/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Køb af ny diesel bil
Fra : hr_hvalsoe
Vist : 2394 gange
200 point
Dato : 15-10-07 21:47

Hej

Jeg står netop overfor at skal skifte den gamle vogn ud for at købe en ny diesel bil.

Budgettet er omtrent 150.000-170.000 kr.

Jeg har kigget meget på en Peugeot 206 HDI 1,4 samt den nye Opel Corsa 1,3. Den nye Renault Clio Basic 1,5 har dog også været inde i billedet.

Peugeoten ligger i grund pris på 148.000 kr. og Corsaen på 158.000 kr. Renaulten kan man få for 141.000 kr.

Hvad vil være mest fornuftigt mht. forsikring, reservedele, bilens komfort, bilens kvalitet mv.?

På forhånd tak.

Kommentar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 15-10-07 21:47

Forslag til andre biler modtages gerne.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-10-07 21:50

Hvad med en FIAT Grande Punto 1,3 JTD
God økonomi på alle måder og jeg har gode erfaringer med de nyere FIAT. Overvejer sådan en til fruen.

Kommentar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 15-10-07 21:55

Hej BjarneD

Tak for den hurtige tilbagemelding.

Det kunne helt sikkert blive en kandidat.

Jeg lader dog spørgsmålet stå endnu, for at få så meget respons som muligt.

Tak for det :)

Kommentar
Fra : fusses

Dato : 15-10-07 23:22

Hey

har selv lige købt en helt ny 206 hdi 5 dørs ...

er meget godt tilfreds - der er plads nok til 2x atuo stole på bagsædet og med en helt ny bil skulle der jo helst ikke blive meget tid den skulle holde på værksted.... ud over alm. service

Fusses

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 16-10-07 00:18

Hold dig væk fra franske biler.Det er meget mere problemer med dem en med japanske biler.Jeg skruer på dem daglig ,så jeg ved hvad jeg taler om.
Jeg ville have købt en Toyota yaris diesel hvis jeg var dig.
alimak

Kommentar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 16-10-07 08:10

Yarisen virker helt sikkert også fornuftig, men prisen er lige over mit budget.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-10-07 08:43

Citat
Hold dig væk fra franske biler.Det er meget mere problemer med dem en med japanske biler

Det passer ikke, han er misundelig.

Vi kører peugeot diesel nr to, har ikke haft problemer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-10-07 08:55
Kommentar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 16-10-07 10:00

Synes det er svært at bruge siden til noget Teil.

Der findes typisk 2-4 negative anmeldelser af en biltype, men ud fra dette, kan man langt fra generalisere. Når siden bliver mere kendt og større, kan den muligvis benyttes.

Tak for tippet alligevel.

Kommentar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 16-10-07 14:40

Hvad er holdningen til Corsaen?

Opel er vel dyrere i reservedele og forsikringer eller?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-10-07 14:59

Ok mandagsbil er vel ikke det bedste grundlag for valg af bil.

Opel er billigere end japanerne, tror også det gælder peugeot.

Køb ikke en bil med mindre motor end 1,5 liter, min vurdering.
De små motorer holder ikke.

Og på tapeten i nyhederne. Reparer bilen i Tyskland eller Sverige.
Hvilket mange har gjort i en hel del år.
http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2007/10/16/141029.htm

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 16-10-07 18:36

Citat
Køb ikke en bil med mindre motor end 1,5 liter, min vurdering.
De små motorer holder ikke.

Ikke enig selv om en større motor skal arbejde mindre hårdt. Udviklingen er med de små motorer og så er de jo med til at gøre det mere økonomisk i indkøb.

Jeg har været ude at prøvekøre en GrandePunto med 1,3 l. motor og jeg er ret imponeret selv om en 1.9 har betydeligt bedre acceleration og bundtræk, men der er altså også mange tusinde kroner i forskel på indkøbsprisen.

