/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Gældssanering igen igen
Fra : joker
Vist : 1354 gange
100 point
Dato : 11-10-07 19:23

Hejsa

Jeg står overfor at skulle i retten til afsluttende skiftesamling vedr. mit firma under konkurs. I denne forbindelse skal jeg søge om gældssanering efter de nye regler om erhvervsmæssig stiftet gæld.
Jeg har nu fået en blanket som skal udfyldes, samt der skal medsendes en masse dokumentation, heriblandt lønsedler fra de sidste 3 måneder...
Når jeg nu skal udfylde feltet med min indtægt, går jeg lidt i stå. Jeg har en alm håndværker grundløn, men pga overarbejde er min løn fortiden ca fordoblet. Hvad skal jeg skrive? Hvis jeg skriver min grundløn, så kan de jo se udfra mine lønsedler at jeg tjener en del mere...

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 11-10-07 19:28

Kort og godt...

Vær ærlig, og fortæl den rette sammenhæng, og at du ikke ved i hvor lang tid der er overarbejde,
ergo er det ikke løn med overtidsbetaling man skal kalkulerer med

Kommentar
Fra : joker

Dato : 11-10-07 19:30

Ja, men der er jo ikke ligefrem plads til en forklaring i de felter... De vil jo bare have et beløb

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-10-07 19:32

Så gælder grundbeløbet, ingen kan kræve at du arbejder dobbelt.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-10-07 19:32

Føler der ingen form for vejledning med til denne/disse blanketter således at du kan se hvad der menes specifikt ?

Det er jo afgørende at vide om det er din normale månedsløn der skal oplyses eller om de bare vil se de sidste 3 måneder ligemeget hvad disse indeholder.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 11-10-07 19:39

Så ville jeg skrive en forklaring, og hæfte fast på selve blanketten

Kommentar
Fra : joker

Dato : 11-10-07 19:41

Der står flg. i vejledningen

Citat
Indtægter og udgifter
Du skal oplyse om alle indtægter (herunder offentlige ydelser mv.) og udgifter i ansøgningsblanket-ten.
Indtægter og udgifter skal angives pr. måned. Har du indtægter og/eller udgifter, der er kvartalsvise eller halv-/helårlige, skal du beregne beløbet pr. måned.
[B]Hvis indkomsten varierer i løbet af året, skal du beregne en gennemsnitlig månedlig indkomst.[/B]

Det kan jo være jeg slet ikke skal arbejde over til næste år... så er mit rådighedsbeløb lige pludserlige 5000 istedet for 15000, det kan da ikke være rimligt at man skal straffes så hårdt for at arbejde over... Hvis nu jeg mister mit arbejde, så vil a-kassen jo også sige at jeg skal leve af de penge, som jeg har tjent ved overarbejde.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 11-10-07 20:10

Er det en straf at betale sin gæld ?

Citat
det kan da ikke være rimligt at man skal straffes så hårdt for at arbejde over

Det er selvfølgelig kedeligt at komme i den situation af skulle søge om gældssanering, uanset hvad årsagen er.

Det er nogen der ser frem til at få de penge som du skylder dem.
Om det er private eller det offentlige er ligegyldigt....det er andresd penge, som ikke er blevet betalt.

Har du ikke nogen til at hjælpe dig med gældssaneringen ?
Advokat eller bank.....de ved sikkert hvordan den "skræres", så du også føler dig retfærdigt behandlet.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-10-07 20:35

Citat
Hvis indkomsten varierer i løbet af året, skal du beregne en gennemsnitlig månedlig indkomst

Ja jvf det du har vist skal du indregne dit overarbejde forholdsmæssigt. Så jeg ville tage lønnen totalt for de sidste 12 måneder/12*3. Og evt. også oplyse dette særskilt.

Kommentar
Fra : Ysseven

Dato : 12-10-07 21:04

Eller også så venter du med at udfylde feltet og spørger vedkommende, hvad du rettelig bør skrive!

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 13-10-07 10:18

Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål. Har du ikke afsluttet konkursen endnu, så skal du ikke søge gældssanering pt., men vente ca. 3 år.

Kommentar
Fra : joker

Dato : 13-10-07 20:43

qfha--- Iflg. min advokat skal skifteretten modtage min ansøgning om gældssanering inden den afsluttende skiftesamling, som er den 12 november.

Jeg har ligeledes spurgt min advokat om det oprindelige spørgsmål... Han siger at jeg skal udfylde det med de aktuelle indkomst og vedlægge et papir, hvor jeg forklarer min indtægt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 14-10-07 18:23

Ok, så må du selvfølgelig følge din advokats anvisninger, og det vil da være dejligt for dig, hvis det kan lade sig gøre.
Så held og lykke.