/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / PhotoShop / Spørgsmål
10  bentjuul 915
papir skabeloner
Fra : Clausvell
Vist : 6016 gange
65 point
Dato : 14-10-07 21:59

Hej

Jeg har fået en forholdsvis ny ide til at kunne blande nogen forskellige former for kunst sammen

og dette indebærer at jeg har brug for at vide hvor man i givet fald kan anskaffe papir skabeloner eller alt muligt andet, hvorved man kan overføre objekter fra skabelonerne til det endelige kunstværk... jeg har hørt om at man kan lave sine egne skabeloner, men hvordan det er man lige bærer sig ad med det.... ved jeg endnu ikke.... så hvis nogen derude ved noget om disse ting,,,,,

vil jeg meget gerne høre fra jer...
mvh
c

Kommentar
Fra : bja2

Dato : 14-10-07 22:31

Detkræver nok en skabelon- skære- printer

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 15-10-07 06:53

Er det skabeloner, der skal klippes ud og klistres på, eller er det nogle, du skal overføre fra papir til lærred, eller er det huller, du skal male igennem?
1. Brug decoupagelim.
2a. Køb noget carbonpapir hos boghandleren, læg det på læredet, tegningen ovenpå og tegn så med en blød blyant på tegningen, så motivet bliver kalkeret over på lærredet.
2b. Print motivet ud på en overhead, hæng lærredet op på væggen og kast motivet via en overheadprojektor op på lærredet og tegn så direkte på lærredet.
3. Print motivet ud på kraftigt papir og klip det ud. Læg det på lærredet og mal gennem hullerne. Hvis du er kommet til at klippe eller skære i selve motivet for at komme ind til hullerne, så reparer med tape, så malingen ikke siver igennem revnen.

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 15-10-07 07:19

Fortæl mere om dit projekt, for så åbent som du har fortalt er der en miliard muligheder. selv maget spicifikt kan du som regel gøre tingene på mindst 3 forskellige måder. Fortæl præcist hvad du vil opnå, og jeg vil komme med mindst en mulig måde at gøre tingene på.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-10-07 08:15

Hvad er det du søger?
Jeg kan ikke blive klog på dit spørgsmål.

hawaii7

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 15-10-07 10:52

Jeg forstår heller ikke helt hvad du vil.
Hvis du er bange for at fortælle "for meget" om din "nye ide" så er det nok ikke her du skal spørge om den!!

Men jeg bruger altid enten helt nye plastik charteks (så er de stadivæk stive og ikke krøllede) eller MEGET rene mælke kertoner til mine skabeloner.
De kan let sættest fast med små klatter lim fra en lim pistol som på de fleste underlag faktisk let kan fjernes igen når det er tørt.

Hvis det skal blive siddende på maleriet ville jeg foreslå det helt tynde plexiglas, som også ffes i farver.

Men en bedre beskrivelse ville være dejlig??

Vixen

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 15-10-07 12:09

Hej

Jamen det nok heller ikke sikkert at ideen ikke er lavet før, men en nærmere beskrivelse, lyder som flg.

Jeg vil bruge masonit plader, og så spraymale, efter skabeloner af storbybilleder og diverse andre lokationer. jeg har set videoer om dette med skabeloner på youtube. og der viser de at de bruger en form for plasticark til at lægge ovenpå det gældende billede, som de har printet ud, fra en pc og så skærer de mønstret eller motiverne ud derfra med kniv(kunstværktøj), så jeg skal vel egentlig bare høre hvordan man gør, hvor og om man kan få disse nødvendige materialer herhjemme.

Her er et link til hvordan der er en der gør det på youtube.....
http://www.youtube.com/watch?v=hanGIMTRo6U&NR=1

Jeg håber at i ved lidt mere om hvad jeg snakker om nu....

mvh c

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 15-10-07 12:33

Hej C, det lyder/ser spændende ud.
På videoens hjemmeside www.cutnspray.com har de tutorials i hvordan de selv gør det.

Men hvis det var mig ville jeg lave et kæmpe billede i Illustrator (eller til nød Photoshop, men helst i vektor grafik), i 1:1 størrelse og så få det printet hos et sted som Vester kopi i København (ved ikke hvor du bor, i plastic sheeting og derefter selv skære det med en skalpel.

Mvh
Vixen

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 15-10-07 12:35

P.s. det ser iøvrigt ud som om de har brugt mange skabeloner oven på hinanden.

Good luck
Lad os se hvad det bliver til

Vixen

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 15-10-07 18:01

Tusind Tak Vixen

Det er nogen meget gode forslag du har givet mig, som jeg godt kan se mig bruge..
Men nu når du nævner vector mask, så de forklaringer jeg har fået om den funktion aldrig rigtigt sat sig i knolden på mig. Så jeg kunne vel ikke få dig til at give mig en forklaring på hvad den gør og om man så osse skal gemme billedefilen på en bestemt måde, ved brugen af vector masken.

Med venlig hilsen

claus

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 16-10-07 09:58

Jeg kan da prøve.
Det var ikke en vector mask jeg snakkede om men bare vektor grafik i al almindelighed. (Vektormasker det er dem du kan lave i Photoshop og de er iøvrigt ret smarte).

