/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Lecablokke-vægge, holder de?
Fra : indy9
Vist : 3623 gange
200 point
Dato : 16-10-07 07:06

Hej alle
Vi bygger en stald 8x12 m. med mure af lecablokke(19x23x49cm) på 270cm. høje. Der står allerede et randfundament med en fundablok, hvor på murerne skal stå. Vi havde regnet med at bruge kraftigt vindtræksbånd fastgjort i fundament og op i træspæerne pr. 2 m. mellemrum. Der skal ligge et let ståltag. Her er så mit spørgsmål: skal murerne sikres yderligere, evt. med armering, stålstivere ell.? Vi er bange for at væggene ikke kan modstå en storm, vi håber at I kan hjælpe os med råd, tak.

Mvh.
Jan og Susanne

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-10-07 08:09

Det skal nok holde, når i laver en fornuftig tagkonstruktion, der er medvirkende til at stabilisere murværket også, mod vindpåvirkninger.
Sørg for der er diagionale vindbånd, og sikre jer at der er god kontakt til murværket, evt. med lægte som ligger hele vejen rundt under spærene så de støtter murværk for at blive trykket eller suget ud af vinden. Og hav hele tiden, i tankerne at vinden kan suge, lige så meget som den trykker.

Kommentar
Fra : indy9

Dato : 16-10-07 09:36

Tak for din kommentar "stilkene", jeg håber at du har ret.
Vi konsulterede os hos en murer i går og han fremkom med påstande om den ekstra fortøjning af div. ankre ol. på trods af at jeg har fået godkendelse for min konstruktion med netop vindbånd. Derfor var jeg meget interesseret i at høre om din og andres mening om dette her i forum'et.

Håber også at andre har lyst til at komme med deres kommentar.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-10-07 09:41

Hvis du vil være ekstra sikker, kunne du jo opmure en pille på midten af langsiden, så muren der får en fortykkelse. Og nogen gange har vi nedstøbt en HEB-bjælke lodret i fundamentet, som virker som murstøtte.

Kommentar
Fra : joskvan01

Dato : 16-10-07 13:16

ifølge SBI må man ikke have et murerfelt der er over 15-18m2 (incl. dører og vinduer) uden uden at den bliver understøttet.
dvs. at hvis i har en væg der er størrer end 15-18 m2 skal i indsætte en stålprofil.
i kan også murer en pille for hver 15-18 m2.
håber i blev klogere, ellers må i jo skrive igen.
mvh
martin

Kommentar
Fra : indy9

Dato : 16-10-07 13:57

Tak for tilbagemeldingen "joskvan01"

Har du mulighed for at uddybe det yderligere. De 2 største vægge bliver på over ca. 32 m2 (12x2,7m), og de andre 2 bliver på 22 m2 (8x2,7m), er det så nok med een i midten på hver af væggene eller skal der være 2?. Hvilken stålprofil skal det evt. være og skal den skrues/mures i fundamentet? Vi vil selvfølgelig gerne have den billigste og bedste løsning.

Mvh.
Jan

Kommentar
Fra : joskvan01

Dato : 16-10-07 14:10

jep jeg kan godt uddybe det.
en væg der er 30 m2 bliver delt i to så der er 15m2 på hver side. her skal der være en understøtning.
på jeres projekt er det nok med en støtte. idet jeres mur(e) ikke overstiger de max 18m2 på hver side af støtten.
mht. stålprofil og dennes forankring. Det kommer helt an på jeres projekt. Det har også en del at sige om bygningen står i åben land eller i bynært område (hvor meget blæser det på bygningen)
nu kan jeg læse at i har støbt fundamentet og kan derfor ikke bruge det til stålprofilen, hvilket jo besværliggører det meget.
For at være på den sikre side kunne i evt.(vil jeg anbefale) henvende jer til en byggetekniker eller konstruktør i jeres område. Han, hun vil kunne sætte sig bedre ind i netop jeres problematiker end jeg kan, og derved give jer den bedste rådgivning.
På denne side kan du se hvordan det anbefales at gøre det:
http://www.mucdesign.dk/detaljer2006/visdet.asp?str=&astr=%20WHERE%20menu_tegning.menu=5
håber det var svar nok. ellers skriver du bare igen.
held og lykke
mvh
martin

Kommentar
Fra : indy9

Dato : 17-10-07 07:43

Hej Martin

Tak for dit indlæg. Jo vi håbede på IKKE at skulle indvolvere byggeteknikker o.l. da vi var så navive at tro at det "bare" var opmuring af lecablokke, ukompliceret og rimelig let til at gå til. Jeg er meget glad for svarerne, tak for det. Vi vil prøve at få nogle professionelle til at kikke på projektet, så vi ikke risikere at det hele braser sammen i stormvejr.

Mvh.
Jan