/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
gør det selv, undervogn
Fra : annette01
Vist : 1108 gange
100 point
Dato : 15-10-07 17:11

Der må være nogen her som har opskrift på en blanding til undervognsbehandling samt hvilken en dunk som jeg kan bruge til at spraye under vognen. Har hørt at det er bedre at gøre det selv, så kommer man ind i gemte hjørner.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 15-10-07 17:18

Lyt ikke til bedrevidende, det er giftigt stads man bruger.
Ikke noget man selv laver hjemme i køkkenet.

Accepteret svar
Fra : Teil

Modtaget 110 point
Dato : 15-10-07 17:19

Men en gammel automekaniker brugte motorolie,
undervognen fik dette to gange om året.
Hans bil havde ikke en rustplet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-10-07 17:22

Et er undervognen, hvad med alle hulrum?

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 15-10-07 17:35

Jeg kan høre på dit måde at stille spørgsmålet på, at du absolut ikke skal eksperimentere selv. Ejheller få en amatør til det, hvis det er en bil du holder af. Og tro jeg ved hvad jeg snakker om, jeg har tidligere haft mit eget værksted, og gjort erfaringer.
Du skal bruge SUVO eller PAVA, fordi det prismæssigt er til at komme i nærheden af. -- PAVA-værksted benytter jeg selv, og det kan med de fleste biler gøres for under 3000 kr., og det er en god behandling. Du kan måske finde bedre produkter (hævder de selv), men så står det slet ikke i forhold til prisen, -er min erfaring.
Du kan søge på google, og så finde det værksted som er nærmest din adresse.
Lykke med.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 15-10-07 18:26

hvis du ikke har et indgående kendskab til undervognsbehandling, skal du holde dig fra det. et autoriseret værksted har en hel bog om hver enkelt bilmærke, hvor de kan se hvilke huller der skal behandles i. det er en hel videnskab at gøre det, så den båtnakke der har bildt dig ind, at det er bedre at gøre det selv, bør du pande et par lusinger. han kan ikke have mange brikker at flytte rundt med.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 15-10-07 23:14

Citat
Jeg kan høre på dit måde at stille spørgsmålet på, at du absolut ikke skal eksperimentere selv. Ejheller få en amatør til det, hvis det er en bil du holder af. Og tro jeg ved hvad jeg snakker om, jeg har tidligere haft mit eget værksted, og gjort erfaringer.
Du skal bruge SUVO eller PAVA,

Citat
--------------------------------------------------------------------------------
hvis du ikke har et indgående kendskab til undervognsbehandling, skal du holde dig fra det. et autoriseret værksted har en hel bog om hver enkelt bilmærke, hvor de kan se hvilke huller der skal behandles i

Disse kommentarer er jeg fuldt eni i, for det kræver det rigtige udstur og viden om bilens opbygning, for at få et godt resultat.

Citat
så den båtnakke der har bildt dig ind, at det er bedre at gøre det selv, bør du pande et par lusinger. han kan ikke have mange brikker at flytte rundt med.

Men denne kommentar er jeg ikke eni i, for jeg behandler selv min egen bil, og det tager mindst 2 dage og koster ca, 750 - 1000 kr,
Og en grundig rengøring af undervogn og huldrum er meget vigtigt for et godt resultat, og så skal den sprøjtes med den tynde PAVA, derefter den mørke PAVA og til sidst den tykke sorte PAVA.
Men har man IKKE udstyr og et sted der er egnet til det, så lad være og betal de 2000 - 3000 kr. det koster for et resultat der er bedre end de fleste kan gore selv.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 16-10-07 00:00

Tjaeh, jeg sværger til Valvolines produkter Tectyl.
Den tynde til hulrum, den tykke til undervogn. Det kræver sprøjteudstyr, kompressor og et tørt sted med masser af udluftning FORDI det stinker, og sviner ret så meget.
Det hjælper selvfølgelig, at gøre et stykke omhyggeligt arbejde på undervognen, men hvis du ikke ved hvor og hvordan du kommer i ALLE hulrum, kan det blive ris til egen osv. på længere sigt.
Så kommer rusten, og dørstolper, paneler m.m. er bærende dele, og bilinspektøren ved godt hvor de skal kigge / slå.
Summasummarum : Hvis du ikke mener du har det nødvendige know how og det nødvendige grej, så opsøg profferne. GLEM alt om spraydåser o.l. det er noget nær nytteløst, og giver så tynde lag, at du ligeså godt kan lade være.

Godkendelse af svar
Fra : annette01

Dato : 16-10-07 13:12

Tak for svaret Teil.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 16-10-07 13:51

Undskyld, mendet fortryder du.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 16-10-07 14:46

Velbekomme