/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hus,rep/male.
Fra : Eschen
Vist : 614 gange
264 point
Dato : 12-10-07 12:21

Har hus fra 1928,er pudset på cementsøjler-afstand på 80 cm. mellen
hver søjle-pus er ca. 2 cm tyk.
den er revnet mange steder-hvad gør jeg for at rep.det før malingen.Vi
ikke rive pus af og sætte en 1/2 sten op-

hilsen Bo's

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 12-10-07 12:27

du skal reparere pudsen og holde dig langt væk fra maling! Uanset hvad din farvehandler siger. Brug eventuelt kulørt puds, hvis du vil ha farve på eller brug hvidtekalk med tilslag af kalkfaste pigmenter. Men lad for alt i Verden være med at pladre plastmaling på. Det vil med usvigelig sikkerhed rive en stor del af pudsen af.

Og reparere pudsen: Det er der skrevet tykke bøger om, som jeg ikke vil konkurrere med; gå på biblioteket. Den korte version er: Hak al løs puds af, fugt godt og klask ny puds på - og den skal ikke være stærkere end underlaget, altså ikke for meget cement i, men kalk som bindemiddel.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-07 15:30

Vi maler vores pudsede vægge med cempexo, der findes andre lignede produkter hvor der er farve i..

http://www.google.dk/search?hl=da&q=cempexo&meta=

Reparation af skader

Afrensning
Først fjernes mørtellaget helt ind til murstenene, fx ved pighugning og manuel afskrabning eller afslibning. Alternativt kan laget fjernes ved lavtryksblæsning med finkornet sand. Afrensningsmetoden afhænger af overfladelagets og murværkets styrke. Pas på fugerne!
Hvis murværket er af glatte mursten, er det ofte nødvendigt at etablere en ru overflade inden ny overfladebehandling. Dette kan foregå ved lavtryksblæsning (svirpning) af murstenenes overflade.

Fugning
Hvis der er revner og småhuller i murværkets fuger, eller hvis fugerne er tilbageliggende, skal der fuges om.
BEMÆRK: Fugerne skal fræses ud i fuld tværsnit til mindst 15 mm's dybde, inden der fuges plant med murstenenes forside. Husk at komprimere fugerne!

Udførelse af overfladereparation
Når murværket herefter er tilstrækkelig tørt, kan reparationsstederne atter overfladebehandles. Mørtlen trækkes på med et stålbræt i et tyndt lag, som herefter afskrabes med kanten af bræt eller murske. Mørtellaget udjævnes - afhængigt af den valgte overfladetype - med filtsebræt (filtsning), mursten (vandskuring) eller sæk (sækkeskuring).
Eventuelle løstsiddende sandskorn kan fjernes med en kost, når laget er tørt.
Den færdige overflade skal fremstå jævn efter behandlingen, således at kun tidligere ujævnheder er udfyldt med mørtel. Dvs. at flest mulige murstensflader fremstår uden mørteldækning og kun med en antydning af bindemiddel.

Farvning
Ved eventuelle farveforskelle kan mørtelfarven afstemmes efter det eksisterende mørtellag. På svage og sugende mørtellag laseres med indfarvet kalkvand. På mørtellag, der indeholder meget cement, anvendes silikatlasur.

herfra http://www.mur-tag.dk/muc/udfoerelse/afskaln.so.htm