Vektor er den slags grafik du laver i Illustrator, det ligner tegnet grafik,i modsætning til Photoshop hvor du laver grafik med pixels i (raster), det ligner almindelige billeder.
(Det skal lige siges at du faktisk kan lave begge dele i begge programmer.)

Mvh
Vixen

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 16-10-07 13:11

Okay !!!

Jeg har faktisk osse nogen andre ting som jeg tror jeg ville kunne bruge photoshop vector masken til.
Men om jeg bruger vector masken til det ene eller andet kan vel være lige meget....

Men hvordan skal jeg gøre, for at bruge vector mask funktionen i photoshop, og kan jeg osse bruge vector masken på billede jeg har lavet, som er blevet gemt i forvejen, en anden størrelses orden ???

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 16-10-07 15:37

En vector mask kan bruges til en million ting mm, men jeg bruger den mest til at klippe ting ud med og til at isolere ting med når man skal bruge eks et filter eller en layerstyle eller ligende. det kan godt blive lidt indviklet at forklare her, men den er utrolig anvendelig til mange forskellige ting.

http://www.lobortis.com/n/6348638617 Her er en tutorial jeg lavede for snart mange år siden, her bruger jeg en meget simpel vector maske til at klippe en kniv ud med (se sektion 5 i pdf'en).

Den er virkelig god at bruge da man kan gemme den og bruge den både i Illustrator og Photoshop, man kan give den et navn og bruge den igen senere osv. Den kan laves enorm præcis og man kan lave den om til en selection og omvendt osv.

Prøv at finde nogle tutorials om det på nettet som dem her:
http://www.photoshopbuddy.net/cagerhino.html
http://www.cellbio.duke.edu/faculty/klingensmith/adobe%20photoshop%207/help/help.html
http://www.heathrowe.com/tuts/knockout.asp?knockout=vectormask

Vector masker er ligeglade med størrelser, hvis de ikke passer til billedet kan du bare hive i dem. Det er en af de ting der er gode ved vectorer.

Jeg håber at det fik dig lidt på vej??
Vixen

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 16-10-07 18:34

Hej Vixen

Jeg har endnu ikke fundet ud af hvordan jeg markere et helt billede som jeg kan lave en vector mask på og skalere det højt op.
Kan jeg så ikke bruge retangle tool.... eller hvad er lettest.....
og hvordan så bagefter trin for trin.... hvad gør jeg så..

med venlig hilsen
claus

Accepteret svar
Fra : vixen

Modtaget 65 point
Dato : 16-10-07 20:47

Hej,
jeg forstår desværre ikke helt hvad du mener med at "skalere det højt op"?? Du kan skalere vector masken op, men hvis billet er et bitmap kan du ikke bare skalere det op, så er det en helt anden sag og det kan man ikke bare skalere det op uden at miste kvalitet, jeg snakkede kun om vektor masken før. Var det det du mente?

Du kan sagtens lave en vector maske med rectangel tool'et.

"Trin for trin", det må du se i tutorials efter (-dem jeg fandt til dig ovenfor-) det er for omstændigt at forklare her...eller kik i Photoshop hjælpen som er ret god også.

Jeg er faktisk heller ikke helt sikker på hvad det er du vil lave, kun at det er noget med skabeloner og vector masker!! Så det er for svært at fortælle dig trin for trin hvad du nu skal

Vixen

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 16-10-07 20:51

Træk Rektangelværktøjet fra hjørne til hjørne diagonalt for at markere alt.
Men skal du blot skalere billedet større, så gå op på værktøjslinien, vælg biillede og dernæst billedstørrelse og giv så billedet den størrelse du ønsker, enten i procent, cm eller pixels.

Kommentar
Fra : Clausvell

Dato : 16-10-07 21:15

Hej

ja det var det jeg mente.... med at skalere billedet op var, at jeg ville kunne gøre det enkelte billede størrer ved vector mask end det oprindelige format som jeg arbejder i nemlig a3. Fordi jeg har hørt at hvis man bruger vector mask, så mister man ikke noget kvalitet i billedet, "kun hvis det er bitmap"... Men det ved jeg heldigvis nok til at jeg altid kun har gemt mine billeder i JPEG format.....

Men som hvaderikkeibrug forslår så kunne jeg selvfølgelig godt op i image size/ billede størrelses funktionen, men så er resultatet jo stadig begrænset til det antal mega pixels som jeg tog det i med mit kamera...

Men jeg vil prøve at gå videre med de links du sendte mig idag....vixen
og jeg må beklage min mangler i forklaringer og utydelige spørgsmål....

Men tak for hjælpen alle sammen

MVh claus

Godkendelse af svar
Fra : Clausvell

Dato : 16-10-07 21:16

Tak for svaret vixen.

Kommentar
Fra : vixen

Dato : 16-10-07 23:08

Det var så lidt Claus
Husk bare at hvis du skal printe dit kunstværk ud så sør for at det er mindst 300 dpi og hvis det skal bruges på en skærm (feks en website) så lav det i ca 75 dpi, så kan det ikke gå helt galt.

Og bare ha' i baghovedet at man ikke skal forstørre bitmaps (jpeg er jo også en bitmap), det er en meget dårlig vane.

Held og lykke til.

Vixen