/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
3-retters menu til på lørdag
Fra : Mallie
Vist : 4135 gange
200 point
Dato : 16-10-07 09:19

Jeg skal have fundet på en 3-retters menu til på lørdag til 6 voksne personer.

De kommer allerede om eftermiddagen til kaffe og kage, så det må gerne være noget hvor jeg kan forberede en del af det i forvejen så jeg ikke skal stå i køkkenet hele eftermiddagen mens de andre sidder og hygger.

Forretten har jeg styr på (røget laks), men jeg kunne godt tænke mig nogle input til hovedret og dessert ...

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-10-07 09:28

Hvilken type:

Gourmet,
let
storspisende
eller hvad?

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-10-07 09:34

Hovedretter:

lammekølle i ovnen på et lag af kartofler, løg

Indbagt svine- eller oksemørbrad med hasselback kartofler og rødvinssauce

Fisk i ovnen (på spansk maner)

en god pasta bolognese (der har simret et par timer i forvejen)

chili con carne

Alle kan forberedes.

Opskrifter på alle retter kan du få af mig

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 16-10-07 09:34

Gourmet tror jeg.

Jeg vil gerne imponere lidt, men samtidig er det 2 hold venner omkring 50 års alderen, så jeg tror, i hvert fald mændene, gerne vil have at det ikke kun er salatblade og de skal kunne blive mætte.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-10-07 09:37

Dessert:

Arroz con leche (spansk "rismælk"
chokolade mousse
ymerfromage
cheesecake
hjemmelavede brownies
kokosæblekage

Flere hovedretter

Ossi Buchi milanese
vildtragout

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 16-10-07 09:39

Cheesecake ville min mand blive begejstret for hvis jeg kunne finde ud af at lave, har du en god opskrift ?

Kommentar
Fra : Ammitz

Dato : 16-10-07 09:41

Fadkoteletter med løse ris.
Fadkoteletterne kan klargøres dagen før, og blot varmes i ovnen, - og risene, - tager jo ikke mange halve timer at koge.
Ammitz

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-10-07 09:43

Forslag:

vildtragout (hvis du kan få fat i det)
og mine helt vidunderlige brownies

eller

lammekølle i ovnen
cheesecake

eller hvad med en meget lækker marineret svinekam

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-10-07 09:45

Jep, jeg har den absolut bedste opskrift på cheesecake.

Fra da jeg boede i england.

sender den lige til dig.

Og den der marinerede svinekam

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 16-10-07 09:45

Det skal ikke være lammekølle fordi det fik vi sidst vi var hos det ene af de par der kommer.

vildtragout - hvad skal der i det ?

Min far er jæger så rådyr er ikke noget problem at skaffe ...

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 16-10-07 09:47

Min mand er englænder så det er nok den helt rigtige opskrift du har på cheesecake efter hans mening

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 16-10-07 09:49

En god gang dyreryg med waldorff salat og en rigtig vildtsovs.

hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-10-07 09:49

Skal lige finde opskriften på vildtragout'en

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-10-07 09:55

Der er to principper for at lave god mad, så man selv kan være med ved bordet og kun skal bruge minimalt tid i køkkenet , bortset fra forberedelsen,lang tid i forvejen.

1- Maden er lavet i forvejen . Den er kold eller holdes varm. Der er ikke ret mange spændende retter af den slags. Men røget laks , jordbær, Islagkage og skipperlabskoves og varme supper som den ægte guillash er gode muligheder. Der er ikke så mange imponerende retter af den slags.

2- Maden er vel forberet. Delvis færdiglavet og skåret til , så retterne kan færdiggøres på under 5 minutter, hvis man er ferm i køkkenet.
Her er mange muligheder . Friterede store rejer , bouf saute stroganof ( dyr og for viderekomne), pommmes frites (forfriterede )
Diverse pandestegte røde bøffer med grøn pebersauce.
Flamberede pandekager.

Ethvert mandfolk kan lide gode bøffer med pommes frites, friskskåret af kartofler samme dag.

Undgå ovnstegning, hvor serveringstidspunktet er kritisk.

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-10-07 09:56

Synes personligt at dyreryg let bliver tørt, derfor ragout.

Ja, Waldorfsalat (jummy, jummy), hasselback kartofler eller brunede eller en go kartoffelmos.

Samt en rå rødkålssalat (jep, rå; meget lækker, anderledes og frisk sammen med den fede mad)

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-10-07 09:58

Giver dig ikke ret hvad angår ovnretter.

Undtagen i tilfælde af souffle.

Og mange gryderetter smager bedre ved opvarmning

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-10-07 09:59

Skal lige lave et hastearbejde

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-07 10:42

Citat
Jep, jeg har den absolut bedste opskrift på cheesecake.

Nå og hvorfor skal jeg så ikke ha den? Du er måske osse gået ovet til at PM alt det væsentlige

Kommentar
Fra : frieda

Dato : 16-10-07 10:56

Fordi den egentlig er en hemmelighed

men kan sende den til dig, hvis du meget gerne vil ha den

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 16-10-07 10:59

Jeg vil gerne have opskriften i hvertfald + den på vildtragout ...

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 16-10-07 11:00

Nååååå okay. Ja det da ved grød jeg er LOOL Jeg siger den ikke til nogen

Kommentar
Fra : transor

Dato : 16-10-07 12:08

Hej Frieda.
Vedr. ovnretter udtrygte jeg mig måske ikke helt tydeligt.
Det jeg mente var at man skal undgå ovnretter , hvor tiden i ovnen er kritisk, og som skal serveres kort efter færdiggørelsen. De ting, som bare kan stå hele og halve timer og holde sig lune, er jo ikke noget problem.

De fleste bagte ting er således et problem. En Pizza duer det f. eks ikke bare at holde i ovnen på overtid. Heller ikke andre slags brød.

Kommentar
Fra : Mallie

Dato : 16-10-07 13:24

Frieda jeg skal lige være sikker på at jeg forstår opskriften rigtigt.

Du bager den først 15 min og derefter putter du det der creme fraiche over og bager igen.

Putter du så solbærsyltetøj på til allersidst når den er blevet kold eller hvordan ?

Accepteret svar
Fra : frieda

Modtaget 200 point
Dato : 16-10-07 15:13

Ja, Du bager først først ostemassen ca. 15 min (må ikke blive mørk)
så tager du den ud og hælder creme fraiche massen over og bager igen ca. 5 min, til massen stivner.

Du køler kagen lidt ned og sætter den i køleskabet. Når den er helt kold, putter du solbærsyltetøjet på.

nej, hvor får jeg altså lyst til at bage den. Den smager himmelsk, men jeg har problemer med at købe Digestiver hernede

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 16-10-07 16:15

Hovedret: Køb en rigtig Römertoph (stegeso) og en god kogebog til dette! - dette giver dig den frihed, at du kan smide alle ingredienserne sammen når det passer dig ... sætte den i ovnen (normalt 225 grader) én time før i skal spise og så er den bare klar....

dessert: Tiramisu !!!!! - laves altid dagen før og bare op af fryseren en time inden den skal spises!

Godkendelse af svar
Fra : Mallie

Dato : 17-10-07 10:32

Tak for svaret frieda.