/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bitre mandler
Fra : trudslevperle
Vist : 10572 gange
100 point
Dato : 12-10-07 19:41

Hej
Jeg har lige fået en gammel opskrift på vanillekrænse, hvor jeg skal bruge både alm. mandler og Bitre mandler. Men hvor køber jeg bitre mandler????

Kommentar
Fra : HelleBirgitte

Dato : 12-10-07 20:20

tror du kan købe bitre mandler her http://www.specialkoebmanden.dk/default.asp

Kommentar
Fra : ans

Dato : 12-10-07 20:27

Læs nu lige om bitre mandler før du bruger dem i madlavning.

Citat
Bitre mandler er meget, meget bitre - og de spises ikke i rå tilstand. Den bitre smag skyldes indholdet af glycosidet amygdalin. Ved iblødsætning af bitre mandler spaltes amygdalin enzymatisk til benzaldehyd, glucose og hydrogencyanid. Ved passende udskiftning af iblødsætningsvandet kan hydrogencyanid, der er giftigt, fjernes, og de afbitrede mandler kan derpå anvendes til fx bagværk eller marcipan

http://www.suhrs.dk/SporgSuhrs.nsf/0/b5b75cd7c440edfbc12572ff002dd502?OpenDocument&Click=

Men du kan erstatte de bitre mandler med de søde mandler.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 12-10-07 21:13

du kan i stedet købe abrikos kerner i en specialbutik.

eller riste kirsebærsten i ovnen, når du har knaldet dem en med en hammer først. et f...... til arbejde.

Kommentar
Fra : Axelise

Dato : 12-10-07 21:37

Når der skal bruges bitter mandler er det som regel i størrelsesordenen 1 stk bittermandel til 100-200 g sødmandler. Den bitre mandel giver en meget raffineret mandelsmag, som ikke kan eller bør erstattes af abrikoskerner eller andet - synes JEG ihvertfald. Før i tiden var det meget almindeligt at bruge bittermandler i forskellige desserter eller kager sammen med sødmandler. I dag synes mange at være gået væk fra det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-10-07 09:29

Som ans referer danner bitre mandler Cyanbrinte, også kaldet blåsyre.
Det var det, nazisterne gassede jøder med. Produktet omtales normalt dog under et andet navn.
Det er meget giftigt, så bitre mandler må kun bruges i ringe mængde, og sådan at det med garanti blandes godt op.
Jeg synes at man skulle finde et alternativ.

Kommentar
Fra : trudslevperle

Dato : 14-10-07 11:52

Jeg er rigtig glad for alle indlæg, men jeg ville vide om man kan skaffe dem og hvor?. Jeg ved at de i de rigtige hænder er farlige...

Kommentar
Fra : ans

Dato : 14-10-07 11:57

Citat
Jeg ved at de i de rigtige hænder er farlige...

Har du så de rigtige eller forkerte hænder !!!!

Forhør dig i specialbutikkerne, hvis de ikke har dem, kan det sikkert skaffes.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 14-10-07 11:58

apoteket?

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 14-10-07 12:35

jeg har nu brugt ca. en time i selskab med googles "bittermandeln kaufen". selv i tyskland ser det ud til, at de ikke kan købes længere.
opgiver at lede mere, men hvis du er tyskkyndig, er der stadig mange links på bittrmandeln kaufen.

Kommentar
Fra : Marie_Leth

Dato : 30-11-07 00:18

Hej trudslevperle!

Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men i Sverige er bittermandler ret almindelige og kan købes i supermarkederne. bor selv i Malmö, så derfor ved jeg det med sikkerhed.
så hvis du nogensinde skulle komme forbi er det i hvert fald ikke forgæves.

Vh. Marie