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 200 point
Dato : 16-10-07 18:41
Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 17-10-07 20:00

Først faldt den 17.000 efter regeringens nye afgifter. Nu sparer du yderligere 8.000 kr.
Du kan derfor lige nu få en Getz med den økonomiske 1,5 dieselmotor for kun 139.995,-
Desuden har Getz diesel også fået ESP. Det elektroniske stabilitetsprogram modvirker udskridning ved eksempelvis en undvige manøvre.

http://www.hyundai.dk/default.asp?pageid=578&nodeid={F2B9680D-2409-40DA-BE2D-93FCB153711E}&passed=true

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 17-10-07 20:04

Hyundai forlanger næsten 150.000 kr. for en Getz med dieselmotor. Til gengæld får man en fremragende 1,5 liters med 88 HK for pengene. Men det kunne se ud, som om Hyundai har meldt sig ud af kampen om de mange nye dieselkøbere. Selv om motoren er en af de to bedste i det felt, vi har samlet. Vi gætter på, at Hyundai vil arbejde hårdt for at få en billigere Getz diesel. Ellers mister de markedsandele.

http://www.bt.dk/article/20070807/bil_og_camping/70807037/

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-07 20:04

Gensalgsværdien på Koreanske biler er desværre meget lav, men kvaliteten er bedre end på mange europæiske.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 17-10-07 20:06
Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 17-10-07 20:08

Kia har Europas bedste garanti.......

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 17-10-07 20:10
Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 17-10-07 20:12
Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 17-10-07 20:21

Jeg har tidligere kørt Hyundai, og altid været tilfreds. Hvis det er en lille pendlermotor du skal have, ville jeg gå efter Getz'en.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-07 20:24

IceCap, har du haft fabriksny Hyundai og i givet fald hvor meget tabte du så ved byttehandel senere?

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 17-10-07 20:42

Jeg havde en Elantra STW 1,6 GLS fra '98 med aircon som jeg købte for 65000 da den havde kørt km 86k for 2½ år siden. Den kørte jeg km 40k i før jeg solgte den igen for ½ år siden for 47500. Klart at den første ejer tog afskrivningen og mistede 120k på 7 år - egentlig ikke det vilde.

Jeg brugte knap 15k på den inkl. service, 4xkomplet nye skiver og klodser og ny vandpumpe(5k).

Mit kørselsbehov har ændret sig drastisk nedad - arbejder nu i samme by hvor jeg bor, så jeg har købt en mindre bil.

Derfor vil jeg helt sikker anbefale en Hyundai Getz, der er sket meget de sidste 9 år!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-07 20:48

Ikke et brugbart sammenligningsgrundlag.
Man står med andre økonomiske problemer ved køb af ny da man betaler dyrt for at få driftsikkerhed og ny teknologi (som er lidt bagefter på koreanske biler)

Et andet problem med koreanske biler er muligheden for ekstraudstyr på de enkelte modeller.

Kommentar
Fra : IceCap

Dato : 17-10-07 20:56

Jeg er ikke helt enig. Jvf. de links jeg har smidt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 17-10-07 21:00

Nogle særdeles subjektive kilder.

En mulighed, men den interesserede køber skal da bare have lidt at vurdere efter.

Kommentar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 17-10-07 22:09

Jeg ville gerne give flere af jer point, men da det kun kan blive en, bliver det BjarneD, som jeg mener, har bidraget mest til "debatten".

Dog vil jeg gerne sig tak til alle andre og specielt IceCap, som også har bidraget meget.

Jeg er blevet mere lun på Corsaen, og lidt mindre på Peugeoten.

Regner kraftigt med, at det bliver en af disse.

Mine begrundelser for disse dieselbiler går på sikkerheden, prisen (inkl. forsikringer), kvaliteten / populariteten, gensalgsprisen (mener den er høj på Corsaen) samt udseendet af bilen. Med disse tanker i baghovedet, finder jeg disse to biler bedst.

Godkendelse af svar
Fra : hr_hvalsoe

Dato : 17-10-07 22:10

Tak for svaret BjarneD.