/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Pc sløv efter formatering
Fra : ara
Vist : 800 gange
100 point
Dato : 16-10-07 12:16

Hej.

Jeg har lige brug for lidt hjælp.

Jeg har formateret min pc, fordi jeg gerne ville have XP.

XP er nu lagt ind men hold da op hvor er min pc langsom nu
ifh til før da jeg havde win 2000 på den.
Hvad kan det evt. skyldes.
Når jeg f.eks går i kontrolpanalet og åbner "tilføj/fjern programmer tager det mellem
3-4 min at åbne denne.

Lidt om min pc.

Atlon XP2800 (2,1 GH)
512 DDR 400 ram
Bundkort Asroch K7S8X
Strømforsyning 350 W
Radeon 9600 grafikkort.

Jeg har opdateret windows så den skulle være iorden.

Driver til grafikkort er lagt ind.

Og så har jeg installeret cd'en der fulgte med bundkortet (aner ikke hvad det var der blev lagt ind)
men det hjalp heller ikke.

Jeg har også prøvet at låne 512 mb ram mere, men heller ikke det hjalp.

Er der en der ved hvad der kan være galt?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-10-07 12:44

måske kan dette hjælpe:
http://www.hcma.dk/tips101to110.htm#no109

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 16-10-07 13:12

Da du lage xp på din maskine var din hardisk så helt clean eller har du delt den op i flere partioner så du har 2 drev et med windows og et til alt andet.

Hvor meget hardiskplads har du tilbage efter du har installeret Xp, du burde helst have min. 20 gb.

Vis du ikke fik formateret din hardisk ordenligt før du lage Xp på så kan det overståne link hjælpe, det er en guide til hvordan du fjerner ubenyttede filer og gamlet spyware.

Det lyder lidt som om at den blev langsom efter at du opdaterede den fuld ud. vis den er langsom til at åbne det du snakker om, så prøv at trykke (ctrl, shift og Esc) dette gør at du får job listen op, her inde under trykker du på fanebladet "performance" og kigger på hvor meget af din cpu der er i brug når den er langsom, vis du kan se den er helt oppe og ringe, kan du gå tilbage til fane bladet "processes" og se hvad det er for en application der bruger alt cpu kraften.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 16-10-07 13:36

Hej Octon.

Den samlede plads på C drevet er 18 gb. der er 12 gb tilbage, men jeg mangler også at insttalere en del programmer endnu.

Harddisken er delt op i flere drev. C, D, E.

Der er ikke noget der hedder "performance" hos mig (hvad heeder det på dansk)

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-10-07 13:51

performance = Ydeevne

Kommentar
Fra : ara

Dato : 16-10-07 16:26

Næe, det hjalp ikke med nogle af de råd der er kommet.

Har i flere

Kan det evt. være harddisken der ikke er på toppen mere?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-10-07 18:10

du kunne jo forsøge at checke hd'en for fejl:
http://www.hcma.dk/tips41to50.htm#no46

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 16-10-07 18:49

en 30 gb harddisk, kan man stadig købe sådan nogle? Windows xp fylder da omkring 10 gb idag ikke? så jeg vil foreslå dig at låne en større harddisk. Hvilke specifikationer har harddisken du bruger ?

Kommentar
Fra : ara

Dato : 16-10-07 20:06

Jeg har formateret pc,en igen.

Så er XP lagt ind igen. Det kører fint, lige indtil jeg opdaterer ude på Microsoft.com.

Når opdateringerne er lagt ind tager det en 4-5 min. at åbne "tilføj/fjern programmer", og pc,en går helt i stå

Rækkefølgen er: instalation af XP,derefter servicepack2, og til sidst alle andre updateringer fra ms.

nogle forslag????

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-10-07 20:13

har du Nero Burning installeret ??

Kommentar
Fra : ara

Dato : 16-10-07 20:24

Hej hcma.

Jeg har ikke installeret andet end AVG virusprogrammet, og den kørte fint efter at jeg havde gjort det.

Det var først da jeg havde opdateret ude hos ms at der gik ged i den.
Det lyder da lidt forkert, at det kan skade, men det har det altså gjort.

mvh

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-10-07 20:38

lost

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 17-10-07 14:19

hvor stor er din harddisk?

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 18-10-07 08:49

Hans harddisk er 18 gb.

Ara har du formateret alle hardiskene i samme format?

Jeg vil gætte på at efter du opdatere dit windows også den bliver langsom så må det være noget med pladsen, fordi efter du opdatere den så vil du ca. kun have 8 gb tilbage.

Du kan prøve at tjekke disken for fejl, ved at gå ind under
/start /Kør skriv: cmd
Et sort billde vil komme frem med en blinkene cursor, og ved den skriver du: chkdsk /f og trykker enter.
Dette vil gøre at disken bliver tjekket for fejle når du genstarter pcen.

Vis den ikke finder noget ville jeg prøve at installere windows på en af de andre hardiske som du har sidene i pcen hvor der er lidt mere plads, det kan godt tyde på at din hardisk med 18 gb er ved at blive slidt eller sløv.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-10-07 11:55

Hej Igen.

Jeg har 2 harddiske i pc'en. Begge er på 80 gb.

Jeg har delt dem op, så jeg har flere drev.

Der hvor windows er insttaleret, er der plads til 18 gb, altså mit C drev. der er så Et D og F drev på samme disk.

Jeg har kørt en test for at finde ud af om disken var i stykker, men den fejlede intet.

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 18-10-07 12:39

Tja...

der er en sidste ting vi kan prøve. Prøv at installer et spil på windows drevet og bagefter det andet, og se om der er stor tidsforskel, fordi vis det er så har jeg set problemet før og har muligvis en løsning.

Lige en anden ting nu har du formateret begge dreve i NTFS ikke ?

Vis ikke så installer windows for fra og slet begge partitioner og lav 2 nye og formater begge dreve i ntfs og tag den normale og ikke den hurtige formatering.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-10-07 12:45

Hej Octon.

Jeg har lagt mit "gamle " win 2000 ind igen.

Jeg brugte næsten 2 døgn på at få XP til at køre
uden held.
Jeg vil helt klar prøve det du beskriver, men orker
næsten ikke at skulle starte forfra igen, lige med det samme.

Mit win 2000 kører godt, men det kniber jo med diverse
opdateringer efterhånden til programmet.

Kommentar
Fra : Octon

Dato : 18-10-07 12:56

Hehe ja kan godt for stå dig, men det gode ved win 2000 er at det ikke rigtig har nogle fejl mere på grund af alle de opdateringer der er til det

Held og lykke

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 18-10-07 13:14

Hvis du stadig vil kæmpe med xp kan du jo lade være med at dele drevet op i flere og have et systemdrev på minimum 30 gb.

Kommentar
Fra : ara

Dato : 18-10-07 13:36

Hej chrazqx.

Det vil jeg så prøve at gøre større næste gang jeg forsøger med
XP.

Kommentar
Fra : chrazqx

Dato : 18-10-07 14:25

held og lykke

Kommentar
Fra : onkelkeld

Dato : 25-10-07 12:47

vil bare sige til dig ara, at windows 2000, er et meget hurtigere program end xp, min erfaring er at der skal meget ram i en xp maskine for at den kommer op på samme hastighed som win2000.
Men tror nu også du har lavet dit c drev lidt for lille, da xp, kræver mere virituel hukommelse end 2000 gør, jeg ville nok vælge en helt ren hardisk til c drevet, se om ikke du kan finde en på ca 40 gb, det vil passe fint til xp.