/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Gældsinddrivelse efter 14 år..
Fra : tøsen
Vist : 1517 gange
20 point
Dato : 12-10-07 09:27

Jeg har i forbindelse med fraflytning fra lejemål ved Fyns Almenyttige Boligselskab i januar 1993, betalt mit depositum på over 10.000 kroner. Derefter kom et efterkrav på over 12.000 kroner. Synsrapporten sagde lejemålet var fint. Der var dryppet maling på 1 radiator og på 2 gulv paneler.
Da jeg mente at godt 22.000 var i overkanten for det, bad jeg dem sende sagen i retten.

Siden har jeg absolut intet hørt og troede at de havde erkendt de havde været lige grådige nok i deres krav.

Nu 14 år og 10 måneder sendere dumper der så en rykker ind af døren.
!3.000 inden 10 dage ellers ryger jeg i RKI.

Er der ikke en forældningsgrænse for sådan et krav?
Skal men ikke høre fra dem med jævne mellemrum eller i det mindste et svar på min skrivelse om at sende det i retten?
Er der nogen der kan hjælpe mig med det?

Vh Tøsen

Kommentar
Fra : Eschen

Dato : 12-10-07 09:32

forældningsgrænse er nok 15 år - så har du i dag penge kommer du nok til at betale BO.

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 12-10-07 09:38

Jeg mener forældelsesfristen er 5 år, medmindre der er en dom fra retten, så er den 20 år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-10-07 09:41

Jeg ville med det samme kontakte LLO

Lejernes Landsorganisation
Reventlowsgade 14, 4.
1651 København V.
Tlf.: 33 86 09 10
Fax: 33 86 09 20
Mail: llodk@llodk.dk
--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : maler-fidusen

Dato : 12-10-07 09:48

skriv til ret og råd og spørg -de svarer inden for 1 uge, så ved du at du har fået fagligt svar.

http://www.ret-raad.dk/neobuilder.php?id=200101221853_2518_3a6c73aa7f9eb

men som jeg læser det er forældelsesfristen 20 år og det er 20 år fra hver gang kreditor henvender sig... så du må nok punge ud eller tage sagen i retten.

Her er noget af et svar jeg har fundet:

"forældelsesfristen på 20 år bliver forlænget, hver gang kreditor retter henvendelse til jer, så når I nu har hørt fra dem igen, så går der igen 20 år inden kravet er forældet.....
Hvis du engang indfrier din gæld eller indgår aftaler omkring gælden, skal du sikre dig, at gælden er gjort korrekt op, idet der er bestemte regler for, hvad man må beregne sig i rente (renter forældes som udgangspunkt efter 5 år) og inkassosalærer. Desuden skal man passe på ikke at skrive under på forlig, der indebærer, at der skal betales mange gebyrer til inkassator"
taget fra ( http://www.ret-raad.dk/fundnespm&art_id=200302211217258895 )

Held og lykke med det hele - vi har selv en sag på 7.500 en del af beløb vi holdt tilbage da vi fik lavet nye vinduer inkl. rammer i hele huset -- men vi har haft en reklamation ude i 2 år nu og firmaet kommer ikke --- og vi betaler ikke selvom de rykker.... så må vi se hvad det bliver til !

Accepteret svar
Fra : Paulus1

Modtaget 20 point
Dato : 12-10-07 15:37

Du kan roligt skrive til boligselskabet, at kravet er forældet i henhold til Forældelsesloven af 1908.
http://www.retssal.dk/emneindex.php3?vis=n&side=204

Som andre har skrevet er der som udgangspunkt en forældelsesfrist på 20 år, jf. Danske Lov. Denne frist er dog modificeret så kraftigt ved 1908-loven, at det stort set kun er gældsbreve (underskrift på skyldforhold), der er omfattet.

Din - eventuelle - gæld er forældet i henhold til 1908-lovens § 1, 1. pkt., litra b.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-10-07 20:59

Enig med Paulus1.

Men for sportens skyld: Truede de dig bare RKI eller brugte de et (nok lyserødt) "RKI-brev"? Og har du stadig de gamle papirer fra flyttesyn m.v.?

For måske skulle du bruge brevet og gå til modangreb...

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-10-07 10:12

Sagen er forldet, når de ikke har en dom.
mvh
qfha

Godkendelse af svar
Fra : tøsen

Dato : 17-10-07 07:46

Tak for svaret Paulus1.