/ Forside/ Interesser / Helbred / Førstehjælp / Spørgsmål
10  granner01 150
Smertestillende for tandpine
Fra : bruuno117
Vist : 37076 gange
100 point
Dato : 12-10-07 11:33

Jeg sidder her med en hulens tandpine, Jeg var til tandlæge i onsdags til undersøgelse, og fik konstanteret 3 huller med en mulig rodbehandling. Problemet er at det hele vil komme til at stå mig i 6000-7000 kroner, og det har jeg ikke lige råd til, så den skal ind på kommunen og vende, det kan godt tage et stykke tid før de beslutter om de vil læge penge til det, så i mellemtiden har tandlægen ordineret noget smertestillende, så ventetiden ikke bliver så slem. Det jeg har fået hedder ibumetin 600mg, men det virker ikke vildt godt, og jeg har kun fået 10 tableter. Så er det jeg tænker, det stof der er i tableterne er jo ibuprofen, det samme som der er i Ipren, hvor der er 200mg i 1 tablet, så hvis jeg tager 3 af den ville det så ikke give den samme effekt som 1 ibumetin!? og til noget billigere penge!

Jeg ville ønske de ville tage smerten totalt, men det gør de ikke, så hvis der er nogen der kender til nogle alternative til at afhjælpe tandpine, vil jeg også gerne vide det.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-10-07 11:40

Drys godt med peber på din mad.
Et ordentligt læs peber, det er bedøvende
mod smerter.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-10-07 11:41
Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 12-10-07 11:41

Kan du få en recept mere, så kan det anbefales at tage 2 x 25 mg kodein + 1 x 600 mg. Ibometin max 3 x i døgnet. Skal du have noget stærkere end Kodein, så har du balladen med at det er vanedannende.

Så du skal ha en recept mere, eller lide.

Jo det er rigtigt.
00 mg. Ibometin er på recept, men 200 mg er ikke. Så du kan blot tage 3 stk a 200 mg.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 12-10-07 11:42

Citat
Drys godt med peber på din mad.
Et ordentligt læs peber, det er bedøvende
mod smerter.
- ja og skyld det ned med Vodka.

Alternativt ring til din læge og spørg.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-10-07 11:47

Du bør ikke tage mere end anbefalet dosis, uanset der kun er en trediedel virksom stof i, uden at tale med lægen først, og lad være at blande forskellige midler, det kan føre til en alvorlig forgiftning, det er også en meget dårlig løsning du har valgt, se at få ordnet bisserne, så kommer pengene sikkert nok frem, før tandlægen for alvor skruer bissen på at udskyde behandlingen gør kun problemet større og dyrere, måske skal du så have en krone på efter rodbehandling, det er dyrt !

Kommentar
Fra : melbit

Dato : 12-10-07 11:57

Heysa........ Et godt alternativ til piller, men som nok ikke skal overdrives.
Hæld en snaps op - i munden med den og skylle, skylle skylle (i mindst et minut) der hvor det smerter mest. Og så ned med snapsen.
Det virkede på mig da jeg var helt ung og havde en frygtelig tandpine
Er det ikke muligt at du kan få en afdrags-ordning med din tandlæge?
Melbit

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 12-10-07 12:07

Det er jo lige det. jeg er på bistand pt, og penene er ikke store, så hvis man kan få kommunen til at ligge ud, kan man jo lige så godt tage imod tilbudet. Men måske man skulle prøve at ringe tandlægen op og spørge om der ikke er noget stærkere at få, indtil det hele er gået i hak.

Kommentar
Fra : Thomas.Haugaard

Dato : 12-10-07 12:11

Henvend dig til din kommune og spørg om lov til at din tandlæge kan få lov til at iværksætte en akut smertelindrene behandling.

Det er almindelig praksis at der gives accept af dette hvis de kender dine økonomiske forhold.

Det er kun ved større tandarbejde at kommunen skal have sagen vendt med tandlæge konsulenten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-10-07 12:55

NEJ...du må ikke tage 3 Ipren på en gang...det er overdosering, for dem må du jævnt fordelt på et døgn kun tage 6 stykker af.

Forskellen på de 600 mg i Ibumetin og så 3x iren er, at Ibumetinen, det er depotpiller, hvor virkestofferne afgives langsommere end i Ipren.

Men du må sammen med 1 Ibumetin tage 2 Panodiler, Pamol el.lign....altså pilller med paracetamol....ikke ipren eller kodymagnyl.

Og det må du gøre maks 3 gange i døgnet.

Hvis ikek det hjælper, skal du henvende dig til din læge og s¨noget stærkere....evt. Dolol, som ofte bruges ved stærke tandsmerter.

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 12-10-07 13:00

200 mg ibumetin + 2 pamol . Hvis dette ikke hjælper - RING TIL LÆGEN OG FÅ NOGET STÆRKERE.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 12-10-07 14:10

Ja, nu har jeg ringet til tandlægen, fik kun fat i sekretæren, som sagde at hun ville få ham til at ringe tilbage, da han var i gang med en patient. Så nu må vi se hvad der sker.

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 12-10-07 15:37

Ibumetin er IKKE et retard-præparat, med mindre der står Ibumetin R på pakningen.
SÅ: du kan godt erstatte 600 mg Ibumetin med 3x200mg Ipren, virkestoffer=Ibuprofen er de samme, men så vidt jeg ved bliver det også væsentlig dyrere, men det må du selv regne på sammen med apoteket.
Lad være at lave cocktails, uden lægelig vejledning!!
Husk at spise lidt sammen med Ibumetinen, den kan irritere maveslimhinden.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-07 15:45

En meget billig og effektiv behandling....

Køb friske hele nelliker, tag en enkelt nellike og tyk på den, hvis det gør for ond så læg den mellem tanden og kinden. Men det er bedst hvis du kan tygge bare lidt på den.

