/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Fiberbredbånd og router
Fra : Bjafibsen
Vist : 1098 gange
100 point
Dato : 13-10-07 16:23

Hej

Vi har lige fået fiberbredbånd, finder så ud af at man skal instalere en adgangsklient på de pcer man ønsker at bruge på netværket.

Hører at man kan bruge en router til at skrive denne -adganskode og brugernavn- ind på dette ville jo være noget mere smart.

Er det alle router der kan gøre det eller skal man have en bestemt.

lige nu kører vi kun over switch hvad vil i anbefalde forsat switch eller router?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-10-07 17:33

En router vil være den bedste og mere sikre løsning.
At du bruger et switch, vil kræve at du har fået tildelt en ip-adresse for hver maskine der skal på nettet samtidig, da der kun kan være en maskine pr. IP-adresse.
Det er dette man omgår ved brugen af en router, da den optræder som den enlige maskine, og som så lokalt uddeler ip-adresser til alle enheder på dit lokale netværk. Det kan switchen ikke klare. Den er jo rent faktisk kun en intelligent HUB, som kan styre flere forbindelser samtidig, men kun en ad gangen på WAN porten.
Jeg kender ikke alle de mange mærker og modeller af routere der findes i handlen. Jeg ved dog at der er flere der kan klare dette, som du forspørger. - Min TopCom kan bl.a. og der er sikkert flere der også kan, bl.a. Linksys.
Det bedste du kan gøre, er at finde nogle forhandlere, der ved noget om det de sælger, og få en god vejledning. - Men mange større supermarkeder og fx. elgiganten, har en begrænset viden, og satser kun på at der kommer store tal på jødeorglet!

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 13-10-07 18:07

Ja og så kan du sætte en swich på hver udgang på routheren så du kan få mange flere computer på nettet op til 256 pr port