/ Forside/ Interesser / Fritid / Dykning / Spørgsmål
10  TIMO_J 140
BCD vest m. 0,4 l flaske?
Fra : sorenw
Vist : 1542 gange
200 point
Dato : 05-02-03 10:39

Hvilke veste findes på markedet, som er godkendt til at tilslutte en 0,4 l. flaske?

Den eneste jeg selv kan finde er Buddy. Den virker rigtig god.

/Søren

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 05-02-03 10:53

Jeg kender ikke til noget med dykning men kunne forestille mig at godkendelsen skyldes sikkerhed for ikke at hænge fast
Jeg har søgt på nettet, og bl.a. her http://www.aquashoppen.dk/acatalog/Home_BC_Veste_9.html ser det ud til at det kun er buddy.

Et alternativ til vesten kunne vel være lomme til 0.4 L vestflaske (med velcrolukning) http://www.aquashoppen.dk/acatalog/Home_Tilbeh_r_89.html

Kommentar
Fra : sorenw

Dato : 05-02-03 13:08

Hej Uffe.

Det der med godkendelse har ikke noget at gøre med at hænge fast.

Det drejer sig om at der fra start er indbygget en ventil til indblæsning fra 0,4L flasken, så man ikke kommer ud i noget med at afmontere en overtryksventil eller andet besynderligt for at få flasken sat til.

/Søren

Accepteret svar
Fra : Arnvig

Modtaget 200 point
Dato : 05-02-03 15:01

Det er faktisk kun Buddy-vestene som er designet til 0,4 flasken.
Visse andre mærker som nogen Sea-quest og nogen Mares, kan efter monteres med 0,4 flaske
men de er ikke grundlæggende designet til det.
Hvis du vil have en halsvest er Fenzy4 også "født" med 0,4 flaske

Kommentar
Fra : sorenw

Dato : 19-05-03 00:52

Jeg har netop fundet ud af at Buddy er de eneste godkendte veste m. 0,4l flaske. Godt at det var sådan en jeg købte

Citat fra www.dykcen.dk:

>>I henhold til gældende lovgivning (Dykkerloven), er der intet krav om, at der skal benyttes en speciel vest i forbindelse med rekreativ dykning.
Ønsker du en vest, der er godkendt som redningsvest (CBRD), i henhold til EN-12628, er den eneste på det Danske marked Master Pro fra Scubapro. Master Pro har været godkendt lige fra EN-12628 blev vedtaget i 1999.

_Vestflaske_
Ønsker du at sætte ekstra udstyr på vesten i form af 0,4 vestflaske skal du sikre, at vesten er godkendt med den form for ekstraudstyr. Der er på flere vesttyper mulighed for at montere 0,4 flaske, men kun en fabrikant nemlig A.P. Valves har godkendte veste hvor 0,4 flasker må monteres. Monterer du 0,4 flaske på nogen anden vest, er vesten ikke længere godkendt. Det er helt galt når forhandlere monterer vestflaske på veste, der ikke fra producenten har gennemføring til dette. Det er mere end en gang sket, at hele systemet er „skudt" ud af vesten, når flasken er blevet åbnet eller har hængt fast i noget.<<

Kommentar
Fra : jakobh

Dato : 26-10-03 11:58

Vi har en GUARDIAN vest i klubben som er CE godkendt og som er med mulighed for brug af 0.4liters flaske, jeg ved ikke lige helt hvad det er for en model andet end der står : IN Diver på den ene lomme.
Jakobh