Pas på tungen, det kan føles som om du bliver brændt af nelliken.

Jeg brugte nelliker da jeg havde en modbydelig tandpine sidste år, jeg fik dette råd, da jeg kom til tandlægen fortalte jeg ham om det. Det kom overhovedet ikke bag på ham, for han brugte det selv,til de patienter der kom i tandlægevagten, men som nellikeolie. Det er olien i nelliken der hjælper, men den er meget koncentreret, så hold dig hellere til den nemme billige løsning - hele nelliker .

Hvis du har lyst til at læse mere om nellikernes virkning, så er der masser af læsestof her

http://www.google.dk/search?hl=da&q=nelliker%2Btandpine&meta=

Rigtig god bedring

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 12-10-07 15:49

jeg har fået fat i noget krydder nellike 100% naturlig æteriskolie eugenia caryophyllata, er det den rigtige? om det så er den rigtige eller ej så prøver jeg at duppe lidt på en vatpind nu, og se hvad der sker.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-07 15:56

Du skal altså passe på med den olie, den er stærk!!! Men det lyder som den rigtige.

Jeg ville nu ofre de par kroner og købe hele friske nelliker, de hjælper men er ikke så kradsbørstige

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 12-10-07 16:03

Ja, den smager godt nok ikke godt, og hvor meget skal man bruge af den? den har det med at brænde på tungen!!! og burde det virke med det samme eller skal der gå noget tid?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-07 16:07

Jeg ved ikke hvor hurtigt olien virker, jeg brugte nelliker, netop fordi olien er krads for tungen.Det kan ikke være meget du skal bruge, men du kan da ringe og spørge tandlægevagten, det var der min tandlæge bruge det.

Nelliker virker alt efter hvor godt du kan tygge på dem, for at få olien ud af dem, men ret hurtigt

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 12-10-07 16:25

Jeg kan da føle en lille forbedring, men det er stadig ikke for godt. Lægen ringede tilbage, sagde at jeg godt kunne prøve at tage 2 ibumetin af gangen, men at jeg skullle passe lidt på. Han var desværre ikke vild med at udskrive noget stærkere til mig :/

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 12-10-07 16:55

Du skal komme nellikeolien på et lille stykke vat, som du trykker så langt ned i den dårlige tand som muligt. Min tandlæge fortalte mig at sådan gør de subsistensløse og det holder i lang tid. Har også selv prøvet det over en week-end. god bedring!

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 12-10-07 17:01

Jeg føler mig ikke ligefrem subsistensløs, jeg vil have morphin preperater for hulen hehe

Kommentar
Fra : Klojs

Dato : 12-10-07 17:03

Du må i hvert fald ikke tage mere end 6 ipren om dagen (2 ad gangen), men du kan vælge at tage 6 ipren og 8 panodiler om dagen (dog kun 2 ad gangen) men du må gerne 3 gange om dagen tage 2 panodil+2 ipren samtidigt.

Jeg ville også passe meget godt på med at tage 2 ibubrofen ad gangen som også din tandlæge siger, men når du har så ondt, så fatter jeg ikke at du ikke bare får det lavet og så laver en aftale med tandlægen bagefter på feks 500 om måneden. Jeg ville aldrig sige til min tandlæge at jeg var på bistand med mindre jeg skulle afregne kontant ved kasse 1. Har altid bare selv fået et girokort med hjem.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-10-07 21:16

Ved stærkere smerter blander jeg også ibuprofen og pamol (eller tilsvarende), men jeg tager 2 ibuprofen og 1 pamol (2 runde + 1 aflang). Det har jeg "fået lov til" af lægen (3 gange i døgnet) og de forstærker hinandens effekt.

Den med at bedøve tanden ved at skylle med alkohol kender jeg også - har dog ikke haft brug for at prøve det.

God bedring.

Kommentar
Fra : bruuno117

Dato : 12-10-07 21:37

jeg har lige taget 2ibumetin og 2 kodimagnyl, det hjælper på det, men det "trykker" nu stadig lidt.

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-10-07 10:10

Nu får du skideballe af o.v.n. som skrev:

Citat
og lad være at blande forskellige midler, det kan føre til en alvorlig forgiftning

Kommentar
Fra : Klumme

Dato : 13-10-07 10:33

Det er da osse rigtigt. Man skal ikke bare blindt blande hvad som helst sammen.

Men det er et gammelt læge / tandlæge trick, at blande netop ibuprofen og et andet præparat...paracetamol, kodymagnyl, kodein, pinex. Man kan på recept købe færdigblandede præparater, f.eks. Kodipar, men fabriksblandinger er altid dyrere.

Og 3 x 200 mg. Ibuprofen er det samme som 1 x 600 mg. Ibuprofen. Jeg ved ikke hvor Dova har det fra, at de skulle være depottabletter. Men hvis det var depottabs, havde hun ret

Kommentar
Fra : Gucci1704

Dato : 13-10-07 12:27

Dette er faktisk en blanding som lægerne udskriver på recept, da det ene middel virker centralt og det andet decentralt. - men det er en stærk blanding og gives ofte inden man går over til morfinlignede stoffer.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 14-10-07 11:58

Jeg fik 600 mg Brufen til en voldsom tandpine af en vagtlæge.

Dét virkede! Kan ikke huske, hvormange timder, der skule gå, før jeg måtte tage dem igen.

På hospitalerne bruger se en slags gigtmedicin (navn?) sammen med paracetamol. Det er affaldsproduktet af disse, der er det virksomme.

Kommentar
Fra : sismofyt

Dato : 15-10-07 22:07

At tygge nelliker er et gammelt godt råd. Faktisk er der nellike-olie i et produkt, som benyttes af nogle tandlæger.