/ Forside/ Interesser / Videnskab / Fysik / Spørgsmål
10  CLAN 630
Egenværdierne!
Fra : aslak19
Vist : 617 gange
50 point
Dato : 11-10-07 19:05

Hejsa alle sammen.
Jeg vil høre om der er nogen der ved hvordan man starter med, at beregne egenværdierne for en 4*4 matrice A:

A= Matrix([[-4,0,0,0], [1,2,-2,-2], [-1,-4,-2,0,], [1,2,-2,-2]])

Er det så det karakteristiske polynomium man skal beregne????. Ved nemlig ikke helt hvordan man gør!

Kommentar
Fra : Terat

Dato : 11-10-07 23:29

Hejsa

Jeg søgte lidt på egenværdierne og fandt frem til denne side.

http://dirac.ruc.dk/MatLabNote/html/node12.html

Der skal du under overskriften "Funktioner" -> punk 2, så finder du lidt om egenværdierne og hvad det er for noget. Lidt længere nede er der et lille eksemple på hvordan du finder dem, dog ved brug af mathcad, dog er der en del lommeregner som efterhånden også kan udregne det.

Jeg ville gerne forklare det dybere, men det bliver svært uden at "tegne og fortælle" Men ellers må du sprøger igen og se om du kan få et mere uddybende svar fra en anden.

Held og lykke med det

Mvh
Terat

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-07 13:50

Det husker jeg heller ikke, noget med at skaffe nuller under diagonalen...
Men hvis man anskaffer programmet MathLab behøver man ikke at kende proceduren.

Lav en m file
"
%ei.m
% Matrix([[-4,0,0,0], [1,2,-2,-2], [-1,-4,-2,0,], [1,2,-2,-2]])

A=[-4,0,0,0;
1,2,-2,-2;
-1,-4,-2,0;
1,2,-2,-2]

eig(A)
"
og du får eigenværdierne:
"

For
A =

lig
ans =

2.0000
0.0000
-4.0000
"
Er du i en undervisnings situation skal du jo kunne fremgangsmåden...
Senere vil du lære at bruge de hjælpemidler der findes, Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 02-12-07 14:46

Er det rigtigt at 2. og 4. led er ens?

Engang vil du lære hvad det betyder rent fysisk...

og du har jo så ikke 4 ligningers information, Svend