/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
tilslutning af solvarme
Fra : CCjunior
Vist : 2163 gange
100 point
Dato : 15-10-07 19:11

Jeg er lidt nysgerrig angående solvarme. Kan man koble det over akkumuleringstanken ? altså smide et T stykke på tur/retur eller kræver det, som de siger, en speciel varmtvandsbeholder

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-07 19:31
Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 15-10-07 20:18

det var et ja/nej spørgsål..
jeg har kigget diagrammer, men er i tvivl.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-07 20:22

Svært at svare ja/nej uden at vide mere om dit varmesystem.
Men umiddelbart et nej.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-07 20:22

Du skal jo ikke sende varmen tilbage til solfangeren om natten.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-07 20:26

En cirkulationspumpe og en kontraventil i serie med solfangeren
vil hjælpe. Og elektronikstyring af solvarmen er også en god ting.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 15-10-07 21:19

Havde regnet med en styring til solvarmen, så den målte på fremløb og retur.
Hmm. kan godt se at jeg måske skal have en ud at kigge på anlæget i første omgang, for at se om det kan lade sig gøre..

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-07 21:27

Solvarmen skal cirkulere i eget system, varmen overføres
via varmeveksling. Der kan være flere muligheder hvor du
beholder akkumuleringstanken.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-07 21:32

Det link du fik er anlæg lavet til varmvandbeholderen
med en ekstra styring som åbner for vandet til centralvarmen
hvis vandet stiger over 60 gr.
Altså et tilskud til husets varme.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 15-10-07 22:48

hvad er grunden til at man ikke bare kan føre returen fra akumulerings tanken op til solvarmeren og kører fremløbet retur til tanken igen ?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 16-10-07 02:05

Den væsentligste grund til at du ikke bare kan føre vandet fra akkumulerings tanken, gennem solvarme systemet er, solvarmepanelerne er uden på huset og skal frostsikres, det ville blive en dyr fornøjelse at frostsikre hele husets varmesystem incl. akkumulerings tank, antifrost vædske er giftig og bør ikke bruges mere end nødvendig, jeg har lavet en spiral i kobberrør (varmeveksler) og smidt den ned i akkumulerings tanken som er på 1500 liter, det giver et tilskud til den øvrige opvarmning og minimal vædske med frost sikring, ca 5 liter incl. solvarme anlæggets ekspansion beholder, den må du ikke spare væk, hvis nu pumpen stopper så koger solvarme vandet på ingen tid, jeg har en opsamle beholder under og når anlægget er i gang igen, kan jeg hælde frost vædsken tilbage på anlægget

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 22-10-07 22:08

Tak for svaret o.v.n..

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 23-10-07 01:56

Selv tak jeg håber at sat et eller andet igang, det er en god ide med sol varme