/ Forside/ Interesser / Fritid / Motorcykler / Spørgsmål
10  3773 1345
batteri
Fra : sweetblue2839
Vist : 861 gange
200 point
Dato : 13-10-07 12:53

hi.

jeg har en honda 400. men desværre løber den ret hurtig tør for strøm, grundet små byture, meget af tiden.

hvordan kan jeg checke for om batteriet er helt fuldt opladet ??? hvor mange gange kan man starte en mc som min før batteri skulle løbe tør ???

kan man påsætte et udstyr på batteri. der viser hvor meget strøm der er på den ???

Når man skal oplade et battei. er der så en optimal måde at gøre det på ??? og er der noget udstyr til opladning der er at foretrække ???

hvis i kan hjælpe mig. må i gerne hvis muligt. komme med links til hjælpen.

takker.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 13-10-07 13:08

Et voltmeter kan fortælle dig hvor meget strøm der er på batteriet.

En batteri oplader og destilleret vand(hvis batteriet altså ikke er vedligeholdelsesfrit) i min. 12 timer bør kunne gøre tricket.

Det hele kan købes i Tsvansen.

Kommentar
Fra : benner87

Dato : 13-10-07 13:24

hvis den løber tør for strøm efter så kort tid er det enten dit batteri som er for gammlet og skal udskiftes hvis dette ikke hjælper er det generatoren som sidder og oplader dit batteri når du starter den og kører. dette kan du tjekke ved at sætte et ampere meter på dit batteri på plus og minus polerne (mens motercyklen er i slukket tilstand så skal den vise 12V og så starter du din Mcykel og så skal den vis 13,8V - 14,2V hvis den ikke gør det og blir ved 12V eller mindre så er det generatoren som aflader i stedet for at oplade..! håber at det var hjælp nok

Kommentar
Fra : edison

Dato : 13-10-07 15:18

hej du. hvis det er et lukket batteri, så kan det godt gå fladt, og du må ikke bruge en alm oplader som man kan bruge til de fleste gamle biler, du skal bruge en pulslader, og det tager ca 10 12 timer at lade op. men så er det som nyt.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 13-10-07 15:51

Man kan sagtens bruge en almindelig lader til et
lukket batteri.

Kommentar
Fra : dinmc

Dato : 13-10-07 15:56

Hej. Hvis ellers batteriet er OK - så er her den bedste lader på markedet.

http://dinmc.dk/catalog/product_info.php?products_id=1516

MVH
Lars

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 200 point
Dato : 13-10-07 16:02

dette kan du tjekke ved at sætte et ampere meter på dit batteri på plus og minus polerne (mens motercyklen er i slukket tilstand så skal den vise 12V

Uha UHA . Et amperemeter vil virke som en kortslutning. Hvis batteriet er i god stand, sker der noget meget voldsomt og farligt.
Et amperemeter kan heller ikke vise spænding i volt.

Brug hellere et voltmeter. Men spændingen sige ikke så meget om batteriets ladetilstand.
Det korrekte er at måle elektrolyttens massefylde. Der bruges en såkaldt flydevægt, også kaldet akkumulatortester.

Godkendelse af svar
Fra : sweetblue2839

Dato : 13-10-07 21:43

Tak for svaret transor.