/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hotensia
Fra : pots
Vist : 2470 gange
50 point
Dato : 15-10-07 09:16

Vi har 2 flotte store hotensia'er som bare har været så store og grønne hele sommeren, men der er ikke kommet en eneste blomst i den ene og i den anden har der været 2 blomster og det er først nu de er kommet. De står i vest og får rigeligt af sol og vand og gødning.Og til vinter bliver de som sædvanlig klippet ned og sat i "hi" for vinteren. Hva kan problemet være? Vil jo ikke beholde dem hvis de heller ikke blomstre næste år

Kommentar
Fra : pve

Dato : 15-10-07 09:29

Ved ikke om det er afgørende, men klipper mine om foråret og ikke før vintermånederne - og de blomster hvert år.

Kommentar
Fra : pots

Dato : 15-10-07 09:32

Det skulle jo ikke have nogen betydning når de kommer indenfor til vinteren...

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 15-10-07 09:37

Lyder som om det er af dem type, der IKKE må klippes ned. Så kan man om foråret gå ud og fjerne døde grene, indtil de første skud.
Alternativt: Giver du dem for meget gødning, så skyder de mest med grene og sætter ikke blomster.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-10-07 09:40

Mange planter giver mindre blomster med megen gødning. Især med megen kvælstofgødning.

Kommentar
Fra : pots

Dato : 15-10-07 09:47

De får alm blomstergødning 4 gange om året, det dobbelte antal gange som vores roser. Ville mene at de netop skulle blive helt vild store og buskede hvis de fik for meget gødning, men det er de ikke de har en normal størrelse, men ingen blomster. Vores roser har nemlig blomstret så utrolig meget i år, så det kan ikke være pga vejret for de står på samme terasse.

De skal klippes da de er købt ved en gartner hvor vi fik instruktioner i dette.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 15-10-07 10:31
Kommentar
Fra : OleP

Dato : 15-10-07 19:35

Du må ikke klippe den...du klipper bare de nye skud af...den har allerede sat dem uden du kan se det..

Accepteret svar
Fra : Rosalill

Modtaget 50 point
Dato : 18-10-07 18:51

Som det allerede er nævnt, må du ikke klippe hotensia. Da de skyder på de gamle grene næste år.

Men jeg vil lige indskyde at roser skal have gødning 3-4 gange årligt. 1. gang i det tidlige foråret 2. gang under blomstring og igen efter blomstring. Hvis det er remonterende roser skal de også have imellem blomstringerne.

Jeg giver slet ikke mine hotensiaer anden gødning end kompost. Men de står heller ikke i potte.

Mvh Rosalill

Godkendelse af svar
Fra : pots

Dato : 21-10-07 10:39

Tak for svaret Rosalill.