, jeg syntes dog at det var lidt besværligt sidst jeg prøvede, så måske man kan kører dem igennem blenderen og så sigte massen bagefter.

Per

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 16-10-07 13:36

Lige et link:
http://www.dk-kogebogen.dk/opskrift2/visopskrift.php?id=13429

Ingredienser: 1 liter usødet vindruesaft
6 spsk. citronsaft/Citrus Nekta
1 brev Gul Melatin (40 g)
750 g sukker

Vindruesaft, citronsaft og Gul Melatin bringes i kog og koges 1 min.

Gryden tages fra varmen. Sukkeret røres i. Geléen bringes i kog og koges 1 min.

Skummes og kommes i Atamonskyllede glas, der lukkes dagen efter.

Kommentar
Fra : tjasse

Dato : 16-10-07 14:24

UPS... skulle måske lige læse spørgsmålet igennem først

Accepteret svar
Fra : akle

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-07 17:40

Hej!
Jeg har også blå vindruer, og selvom jeg i år laver vin af dem, så har jeg de andre år lavet gelé. Jeg synes det enkleste er at safte druerne, dvs. koge dem uden sukker og så si det hele gennem et klæde. Kun vand i gryden, så det knap dækker druerne. Fjern lige det groveste af stilkerne ellers er det egentlig lige meget. Der efter bruger du gelé opskrift når du har opmålt antal liter saft.
Det smager knippelgodt også til kød ála tyttebær- eller ribsgelé! Husk gelé i små glas!
God arbejdslyst!
MVH Akle

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 16-10-07 22:39

Tak for svaret akle.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-10-07 23:32

Selv tak 'Tante Anne'
and good luck!
MVH Akle

Kommentar
Fra : netper

Dato : 16-10-07 23:35

hvis du vælger at koge saft, så er det altså ikke nøvendigt at komme så meget vand ved, der skal blot lidt i bunden og så start ved svag varme, så bærrene brister, så har du hurtigt væde nok til at koge saften, og så bliver den ikke fortyndet så meget.

Kommentar
Fra : akle

Dato : 16-10-07 23:49

Ja, sidste kommentar er da rigtig nok, men personligt synes jeg geléen bliver ret så stram eller stærk i smagen med "for lidt vand" - så mit bud er fremdeles den mængde vand, som jeg har nævnt og benyttet i flere år.
MVH Akle